חינוך ילדים

איזה יופי, חמוד. עכשיו תן לאבא לקרוא עיתון

לא מספיק להגיב לילד "איזה יופי". צריך להתעניין בו בכנות, ולהחמיא לו מעומק הלב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ישנם הורים שבטוחים שהם אינם שייכים לקבוצת ההורים שאינם מעניקים לילדיהם יחס חם ואוהב, שהרי "אין מצב שלא אגיב לילד בדברי עידוד ובמחמאות על כל פעולה שהצליח בה".

הבה נבחן אם אכן כן.

ילד רך חוזר מהגן, ובידו ציור שצייר. עם כניסתו לבית הוא רץ לאמו ואומר לה: "אמא, ראי מה ציירתי בגן!".

האם, העייפה לאחר יום עבודה מתיש, הגיעה לבית לפני כעשר דקות ובדיוק מדיחה כלים. היא רוצה להספיק הכל, ותוך כדי הדחת הכלים מעיפה חצי מבט לעבר הילד ואומרת: "איזה יופי!".

האמא בטוחה: נתתי לו את תשומת הלב.

אך הילד, גם אם באותה שעה הוא שותק ופונה לחדרו, יתכן מאוד שבלבו הוא חש: "אבל אמא בכלל לא ראתה מה ציירתי...". יש גם ילד חכם שיכול לומר את זה בפירוש: "אבל אמא, לא ראית, על מה את אומרת איזה יופי?". והוא מרגיש בתוכו: "אני לא באמת מעניין את אמא...".

כשתופעה זו חוזרת על עצמה במצבים שונים, והוא אף פעם אינו מקבל מאמו התעניינות כנה בו וביצירותיו, וגם לא דברי שבח והלל על הצלחותיו, עלול הוא להימנע בשלבים מלשתף אותה במה שעובר עליו, להתכנס בתוך עצמו ולהרגיל את עצמו לחיי בדידות. בעוד האם אינה מבינה: מדוע עצוב ורע לילד? קרה לו משהו? מישהו מציק לו בגן? ואינה יודעת: חסרה לו התעניינות כנה של אמא.

לכן, במידה שהאם נמצאת במצב שאין בידה לעזוב את עיסוקיה ולהפנות מיד את כל תשומת לבה לילד, לכל הפחות עליה להעביר אליו את המסר הנכון.

תחילה תאמר לו: "אני רוצה מאוד לראות את הציור שציירת, מעניין אותי כל כך לראות את הציור היפה שלך, אבל כעת ידי רטובות, ונותרו רק כמה צלחות להדיח. כבר אסיים, ונשב יחד לראות מה שהבאת".

ואז באמת היא מזדרזת לסיים, מתיישבת מול הילד כאשר היא קשובה לו לחלוטין, מסתכלת בעיון על הציור, מתעניינת בפרטים המצוירים בו, ואז מביטה בילד בחיוך מעריץ ומגיבה בהתפעלות ואפילו בחיבוק חם. או אז הילד חש: "אמא מרגישה אותי! אמא אוהבת אותי!".

רק כאשר האם מחמיאה לילד הרך ומשבחת אותו בהתלהבות, מביעה את אהבתה אליו במילים ומכנה אותו בכינויי חיבה, ואפילו שרה לו שיר שחיברה עליו וכולל את שמו, הוא מרגיש את היחס החם והאוהב של אמו, מקבל בטחון עצמי, ומחזיר לה אהבה.

זוהי אמנם דוגמא לגיל הרך, אבל העיקרון תקף גם לגיל הבוגר יותר, כאשר הילד מציג עבודות שהתאמץ להצליח בהן, מכתבים ותעודות הוקרה על מעשים טובים ועל הישגים לימודיים, ציונים טובים במבחנים או כל פעולה חיובית שביצע והיא נודעה להם באיזו דרך. תגובת ההורים המתפעלת והאוהבת, המעריצה והמחמיאה, מפיחה רוח חיים בילד, והם יהיו עתידים לרוות ממנו נחת.

תגיות:הרב זמיר כהןחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה