סיון רהב מאיר

אל תקנאו בדרוזים: חייבים להחזיר את הריבונות והמשילות

מהי "מילת השנה", ומה היא בעצם אומרת על מה שאנחנו רוצים, מייחלים לו, צריכים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אל תקנאו בדרוזים. "הם הפחידו את הפלסטינים כמו שצריך", קראתי ושמעתי השבוע שוב ושוב. "הם חטפו פועלים מג'נין, ואז מיד הפלסטינים שחררו את הגופה".

מי שמדבר ככה מוזמן לדמיין מדינה שבה יש פלנגות של דרוזים ששומרים על האינטרסים שלהם, ועוד מיליציה של תושבי לוד שמגינים על עצמם כמו שכבר קרה בפרעות בזמן "שומר החומות", ועוד יחידות של מתנדבים מבאר שבע שיוצאים לשמור על הרחובות שלהם, וכמובן קבוצות של חקלאים ובעלי עסקים שנלחמים מטעם עצמם בהצתות ובפרוטקשן. והמשטרה? וצה"ל? רק שלא ייקלעו לאיזה ירי דו-צדדי עם כל ההתארגנויות האלה, במדינת כל פלנגותיה.

בכל יום אנחנו מקבלים עוד ועוד הוכחות מהשטח לאתגר המרכזי של הממשלה הנכנסת. המילים "ריבונות", "הרתעה" ו"משילות" שחזרו שוב ושוב בקמפייני הבחירות של הימין, חייבות להיות מתורגמות כעת למעשים. בכך הם ייבחנו. במסכת אבות נכתב: "הֱוֵי מִתְפַּלֵּל בִּשְׁלוֹמָהּ שֶׁל מַלְכוּת, שֶׁאִלְמָלֵא מוֹרָאָהּ – אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ חַיִּים בְּלָעוֹ". על המורא הזה צריך לעבוד. שלא ניבלע.

 

2. השנה הלועזית מתקרבת לסיומה, ואחד הסימנים לכך הוא "מילת השנה". שני מילונים חשובים כבר בחרו אותה.

Permacrisis, זו מילת השנה לשנת 2022 של מילון קולינס הבריטי, והיא מורכבת מהמילים "קבוע" ו"משבר". הכוונה היא לא למשבר אחד ספציפי, אלא לתקופה ארוכה וקבועה של משברים, כמו זו שאנחנו חווים כעת: מגיפת הקורונה והשפעותיה, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, הברקזיט והחלפת שלושה ראשי ממשלה בבריטניה, וכמובן המשבר הכלכלי שמביא לעליית מחירים עולמית.

איש התקשורת הבריטי דיוויד שריאטמדרי מה"גרדיאן" כתב אחרי שהמילה נבחרה ועלתה לכותרות: "המילה מגלמת באופן מושלם את התחושה המסחררת של יציאה מאירוע חסר תקדים אחד למשנהו, בעוד אנחנו תוהים אילו זוועות חדשות עלולות לחכות מעבר לפינה". מכירים את התחושה הזו? מהקורונה ישר אל פוטין, מבחירות לבחירות, מסערה לסערה?

הבן שלנו אולי לא מומחה לשון בריטי, אבל לא מזמן, נוכח שפע האירועים שכבר חווה בחייו, הוא שאל אותי: "אמא, פעם היה משעמם?".

השפה, כך מסבירים מומחי מילון קולינס, היא מראה למה שקורה בחברה, והתקופה הזו מאופיינת בחוסר ודאות, חוסר יציבות, דאגה ואתגרים. אבל הם מזהים גם אופטימית: "הנחישות של העם האוקראיני וגם העידן החדש שאולי מתחיל בבריטניה, כן מסמנים תקווה".

נעבור למילון קיימברידג'. מילת השנה שלו, שנבחרה בימים אלה, היא מוזרה למדי. Homer – זה קיצור אמריקני לביטוי Home run בבייסבול, מושג שמשמעותו חבטה מוצלחת שמאפשרת לחובט להשלים הקפה מלאה. אוקי, אבל למה המילה הזו משקפת את 2022?

ובכן, ב-5 במאי השנה, במשחק המגה-פופולארי וורדל, פתרון החידה היומית היה Homer. אבל זו מילה אמריקאית, לא בריטית, ולכן בעיקר בבריטניה, יותר מ-65 אלף איש מיהרו עצבניים לחפש אותה באתר של מילון קיימברידג', וגם התלוננו ויצרו סערת רשת. המומחים של המילון הבינו את עוצמת התופעה, את מה שהם מכנים "אפקט וורדל".

כך שמילת השנה היא אולי בעצם וורדל. המשחק הכל כך פשוט וכל כך מצליח, חושף מה האנושות רוצה כעת: במשחק, למי שלא מכיר, צריך לנחש בכל יום רק מילה אחת, תוך שישה ניסיונות. אפשר לשחק רק פעם אחת ביום, ובכל יום מקבלים מילה חדשה. זהו.

הצלחת המשחק בתקופה הנוכחית נובעת כנראה בדיוק מהמגבלות האלה: אנחנו בעידן של ריגוש בלתי נגמר, של דופמין בלתי פוסק ושל גלילה אינסופית של הפיד שאף פעם לא נגמרת (שמתם לב שלפיד אף פעם אין סוף?). וורדל מחזירה אותנו לעולם של פעם: זו חוויה יומית מוגבלת, חד פעמית, שאפשר לדבר עליה אחר כך עם אנשים, וגם לחכות עד למנה של מחר (איזו אפליקציה דורשת ממך כיום לחכות, ולא מלעיטה אותך מייד בעוד?).

כנראה שאנחנו צמאים לקסם הזה, שרובנו זוכרים מהילדות. עולם שיש בו סדר. ואולי זו התשובה שלנו למילת השנה של מילון קולינס. כשהכול סוער, אנחנו מחפשים מעט יציבות, מעט היגיון בשיגעון.

הטור פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".

תגיות:סיון רהב מאירדרוזים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה