הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: למה ביהדות צריך לברך על כל דבר? זה באמת משנה לה’?

למה צריך לברך כל כך הרבה ברכות? האם זה באמת הכרחי לברך לפני שאוכלים? ומה המטרה של אמירת ברכות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על כל דבר כמעט צריך לברך – לפני שאוכלים ושותים, כשמריחים ריח טוב, כששומעים ברק או רעם, כשרואים מלך מדינה, אחרי שיוצאים מהשירותים, כשעוברים במקום שהיה לנו בו נס, ואפילו שהולכים לגן החיות ורואים פיל או קוף – מברכים. זה באמת הכרחי לברך כל כך הרבה פעמים במהלך היום?

ה' הוא מושלם מצד עצמו, אינו חסר או זקוק לדבר. הוא לא זקוק ל"מילה טובה" מצידנו. הברכה נועדה עבורנו, ולה כמה וכמה סיבות.

על ידי הברכות שאנו מברכים במהלך היממה אנו לומדים להעריך את כל המתנות שניתנו לנו, לומדים להתבונן ולא לקחת שום דבר מאליו. אומרים תודה על פרוסת הלחם עם השוקולד, על כוס הקפה, על זה שיש לנו אפשרות ללכת לשירותים והכול מתקתק כמו שצריך, על הריח הנפלא של הרוזמרין. כשעוצרים לרגע ואומרים 'תודה', הנפש שלנו מתרגלת להעריך. וכשמעריכים את מה שיש לנו – נהנים יותר מהחיים עצמם. (זו כמובן לא המטרה של המצווה, אלא ערך מוסף שיוצא לנו ממנה).

העצירה הרגעית של אמירת התודה בברכה - כשמתכוונים מהלב ואומרים באמת תודה לה', ולא בצורה רובוטית וטכנית – מוציאה מן האדם את המידה של כפיות הטובה, ובמקומה מטביעה טבע של הכרת הטוב. הברכה על ההנאה מזכירה לנו להכיר בחסדים שהקב"ה עושה עמנו, ומפתחת בנו את המידה של ראיית הטוב וההודיה. וכל זה הוא גם חלק מזיכוך מידות האדם ועבודת התיקון שלו.

מלבד זאת, חז"ל תיקנו את "ברכות הנהנין" על הנאה שיש לאדם, כמו שנאמר בגמרא "אסור לו לאדם שיהנה מן העולם הזה בלא ברכה" (מסכת ברכות, דף לה, עמ' א). הברכה מבטאת את הכרתנו בכך שכל הבריאה כולה שייכת לה', כפי שאמר דוד המלך "לה' הארץ ומלואה" (תהילים כד).
ישנו פסוק בתהלים האומר "השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם" (פרק קטו), וחז"ל מסבירים שלפני הברכה הכול שייך לה', ולאחר הברכה ניתנת לאדם רשות ליהנות מן העולם הזה. עד כדי כך שחז"ל אמרו על מי שאינו מברך שהוא גזלן, "כל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה כאילו גוזל להקב"ה וכנסת ישראל" (מסכת ברכות, דף לה, עמ' ב).

כמו כן, כל ברכה היא דיבור ישיר עם הקב"ה, והיא יוצרת עוד נקודת מפגש של חיבור בינינו לבינו. הברכות יוצרות קשר, קירבה עם בורא עולם.

מעלה נוספת שמקבלים באמירת ברכות היא יכולת איפוק שמתפתחת בנפש האדם. כשאדם יודע שלפני שהוא אוכל או שותה, הוא צריך לומר ברכה ולא להתנפל ישר על האוכל, האישיות שלו מקבלת טבע של שליטה באינסטינקטים.

ואם נגלוש לרגע למימד הקבלי, חכמי תורת הסוד מסבירים כי לעיתים ישנה נשמה שלצורך תיקונה מתגלגלת בתוך החי או הצומח. כאשר יהודי מברך לפני האכילה הוא מתקן את החלק הרוחני שקיים באותו מאכל, ועוזר לה להגיע אל שלמות תיקונה.

 

האתגר השבועי

כל יום ברכו על כוס הקפה הראשון של הבוקר את ברכת הנהנין "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהכול נהיה בדברו", וקחו לגימה בהנאה. ולאלו מבנינו שמוותרים על צריכת קפאין – ברכו על המאכל או המשקה הראשון של הבוקר, את ברכת הנהנין המתאימה.

מהי ברכה? מהם ההבדלים בין הברכות? מה משמעות המילה ברכה ומהו שורשה? הרב זמיר כהן בהרצאה מרתקת ומבארת את כל נושא הברכות השונות והרבות ביהדות, חשיבותן, משמעותן ומה באמת הן נותנות ומעניקות לאדם. צפו:

 

הרב שי עמר בשיעור על חשיבות לימוד הלכות ברכות. צפו:

 

כיצד הברכה מתקנת גם את המאכל וגם את האדם? האם העצירה לברכה לא מורידה את התענוג שברצון לאכול/לשתות עכשיו?ואיך הברכה קשורה לחושי הטעם ולתענוג גשמי? כל התשובות בהרצאה מרתקת עם הרב שלום כהן:

 
קראו גם:

ברכה אחרונה: 10 הלכות חשובות שאולי לא ידעתם

תגיות:ברכותהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה