בריאות ותזונה

האם קפה באמת מעורר? לא בדיוק

שותים קפה בשביל להרגיש ערניים יותר? יכול להיות שבסופו של דבר תרגישו עייפים הרבה יותר. למה זה קורה ומה אפשר לעשות בשביל להימנע מכך?

אא

בשביל רובנו, קפה הוא המשקה המועדף לפתוח איתו את הבוקר. זה גם משקה שאוהבים לשתות במהלך היום בשביל להרגיש ערניים וחיוניים יותר, אבל האם קפה באמת מעורר?

כידוע, קפה מכיל קפאין. קפאין הוא חומר ממריץ שמצוי בטבע בעיקר בפולי קפה, בעלי תה ובקקאו. הוא נמצא במאכלים כמו שוקולד ובמשקאות כמו קולה. ידוע כי קפאין מעלה את לחץ הדם ומגביר את הדופק, אך לאחר תקופה ממושכת של צריכת קפאין, השפעותיו נחלשות, מה שגורם לנו לצרוך עוד ועוד ממנו בשביל לקבל את ההשפעה המעוררת הראשונית. לכן, ישנם אנשים שיכולים לשתות קפה בלילה ומיד להירדם, ומנגד, ישנם אנשים שלא יצליחו לישון לאחר שלגמו כוס קפה.

אם כן, האם קפה באמת מעורר ומהי ההשפעה שלו על המוח ומערכת העצבים שלנו? בשביל לענות על שאלה זו, צריך להבין מהו החומר הכי חשוב למנגנון השינה שלנו. אדנוזין הוא חומר כימי שנוצר במוח ונקשר לקולטים מיוחדים הגורמים לישנוניות באמצעות האטה של פעילות תאי העצב. כשהמוח ושאר מערכות הגוף פועלים בצורה מאומצת, רמות האדנוזין עולות. ככל שהתאים מייצרים יותר אנרגיה, כך יש בגוף יותר אדנוזין, שנקשר לקולטנים שמסמנים לתאים מסוימים בגוף לנוח. זהו, כמובן, מנגנון חיוני כי הוא עוזר לנו להבין מתי הגיע זמן להוריד הילוך, וכאשר אנחנו נחים אחרי פעילות מאומצת, רמות האדנוזין יורדות. ככה אנחנו מרגישים ערניים יותר.

הכול נשמע הגיוני בתיאוריה, אך במציאות כשאנחנו עייפים, אנחנו לא תמיד יכולים לנוח ולכן אנחנו נוטים לשתות קפה או משקאות אנרגיה שיעוררו אותנו. ההרכב הכימי של הקפאין דומה מאוד לזה של האדנוזין, והוא מאפשר לו להיקשר לאותם הקולטנים, ובכך מונע מהאדנוזין להיקשר אליהם ולגרום לתחושת עייפות.

אז כן, הקפה אכן נותן תחושה של התעוררות, אבל מה שעולה חייב לרדת. במחקר שנערך בנושא גילו כי בזמן שהקפאין נקשר לקולטני האדנוזין, רמות האדנוזין בגוף רק הולכות ועולות. כשהקפאין מתפרק ומשתחרר מהקולטנים, האדנוזין שהצטבר מגיע בסופו של דבר ליעדו, מה שגורם לעייפות מוגברת ועוצמתית הרבה יותר.

בשביל להימנע מתגובה זו, יש כמה טיפים שיכולים לייעל את שתיית הקפה שלכם. למשל, מחקר אחד מצא שאם תשתו קפה בשלב מאוחר ביום ולא מיד לאחר שהתעוררתם, זה ישפר את ההשפעה החיובית שלו ויטעין אתכם באנרגיות טובות.  

כמו כן, אם אתם מרגישים שפיתחתם סבילות לקפאין והוא כבר לא משפיע עליכם, קחו הפסקה. הימנעו מקפה למשך שבועיים או לפחות הורידו מינון.

בנוסף, אם אתם רוצים להאריך את ההשפעה של קפאין, מומלץ לשתות קפה אחרי הארוחה ולא לפניה. כשצורכים קפאין "על בטן מלאה", הוא נספג ומתפרק בצורה איטית יותר וכך ההשפעה שלו נשארת זמן רב יותר.

 

תגיות:בריאותקפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה