בריאות ותזונה

ממחלה חשוכת מרפא – למחלה כרונית: כל מה שצריך לדעת על לוקמיה מיאלואידית כרונית (CML)

איך מאבחנים לוקמיה מיאלואידית כרונית, וכיצד היא הפכה ממחלה קטלנית וחשוכת מרפא – למחלה כרונית?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עד לפני כ-20 שנה, לוקמיה מיאלואידית כרונית (CML), הייתה מחלה חשוכת מרפא עם מגוון טיפולים דל. בראשית שנות האלפיים, הושק טיפול חדש ששינה את אופי הטיפול במחלה ואפשר לחולים לחיות לצד המחלה. יחד עם זאת, עדיין ישנם חולים שהטיפול אינו יעיל או מתאים עבורם, עתה - ישנו פתרון גם להם. 

לוקמיה מיאלואידית כרונית (CML) היא סוג סרטן שמקורו בתאי מח העצם המייצרים דם, הגורם לייצור כמות גדולה מדי של תאי דם לבנים בוגרים. המחלה מתפתחת לאט בדרך כלל, אם כי לעתים היא הופכת ללוקמיה חריפה.

כ-15% מכל המקרים של לוקמיה במבוגרים הם מסוג CML, וכמחצית מהלוקים בה הם בגיל 65 ומעלה. על פי האגודה האמריקאית לסרטן, כ-8,000 מקרים חדשים מאובחנים בכל שנה בארה"ב.

אנשים עם CML מפתחים במהלך חייהם ליקוי שמוביל להיווצרותו של כרומוזום קצר, הנקרא כרומוזום פילדלפיה. כרומוזום קצר זה משנה גן ספציפי (BCR-ABL) באופן שפוגם בתפקודו – הגן פועל כ"מתג הפעלה" שגורם לגדילת יתר של גרנולוציטים, סוג של תא דם לבן. מרגע שהגרנולוציטים הללו ב-CML מתרבים ומצטברים בדם ובמח העצם, אין די מקום לתאי דם בריאים לגדול. עם הזמן, תאי הלוקמיה נודדים ממח העצם ומתיישבים גם באיברים אחרים, כמו הטחול.

לוקמיה מיאלואידית כרונית נקראת "כרונית" מכיוון שהתאים מבשילים חלקית (לא באופן מלא), וחיים יותר זמן מתאים בריאים. יכול לקחת זמן מה עד שלוקמיה מסוג זה תגרום לתסמינים בעייתיים, אך סוגים כרוניים של לוקמיה גם קשים יותר לטיפול בדרך כלל.

 

כיצד מאבחנים את המחלה?

בלוקמיה מיאלואידית כרונית (CML), קיימת עלייה ממארת בכמות התאים הלבנים בדם הנגרמת כתוצאה משינוי בכרומוזומים של תאים אלו, שינוי הנגרם מסיבה לא ידועה ושאינה קשורה לסיבות גנטיות או משפחתיות. הכרומוזום גורם המחלה נתגלה בשנות ה-60 במעבדה בפילדלפיה ולכן מכונה כרומוזום פילדלפיה.

מרבית המטופלים מגלים את המחלה כאשר עורכים בדיקת דם שגרתית או מסיבות אחרות. תוצאות הבדיקות עשויות להראות ספירה גבוהה של תאי דם לבנים, אף על פי שלרוב אין למטופל תסמינים. בשלב זה, בדיקת הדם תשלח לבדיקה מקיפה אשר תכלול ספירת דם (CBC) ומשטח דם כדי לבדוק טיב התאים הלבנים וכן, בדיקת דם PCR לאבחון שינויים גנטיים. לאחר מכן, החולה ישלח להמטולוג ויעבור בדיקת מח עצם כדי להגדיר את השלב שהחולה נמצא במחלה והשלמת בדיקות גנטיות. ככל שאדם מגלה את המחלה בשלב זה הוא נמצא בשלב הכרוני, מדובר בשלב חשוב לאבחון המחלה היות שבשלב זה יש מפת טיפולים רחבה אשר יכולה לסייע במניעת הידרדרות.

סימנים נוספים אשר עלולים להופיע בשלב הכרוני: הגדלת הטחול אשר עלולה להוביל לכאב בבטן השמאלית העליונה, שובע מוקדם, הגדלת הכבד, אנמיה או תסמינים כללים של חוסר תיאבון, ירידה במשקל, הזעות לילה וחום נמוך. שלב זה יכול להימשך בממוצע 3-4 שנים אך יכול להימשך מספר חודשים ועד שנים רבות. כאמור, מדובר בשלב קריטי לאבחון היות שרק בשלב זה ניתן למנוע את התקדמות המחלה.

 

השלב המואץ

במחלה הזו, השלב המואץ הוא מסוכן משום שהטיפולים שיש הם מעטים ופחות יעילים לעומת השלב הכרוני. ברוב המקרים מופיע שלב מקדים שבו החולה חש כאבים בעצמות, חום, ירידה במשקל, הגדלה מהירה בגודל הטחול, עלייה בלתי נשלטת במספר התאים הלבנים ועוד. אלה התסמינים שמאפיינים את שלב זה.  שלב זה יכול להימשך מספר חודשים עד מספר שנים והוא מבשר את בואו של השלב הסופני של המחלה הקרוי המשבר הבלסטי.

 

המשבר הבלסטי

המשבר הבלסטי הוא לוקמיה חריפה לכל דבר. שלב זה מוגדר כנוכחות של מעל 20% תאים ממאירים בדם ההיקפי או בלשד העצם. בשלב זה, חייבים לטפל במחלה כמו לוקמיה חריפה אך חשוב לזכור כי סיכוי ריפוי החולה הוא נמוך בהרבה לעומת לוקמיה רגילה שהתפתחה ללא מחלת רקע. הפרוגנוזה לשלב זה היא גרועה ביותר - הישרדות של שלושה עד שישה חודשים גם בתנאי שחולה מגיב לטיפול ועובר השתלת מח עצם.

 

כיצד מטפלים במחלה?

השינוי באופייה של מחלת CML והאפשרות לחיות לצדה, טמון בטיפולים חדשניים שפותחו בשנים האחרונות. כך, פיתוחן של תרופות ממוקדות מטרה הנלחמות בגורם הסרטני ב-CML מאפשרות כיום למרבית החולים להמשיך בחייהם. בטיפול ממוקד מטרה משתמשים בתרופות אשר מזהות ומתקיפות תאי לוקמיה ספציפיים מבלי לפגוע בתאים התקינים. מטופלים שקיבלו אבחון חדש של CML בשלב הכרוני מטופלים לרוב במעכבי טירוזין קינאז (TKIs) המכוונים את פעולתם לגן BCR-ABL, ובמרבית המקרים טיפול ממוקד מטרה זה הוא אפקטיבי. ישנה קבוצת אנשים שיכולה להגיע להפסקת טיפול שמגיעה לתגובה מולקולרית עמוקה עם טיפול ב- TKIs. לאחרונה, פותחה תרופה חדשה בעלת מנגנון פעולה חדש עם יעילות גבוהה שלא באה על חשבון בטיחות. התרופה גורמת לחסימה מכנית באותו חלבון ומאפשרת טיפול יעיל לחולים אלו.

ד"ר יוליה וולצ'יק היא מנהלת שירות מיאלו-פרטיביות במרכז שיבא תה"ש.

תגיות:לוקמיהמחלהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה