חדשות בארץ

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את ’חוק דרעי 2’

על פי ההצעה לתיקון חוק יסוד הממשלה, בג"ץ לא יוכל להתערב במינוי של שרים. שר המשפטים יריב לוין: "הגישה לפיה הכל שפיט לא מקובלת עליי, ובהרבה מובנים היא היפוכה של הדמוקרטיה"

ח"כ אופיר כץ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)ח"כ אופיר כץ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אא

מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את התיקון לחוק יסוד הממשלה, שיאפשר את חזרתו לממשלה של יו"ר ש"ס אריה דרעי למרות פסילתו על ידי בג"ץ. בהצעה, שהוגשה על ידי ח"כ אופיר כץ וחברי כנסת נוספים, תמכו 62 חברי כנסת מול 53 מתנגדים, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתקבע איזו ועדה תדון בהצעה.

על פי ההצעה לתיקון חוק היסוד, "בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות שקבע המכונן".

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות ב'ליבת הפעילות הדמוקרטית'. בהתאם לסמכותה, קבעה הרשות המכוננת הסדר שלילי, ובו רשימה סגורה של תנאים לכשירותם של שרים לכהן כחברים בממשלה. סוגיית כהונת שרים בממשלה נדונה בפסיקה לאורך השנים, שהוסיפה תנאים נוספים על אלו שקבע הרשות המכוננת, וזאת במסגרת 'הלכת דרעי-פנחסי' אשר גרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעיתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט".

"ניסיונות אחרים לתיקון הלכה זו בדרכים אחרות (לרבות התייחסות הרשות המכוננת להפסקת כהונת שר מחמת עבירה) לא צלחו. על כן נדרשה הרשות המכוננת להבהיר כי בעניין זהות שרים, מינויים והעברתם מכהונה, בית המשפט לא יבחן את אופן הפעלת שיקול הדעת של הגורם הממנה, הממונה או המאשר – במעשה או במחדל".

ח"כ כץ הציג את הצעתו: "כל שר בישראל ממונה על ידי ראש הממשלה והממשלה בסיומו של משא ומתן קואליציוני, ולאחר מכן מאושר על ידי הכנסת. המחוקק קבע מהם תנאי הכשירות של שר. המחוקק היה ברור באשר לשאלה כיצד שר מתמנה, אילו גורמים מפסיקים כהונת שר, ולמי נתון שיקול הדעת בעניינים אלו. אולם נוצר מצב עם השנים, בו הוחלף שיקול דעת ראש הממשלה והכנסת בשיקול דעת שופטי בית המשפט העליון".

לדברי כץ, "הצעת חוק זו מבקשת להחזיר את סדרי ההתנהלות התקינים בעניין מינוי שרים. כל מינוי שר נתון לביקורת הכנסת, שכן כדי להוציא את המינוי לפועל נדרש אישור הכנסת. הנחת הבסיס היא שהכנסת מייצגת את רצון העם הריבון והכנסת היא זו שמאשרת את הרכב הממשלה. מדובר בתיקון שמייצר את ההבחנה הנכונה ולא מאפשר כניסה של בית המשפט לשדה הפוליטי".

שר המשפטים יריב לוין השיב להצעה בשם הממשלה: "יש דברים שאינם שפיטים. הגישה לפיה הכל שפיט לא מקובלת עליי, אני חושב שאסור לקבל אותה, והיא בהרבה מובנים היפוכה של הדמוקרטיה. ההנחה היסודית בדמוקרטיה היא שהכרעות מתקבלות על ידי העם בתהליך של בחירת נציגי הכנסת, הקמת ממשלה ובחירת בעלי תפקידים שנעשים על ידי הכנסת מכוח המנדט שקיבלו חבריה מהציבור".

"הנחה זו אינה יכולה לעלות בקנה אחד עם גישה שאומצה בבית המשפט העליון שהולכת ומתרחבת, לפיה זכות המילה האחרונה אינה בבניין הזה אלא בבניין הסמוך של בית המשפט העליון. אנו רואים התערבות הולכת וגדלה בהחלטות של הכנסת על מינוי שרים ואישי ציבור בדרך של יצירת הלכות חדשות. יש להשיב את הדברים למקומם כפי שהיו בעבר וכפי שקיים ברוב המוחלט של מדינות המערב, ולפיהן הנושא של בחירת שרים אינו נתון לביקורת שיפוטית".

ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) הביע את התנגדותו לחוק וטען כי הוא נועד ליצור "שטח הפקר" בתחום המינויים: "תכליתו היא לומר שבתחום הזה אין שלטון חוק ואין ביקורת שיפוטית. לפי ההצעה, גם אם הממשלה פעלה בחוסר סמכות ומשיקולים זרים – בית המשפט לא יוכל להתערב. החוק נועד לקבוע כללים, ואילו אתם מבקשים לקבוע שלממשלה לא יהיו כללים".

תגיות:יריב לויןבג"ץאריה דרעימליאת הכנסתאופיר כץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה