בריאות ותזונה

יש לכם חברים? זו העצה ה'בריאותית' של הרמב"ם - שאסור לכם לפספס

לא רק מזון בריא, שינה והליכות. אחת העצות של הרמב"ם - גדול הרופאים בכל הזמנים: תמצאו לכם חברים טובים

אא

אין ספק שגדול הרופאים בכל הזמנים - ר' משה בן מימון, שחי בימי הביניים, חי בינינו גם כיום בזכות עצותיו הנפלאות שמפיחות חיים תרתי משמע, בכל מי שמיישם אותן. 

הרמב"ם לא רק אמר מה לאכול (להמעיט בשר וחלבונים מהחי ולהתרכז במה שהבורא ברא לנו כאן, הירקות והפירות, הזרעים והאגוזים בעיקר) אלא גם נתן עצות מדהימות אחרות, שהחיים בממד המודרני הקדחתני והעסוק, מוכיחים לנו פעם אחר פעם כמה צורך יש בהן. 

כל העצות הללו, אם הן מצטרפות לכדי מקשה אחת, הן פועלות את פעולתן ומשאירות את המחלות הרחק מאיתנו. אולם, אם האדם יאמץ רק עצה אחת, ובשאר העצות 'יתרשל' הרי ש'יצא שכרו - בהפסדו'. 

 

נתחיל בעצה הראשונה - חיזוק הקשרים עם החברים ועם בני המשפחה:

למה זה כל כך טוב לנו להיות בקשרים טובים עם כולם? פשוט מאוד: כשהקשרים החברתיים מתרופפים והופכים ל'פגיעים' - הדבר פוגע בבריאותנו. חוסר שלום 'סביבתי', פוגע בבריאותנו. איך זה יכול להיות? הרמב"ם מסביר את זה בצורה של 'גוף בריא בנפש בריאה' - זאת אומרת שהוא לא מתעלם מהנפש, כחלק מהבריאות הכללית. מערכות יחסים הרמוניות ומלאות באהבה מעצימות את הנפש שלנו ועושות אותנו בריאים יותר (הגישה ההוליסטית). כמו כן, הרמב"ם האמין שאדם צריך להיות קשור 'קהילתית', היות ויש קשר בין נפש וגוף לסביבה. 

 

עצה נוספת שהרמב"ם נתן לנו היא שמירה על נפש בריאה 

והעצה הזו בעצם היא עצת המשך של הסעיף הקודם. 

הרמב"ם חקר לא רק את מצב הגוף אלא גם את מצבה של הנפש, והגיע למסקנה כי הנפש משפיעה על הגוף בדיוק כמו שהגוף משפיע על הנפש. ומכאן, שמחובתו של אדם להשקיע בבריאותו הנפשית והריגשית, לא פחות ואולי אף יותר, מבריאותו הפיזית. 

כיצד עושים זאת? אחת הדרכים החשובות ביותר של היהדות היא התפילה - שדרכה ניתן להגיע לריפוי ואיזון נפשי-ריגשי ולהרחקת המחשבות והרגשות השליליים. 

 

אמרו לנו כמה אתם ישנים, ונגיד לכם כמה אתם בריאים

אולי לכם זה נראה לא כזה נורא ללכת לישון באחת בלילה כשאתם צריכים לקום בשש בבוקר או לפני, אבל העצה הזו של הרמב"ם, לא מסכימה איתכם. לא די בכך שהרמב"ם ממליץ על שמונה שעות שינה, הוא אף טוען כי גם איכות השינה חשובה לא פחות - ללא הפרעות 'חיצוניות'. 

תגיות:נפשבריאותרפואת הרמבם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה