היסטוריה וארכיאולוגיה

מי זייף את החרס עם הכיתוב ’דריווש’? לא תאמינו

ברשות העתיקות הודו כי החרס שעליו נחשף הכיתוב 'דריווש שנת 24' אינו אותנטי. אז מי עומד מאחורי הזיוף, ואיך ייתכן שהצליחו להטעות את טובי המדענים?

(צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות)(צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות)
אא

אחרי הפרסומים הנרגשים בשבוע שעבר על מטיילים שמצאו בתל לכיש חרס קדום עליו מופיע הכיתוב 'דריווש שנת 24' מסתבר שהחרס אינו אותנטי. אמנם בפרסומים שהופצו על ידי רשות העתיקות נכתב כי החפץ נבדק על ידם והוכרז ככזה ש"מופיעה עליו כתובת בת 2500 שנה מתקופת מלכות פרס", אלא שכעת מסתבר שהייתה זו טעות.

אילו הסיפור לא היה כה אבסורדי, הוא היה יכול להישמע כהלצה פורימית ברוח הזמן והשעה. מסתבר כי מי שחשפה את הטעות הזו היא חוקרת מחו"ל שנחשבת לאחת מהבודדים בעולם שמתמחים בתעתיקים של הארמית הקדומה. לדבריה, היא ביקשה להדגים לתלמידיה כיצד היה נהוג לחרוט על חרס קדום, ולאחר מכן היא השאירה את הממצא באזור, מה שבסופו של דבר ייצר את ההטעיה.

ברשות העתיקות מיהרו לפרסם את הדברים, כדי שלא ליצור הטעיה בציבור, ואף הבהירו כי החוקרת נהגה בתום לב, ולדבריה לא הייתה לה כוונת זדון. פרופ' גדעון אבני, המדען הראשי של רשות העתיקות הבהיר כי "מדובר ב'כתובת שהתחפשה'" ואף ציין כי למרות שהחרס נחקר על ידי מומחה בעל שם עולמי לכתב ארמי קדום ועל ידי הארכיאולוג שחוקר את תל לכיש, מסתבר שהם הוטעו ובעקבות כך שובשה האמת המדעית. "מדובר באירוע חמור מאוד", הוא הוסיף, "השארת הכתובת החרוטה באתר הייתה רשלנית, ואף הובילה להטעיית החוקרים. אפשר לספור אירועים מסוג זה שהתרחשו במחקר הארכיאולוגי על כף יד אחת".

 

תגיות:חרסזיוףדריווש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה