הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: חתונה עם ריקודים מעורבים – מה הבעיה בזה?

האם אין מצווה לשמח חתן וכלה, על אף ריקודים מעורבים? ומה מפסיד הזוג הטרי לכל חייו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתורה נאמר "כִּי ה' אֱלֹקֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ... וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ וְלֹא יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ" (דברים כ"ג, ט"ו). כלומר, במצב של "יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר", השראת השכינה של הקב"ה מסתלקת ועוברת למצב של "וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ". כל דבר שנוגד לצניעות מסלק את הקדושה מאותו מקום.

יום החתונה הוא אחד הימים הכי קדושים בחייו של אדם. עד עתה היו החתן והכלה כל אחד לחצי נשמה, ותחת החופה מתחברים ב"ניתוח רוחני" שני חצאי הנשמה לאדם אחד שלם. מסיבה זו אחת הברכות שמברכים תחת החופה היא "יוצר האדם". זהו רגע מרומם, רוחני וקדוש, שעליו נאמר כי נמחלים לחתן ולכלה כל עוונותיהם כביום הכיפורים. פתיחת חיים משותפים בריקודים של גברים ונשים יחדיו מסלקת את כל הקדושה הגבוהה ששרתה עד רגע זה, ומכניסה לשק החובות של החתן והכלה את כל העבירות של הנוכחים ברחבת הריקודים. שהרי כל הנוכחים ברחבת הריקודים, ואף אלה היושבים ומתבוננים במראות אסורים, נכשלים בדברי עבירה באשמתם, ולכן כל זאת נזקף לחובתם של החתן והכלה הטריים, שעד רגע זה היו נחשבים טהורים וזכים.

יום זה הוא יום נעלה שלא כדאי להחמיץ, ויש לנצלו לתפילות והכנה רוחנית. זהו יום של בריאה מחודשת של אדם שלם המורכב משני חצאי נשמות, יום בו נוצר אדם חדש במעלה גבוהה יותר. בוודאי שלא כדאי להחמיץ את כל הברכה והקדושה שיום זה מביא עמו לחייהם המשותפים של הזוג הטרי על ידי דריסת רצונו של הקב"ה והפניית עורף לערך כה יסודי של קדושה וצניעות, המביא עמו ברכה לתוך בניית ביתם של הזוג.

סעודת הנישואין המתקיימת בחתונה נקראת 'סעודת מצווה', שמטרתה להודות לקב"ה שזיכה אותם להגיע לרגע נשגב ויקר זה. החטאת הרבים בריקודים מעורבים הרי היא, בנוסף לכל, כפיות טובה למול החסד שעשה הקב"ה עם החתן והכלה. ובמקום שתהיה שמחה בעולמות עליונים על הקמת בית נאמן בישראל, נגרם צער השכינה, שמסתלקת היא מן המקום, ומפסיד הזוג הטרי את ברכתו של הקב"ה עליהם.
הקב"ה מבטיח לנו בתורה הקדושה "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (שמות כ"ה, ח'). כלומר, אם ננהג בדרך של צניעות וקדושה, אז נזכה להשראת השכינה המביאה עמה ברכה, סיוע משמים והצלחה בכל. וכאשר אין השראת השכינה – מסתלקת הברכה מחיינו.

האם אין מצווה לשמח חתן וכלה בריקודים, אף שהם מעורבים? נענה לשאלה זו בדברי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל: "הדבר פשוט וברור שלפי ההלכה אסור לרקוד ריקודים מעורבים בחתונה, אנשים ונשים יחד, או מעגל של נשים ומעגל של גברים זה ליד זה, והעובר על זה גדול עוונו מנשוא. ואף המסתכלים בריקודים אלה לא ינקו מעוון. אף על פי שיש מצווה גדולה לשמח חתן וכלה, אין לעשות מצווה על ידי עבירה, וכל שכן עבירה חמורה כזו" (חופה וקידושין, עמוד רסט).

 

הצעד הבא בהתחזקות

הוזמנתם לחתונה משפחתית שבה ישנם ריקודים מעורבים? הגיעו טרם החופה, איחלו מזל-טוב לחתן ולכלה, והראו נוכחות מול בני המשפחה ובעת החופה. לאחר החופה עזבו את המקום בסולידיות וללא הפגנתיות. בכל מקרה של ספק מפאת בעיות צניעות במקום, יעשה כל אחד שאלת רב פרטית כיצד נכון לנהוג במקרה שלו.

האם מותר ללכת לחתונה מעורבת? ומה עושים כאשר אין ברירה? הרב זמיר כהן משיב תשובה מפורטת לרבים המתחבטים בשאלה:

תגיות:ריקודים מעורביםחתונההדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה