דיכאון וחרדות

מגן וחץ: בצל ההסלמה, קבלו 9 טיפים להפחתת החרדה והמתח

רבים מאיתנו מתקשים לחוות רוגע ושלווה בימים אלו. קבלו 9 טיפים להתמודד עם המתח והחרדה, ההגיוניים כל כך בתקופה ביטחונית מתוחה זו

  • י"ט אייר התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אין יותר טבעי מלהיות בימים אלו במתח ובחרדה. השקט המתוח השורר בדרום יכול לפוג בכל רגע, והחרדות גוברים. הנה כמה טיפים שתוכלו לאמץ כדי לעבור את הימים הקרובים בקלות עד כמה שניתן.

1. זכרו שיש בורא לעולם

זכרו ששום דבר לא קורה במקרה, וכי יש בורא עולם ששומר ומגן עלינו בכל רגע. התחזקו בביטחון ובאמונה בבורא, בקשו ממנו שישמור עלינו, על ילדינו ועל חיילינו.

איך מגיעים למצב של בטחון אמיתי? הרב יגאל כהן בשיחה מחזקת על פי הספר חובת הלבבות - שער הביטחון:  

 

2. תנשמו

במצבי לחץ ומתח הדבר הראשון שאנחנו מוותרים עליו הוא על ה... נשימה. בימים קשים אלו, ברגע שהדברים נראים קשים מנשוא, זה הזמן להתחיל לנשום עמוק, ולאט. רבים נוטים לזלזל בטכניקות הוותיקות והפשוטות, אבל לפעמים, כדי לעצור גל חרדה צריך פשוט לעצור, לשאוף ולנשוף, אפילו בקול רם, כדי שגם אתם תשמעו - ולהירגע.

נשימה עמוקה ונשיפה ארוכה (לספור עד 7!) מזרימה חמצן למוח ומזרזת את "כיבוי" מערכת החרדה במוח. מכיוון שלעיתים בעת התקף חרדה קשה לאדם לנשום, יש להתחיל בספירה של 2 בשאיפה, 4 בנשימה, ולאט לאט לעלות עד 7. יש לחזור על תרגיל זה בין 3-5 פעמים.

 

3. הקפידו על תזונה בריאה ושינה מספקת

למרות שקשה עד בלתי אפשרי לבשל, לחתוך סלט, או להכין ארוחה מזינה – דווקא עכשיו זה הזמן לתת לגוף את האוכל שהוא באמת צריך. שתו מים, אכלו ירקות ופירות, והקפידו על מספיק שעות שינה. זכרו שאת ההרפיה הנפשית העמוקה הנוצרת בזכות שינה טובה, לא ניתן להשיג בכל דרך אחרת.

 

4. צרכו כמה שפחות חדשות

צריכת חדשות באופן קבוע מגבירה מאוד את מצב החרדה. המוח האנושי לא יכול להבדיל בין איום ממשי לבין איום לא ממשי. כיוון שהחדשות, ברובן, מלאות באירועים קשים ומפחידים – המוח חש בסכנה. כתוצאה מכך, המוח מתחיל לשחרר קורזיטול ואדרנלין, הלב פועם מהר יותר, לחץ הדם עולה, הדם זורם מהר יותר לשרירים שנעשים דרוכים – והגוף מבטא את מה שהמוח משדר – יש להיות דרוך ומוכן לפעולה, כי אתה בסכנה.

בימים אלו הקפידו יותר מתמיד לצרוך את החדשות באופן מאוזן, ולא להיות מחוברים כל היום לקבוצות הווטסאפ ולעדכוני החדשות.

 

5. כתבו את מה שאתם מרגישים

הכתיבה היא כלי נהדר לאוורור רגשות. תארו וכתבו את מה שאתם מרגישים, וכללו בכתיבתכם תחושות ורגשות ללא סינון, שיפוט או ביקורת עצמית. במקרים מסוימים כדאי גם לכתוב את מה שאנו מתקשים לזכור בעת חרדה, למשל: העובדה שרוב הזמן אני מרגיש/ה בטוח/ה ומוגנת, ולעומת זאת רשימה נוספת של ציפיות ורצונות: מה אעשה לאחר שהמצב המתוח יסתיים, מה אני רוצה להוסיף לחיי על מנת לעשותם עשירים ומאושרים יותר, מה אני יכולה לעשות כרגע כדי לעבור את היום הנוכחי יותר בטוב וכו'.

 

6. קראו קריאת שמע פעמיים ביום

אמרו את קריאת שמע פעמיים ביום: בבוקר ובלילה. ה"פלא יועץ" מבטיח כי "כל הקורא קריאת שמע מזיקין בדלין הימנו". קריאת שמע היא מצווה חשובה שיש בה קבלת עול מלכות שמים ועול מצוות. בשעת אמירת הפסוק: "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" עלינו לכוון שאנו מקבלים עלינו את השם יתברך לאדון ופטרון, ולהאמין שהשם יתברך יחיד ומיוחד, אחד בשמים ובארץ ובארבע רוחות העולם, ולהיות מוכנים למסור את נפשנו על קדוש שמו.

הרב אברהם יוסף - איך צריך לקרוא קריאת שמע?

 

7. היעזרו בחברים

מצבי חרדה מעלים תחושות של בדידות ונואשות, ומחשבות שלאיש לא אכפת או איש לא יכול לעזור. לרוב מחשבות אלו לא מציאותיות ולא נכונות.

מצא חבר או שניים, או יותר, שתפו אותם במה שאתם עוברים, ותנו לעצמכם לחוש את האחווה והחברות העוטפים אתכם.

 

8. בצעו פעילות גופנית

פעילות גופנית הכוללת תרגילי התעמלות פשוטים או יציאה לטיולים קצרים סביב הבית, מלבד תרומתה הרבה לבריאות הגוף, תורמת רבות לשיפור ההרגשה הנפשית בכך שהיא משחררת ממתחים ולחצים. החליטו מהי הפעילות הגופנית המתאימה לכם והתחייבו בפני עצמכם לבצע אותה.

 

9. התחבקו

כמה מחקרים הוכיחו כי לחיבוק יש השפעות מרפאות. הוא מפחית לחץ וחרדה, מרפה שרירים, מסייע לזרימת הדם, לעיכול וליציאות ומקל כאבים. המגע מגביר את הפרשת האוקסיטוצין, הורמון המעורב בתחושת הרגיעה.

תגיות:לחץחרדהמבצע מגן וחץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה