דיכאון וחרדות

האם ליהדות יש תרופת פלא לפחדים וחרדות?

כיצד מתמודדים מול הפחד שמשהו רע אולי יקרה לי או לקרוביי?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנו מוצפים מדי יום בידיעות על טרגדיות שאירעו, ואלו עלולים לפגוע בנפשנו וליצור נטייה לפחדים ודאגות. כיצד מתמודדים מול מחשבות טורדניות שאולי משהו רע יקרה גם לי או לבני משפחתי?

ראשית כל נמליץ להימנע מהתעדכנות שוטפת בחדשות. עם התפתחות כלי המדיה אנו מוצפים בידיעות על אסונות שהתרחשו מרחבי כל העולם, ואין זה פלא שתופעת החרדה הפכה למגפה עולמית. לכן מומלץ להפחית באופן משמעותי היחשפות יתר לעדכוני חדשות מצערות.

ובאשר לפתרון היהודי לבעיית החרדות והדאגות, הפסוק בתהילים אומר "משמועה רעה לא יירא, נכון לבו בטֻח בה'" (תהילים קיב, ז), ו'מצודות דוד' מפרש: "עת ישמע בעולם שמועה רעה לא יירא ממנה, ולבו יהיה נכון בטוח בה' שלא תיגע בו הרעה", וכן הרד"ק מפרש: "הצדיק לא יירא שישמע שמועה רעה מבניו או מקרוביו שהם במדינה אחרת, או אם ישמע שיבואו עליו אויבים לא יירא, כי לבו נכון ובטוח בה'". מובא בתלמוד: "מעשה בהלל הזקן שהיה בא בדרך ושמע קול צווחה בעיר. אמר: 'מובטח אני שאין זה בתוך ביתי'. ועליו הכתוב אומר: 'משמועה רעה לא יירא, נכון לבו בטוח בה''" (מסכת ברכות, דף ס). ורבא מבאר שם שכיוון שהיה לבו של הלל הזקן מלא בטחון בה', ידע שלא יאונה לו כל רע.
כלומר, אדם שבוטח בה' שלא יקרה לו כל נזק, ממילא לא יחוש דאגה ופחד מידיעות קשות הנשמעות, מפני שיודע שבו זה לא יפגע, וכל זאת משום בטחונו ברחמי שמים.

פסוק ביטחון נוסף מתהילים שמחזק בעניין זה הוא "רבים מכאובים לרשע, והבוטח בה' חסד יסובבנו". וילקוט שמעוני (תהילים תשיט) מסביר שאפילו אדם שאינו צדיק שראוי שדברים רעים יקרו לו, אם הוא בוטח בה' – חסד יסובבנו. כלומר, עצם כך שאדם מטיל את ביטחונו על ה' שלא יקרה לו דבר רע, וזאת ללא קשר לרמתו הרוחנית, גורם לכך שמתעוררת עליו הנהגה של רחמים והצלה בשמים. הביטחון ברחמי השם ונשיאת עיניים לקב"ה מעוררים את רחמיו של ה' עליו, ובכך הוא זוכה לקבל את מבוקשו. אפילו אדם שאינו צדיק, אם הוא בוטח ברחמי וחסדי ה' שלא יאונה לו רע ויקרה לו רק טוב, אז הוא זוכה ל"חסד יסובבנו", להנהגה של חסד ורחמים.

וכן כתב החפץ חיים (בשם הגר"א, בקונטרס "נפוצות ישראל", פ"ח הנדפס בסוף ספרו 'שם עולם'): "מידת הבטחון אין תלויה בזכויות, שאפילו הוא אדם שאינו הגון, אך שחיזק בטחונו בה', כח הבטחון מגן עליו וה' יתברך עושה עמו חסד... כדכתיב 'הנה עין ה' אל יראיו, למיחלים לחסדו: להציל ממות נפשם ולחיותם ברעב: נפשנו חכתה לה', עזרנו ומגיננו הוא' (תהלים לג, יח-כ)". כלומר, אף אדם שאינו צדיק אך בוטח בה' - זוכה להגנה משמים ולהנהגה של חסד.

היסוד האדיר המונח כאן הוא שאם נתמקד בחסדי ורחמי השם, נזכיר לעצמנו את אהבתו אותנו, נבטח שה' יביא עלינו רק דברים טובים, שפע של הצלחות וברכות וישועות – וכל זאת בביטחון מלא וללא טיפת ספק, אז הבורא ימשוך עלינו בהתאם את אותה הנהגת חסד.
ומאידך, מחשבות שליליות על אסונות ודברים רעים שאולי יקרו עלולות להביא לקטרוג בעולמות העליונים, שיגרום חלילה להתממשות הדברים, כמו שקרה לאיוב ועל כך העיד בעצמו "כי פחד פחדתי ויאתיני ואשר יגֹרתי יבֹא לי" (איוב ג', כ"ה). ולכן יש להתמקד במחשבות של אמונה ובטחון על עתיד של טוב גלוי.

מקור נוסף לדברים הוא הפסוק במשלי (ג, פסוק כ"ו) "כי ה' יהיה בכסלך ושמר רגלך מלכד", וביאורו בלשון רבי ישעיה מטראני זצ"ל "לא תבוא עליך רעה כי שמת מבטחך בשם, לשמור מצותיו, ולפיכך שמר הבורא רגלך, שלא תלכד בשום רעה". רבנו יונה כותב בביאורו לפסוק זה "כי עם שמירת התורה והבטחון, יגן ה' יתברך בעד החוסה בו מכל צרה שנאמר 'מגן הוא לכל החוסים בו) 'שמואל ב' כ"ב, ל"א(". עוד כותב רבינו יונה בביאורו זה "ובוטח בה' ישוגב מן הצרה בשכר הבטחון, אף על פי שהייתה הצרה ראויה לבא עליו", ומביא את הפסוק במשלי (פרק כט) "חרדת אדם יתן מוקש, ובוטח בה' ישֻׂגב". כלומר, אפילו לאחר שנגזרה גזרה רעה על האדם, בכח הביטחון בה' ניתן לבטלה ולהינצל מן הצרות.

הבטחת ה' אלינו "הבוטח בה' – חסד יסובבנו" מביאה את האדם לידי רוגע ושלווה. בכוח הביטחון ברחמי וחסדי שמים אנו מסוגלים לקבוע את הנהגת שמים עמנו, ולהופכה להנהגה של הגנה והצלה, של חסד ורחמים.

נסיים בעצה להאזין מדי פעם בפעם לשיעורי אמונה ובטחון, המחזקים את הידיעה וההרגשה כי בורא עולם הוא מסובב הסיבות, הוא זה שמנהל את חיינו, ועושה את הכי טוב עבורנו, ומכאן נגיע אל מרגוע אמיתי של נפשנו.

כדי להגיע לביטחון בהשם ישנו תנאי הכרחי והוא - להאמין מעל הטבע. הרב יגאל כהן מסביר בהרצאתו כיצד זה עובד. שיעור חובה:

 
איך מגיעים להרגשת ביטחון בה'? הרב יגאל כהן בשיעור שלא תרצו לפספס. צפו:
תגיות:דיכאוןאמונהחרדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה