פעילות הידברות

"אם רק היו מסבירים לי בנועם - כל הסבל שלי מקשרים עם בנים יכול היה להימנע"

זה היה מעוות: אמצעי התקשורת והחברות לימדו את הדר (שם בדוי) שהיא חייבת "חבר" כדי להיות מקובלת. ברקע היה משבר זוגי של הוריה, וכך היא נפלה לתהום, התגלגלה מקשר לקשר, ורק בגיל 31 נחלצה בעור שיניה עם מינוס גדול בנפש וכאבי לב. סיפורה של נערה אינטליגנטית שחשבה שלה זה לא יקרה

  • כ"ח אייר התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"איזו חנונית את!", קראו לה החברות. בשעת ההפסקה בדשא של בית הספר התכנסו כמה תלמידות תיכון. הן השתמשו בשפת רחוב, השונה לחלוטין מהשפה שבה הן דיברו מול המורות. כך, הן שיתפו האחת את השנייה בחוויות מהשבועות האחרונים: הכל קשור לקשרים שהיו להן עם בנים. 

"הרגשתי קצת שונה. ניסיתי להשתייך, וניסיתי להיות מקובלת בכל מחיר. חשבתי בטעות שאני חייבת כרטיס כניסה לחברת הבנות האלה, ואני חייבת להיות כמותן ולספק חוויות מקשרים עם בנים, משברון לב ושוב קשרים עם בנים ושוב שברון לב. ככה גדלנו", משתפת הדר בכנות, ומדגישה שאותן חברות לא היו חברות רעות.

"הן גם היו קורבן של שטיפת המוח האיומה שהתקשורת העבירה אותנו. ההפך הגמור מחיים יהודיים אמיתיים וטהורים של הנשמה. בנוסף, היה לחץ חברתי מכל הכיוונים שהעביר לנו מסר מטעה כאילו נערה ששומרת על עצמה עד לאחר החתונה נחשבת 'מיושנת' והוריה 'פרימיטיביים'. אף אחד לא דיבר איתנו על כך שהפרימיטיביות האמיתית היא כניעה ליצרים ולדמיונות של אהבה לרגע".

הרה''ג זמיר כהן שליט''א, נשיא תיכון ''נעם'' בשיחה עם הורי בית הספרהרה''ג זמיר כהן שליט''א, נשיא תיכון ''נעם'' בשיחה עם הורי בית הספר

איפה היו ההורים שלכן בתמונה הזו?

"כעסו עלי הרבה, האשימו אותי, אמרו לי מילים קשות ופוגעניות, ניסו למנוע ממני ללכת לבלות, עקבו אחרי, ניסוי להגביל אותי, צעקו עלי, ואפילו היו פעמים בודדות שבהן אמא שלי איבדה עשתונות, והרימה עליי יד. אמנם פחדתי ממנה, אבל זה לא עזר, כי לא הרגשתי באמת שלמישהו אכפת ממני בתחום הזה. האמתי בטיפשותי שלבחור אכפת ממני. מה ידעתי אז על החיים?"

כך, הוריה של הדר, והורים רבים של חברותיה, של בנות כיתתה, של תלמידות בית הספר שבו היא למדה ולמעשה, הורים של דור שלם נותרו ללא כלים, ללא הדרכה וללא ידע נכון שיעזור לכולם להתמודד עם בעיית הקשרים והחברויות שהורסת כל חלקה טובה.

הדר מספרת על ההתמודדות הקשה של הוריה עם מרוץ החיים, על קשיי הישרדות לא פשוטים מכל הכיוונים, ומספרת לנו עובדה מפתיעה על חייה שלא מותירה מקום לספק.

 תלמידות תיכון נעם תלמידות תיכון נעם

 

"שלא תחשבו שרק נערות מבתים הרוסים מחפשות אהבה ברחוב"

"הייתי ילדה מוצלחת, קיבלתי חום ואהבה ממשפחתי, הסביבה הכירה בכישרונות שלי מגיל צעיר מאוד, וגם נחשבתי לתלמידה טובה מאוד, אהובה על המורות ועל החברות. שום פרט בביטחון העצמי שלי כילדה ונערה מוצלחת לא ניבא את הנפילה לתהום של 'חברויות' וקשרים עם בנים. אני רוצה לפנות לכל הנערות מכל המגזרים, מכל המעמדות ומכל סוגי המשפחות הקיימים: שלא תחשבו שרק נערות מבתים הרוסים מחפשות אהבה ברחוב. זה יכול לקרות לכל נערה מבית טוב שבו לא הסבירו לה בצורה נכונה על הסכנה האיומה שאורבת לפתחה: ה' הטוב ברחמיו הזהיר את עם ישראל מהרעה החולה הזו לטובתנו הנצחית. אם רק היו מסבירים לי בנועם - כל הסבל שלי יכול היה להימנע".

כשאת אומרת סבל – מה הכוונה בדיוק?

"דיכאונות, חוסר תפקוד, תחושה שאני לא מכובדת, תחושה שאני כישלון, ותחושה רעה שלא עוזבת - כאילו אין לי ערך. בגיל 15 נעדרתי מבית הספר שבוע שלם בגלל פרידה מבחור שלמעשה ניצל את התמימות שלי. לא ראיתי את התמונה נכון, וממש הייתי בטוחה שהוא 'אוהב' אותי. התרסקתי.

"מהר מאוד ניסיתי למצוא תקווה בקשר חדש, אבל הפעם בגלל שלבחור היו דרישות תובעניות, ואני לא הייתי מוכנה – הוא נטש אותי, ודיבר אליי לא בכבוד ליד חברותיי. כל כך רציתי לשאת חן בעיניו שאפילו חברה שלי אמרה לי להתרחק ממנו לאחר שביזה אותי – אבל לא הקשבתי".

איך זה יכול להיות? הרי נחשבת לנערה אינטליגנטית.

"אין שום קשר בין מנת משכל גבוהה לבין דימוי עצמי נמוך בתחום הזה. אמנם היו לי הורים מסורים ואוהבים, אבל הם עברו משבר זוגי קשה ביותר שהשאיר אותנו מפורקים. כבר אמרתי שהוריי העניקו לי הרבה חום ואהבה, אבל לא הייתה לי דוגמה בבית שתראה לי מהו קשר זוגי נכון ואוהב שמבוסס על כבוד. משם הדרך להתדרדרות היתה כמו נסיעה ברכב עם תקלות רבות בכביש סואן ומסוכן".

הדר המשיכה לקוות שהפעם היא תכיר את אהבת חלומותיה, ובכל פעם התאכזבה, שקעה בעצבות, לא תפקדה, בכתה לחברותיה, שיקרה להוריה וחוזר חלילה.

נערה מתמודדת צריכה כוח. זה הזמן לתת לה אותו: כתבו לנו, ונשמח לעזור בכל האמצעים העומדים לרשותנו  etgar@htv.co.il

 

"לא היה אף אחד שייתן לי מילה טובה"

היום , כשהיא אישה בוגרת ומנוסה, ואמא לילדים בעצמה, הדר מבינה שהוריה היקרים והאהובים היו אובדי עצות, פשוטו כמשמעו.

"אף אחד לא הסביר להם בנועם מהי זוגיות של אהבה אמיתית על פי דרך התורה, ואף אחד לא הסביר להם בנועם מה עושים עם בת מתבגרת שעושה הרבה טעויות, ובכל פעם בטוחה שזו אהבת חייה. פחדתי. הייתי במצוקה נוראית. מילדה טובה הפכתי לפגומה. הרגשתי לא ראויה. ידעתי שאני עושה משהו אסור, אבל לא יכולתי לעצור זה. זה היה חזק ממני, כי לא הסבירו לי בנועם ובאהבה. הטיפו לי כל הזמן מכל כיוון. לא היה אף אחד בסביבה שלי שידבר איתי באמת מלב אל לב בגובה העיניים על הסכנה שבקשרים עם בנים. לא היה אף אחד שייתן לי מילה טובה, יעודד אותי, ויגיד לי שאני נסיכה אמיתית, בתו של מלך מלכי המלכים. לא היה מי שיקשיב לי, ויסביר לי למה באמת כדאי לי להימנע מקשרים ולהמתין עד לחתונה".

היום, אחרי 25 שנים כשהדר נזכרת מדי פעם בתקופת התיכון, היא מרחמת על ההורים שלה. היא מרגישה שהם נתנו לה את הנשמה, אבל כאמור, אף אחד לא הכין אותם לפצצה שנחתה עליהם פתאום – הילדה שלהם, שעד לפני כמה שנים הייתה פרח קטן, מתוק ותמים עד כאב, מושפעת לרעה מכוחות חזקים, ואין מי שיושיט להם יד לעזרה: איך עוזרים לבת היקרה לחזור לדרך הישר.

 

יש תקווה: האור שבקצה המנהרה

"עד היום אני עדיין כואבת בדמעות את כאב הלב שלי – של הדר הנערה. התגלגלתי מקשר לקשר, וסבלתי מהיחס של ההורים שלי בגלל חוסר מודעות לתופעה ולדרכים לטפל בה בהצלחה. במילים אחרות, הנפש שלי נפגעה בכמה חזיתות בשדה הקרב".

בשבועות האחרונים לאחר שהדר שמעה על מפעל החיים המרגש של מכון אתגר ובית הספר "נעם", בנשיאותו של הרב זמיר כהן ובניהולה של הרבנית פנינה לשם, בתו של הרב זמיר, היא יוצאת בקריאה נרגשת לכל הנערות שמתמודדות עם קשרים לפני הנישואין ולכל ההורים שלהן: "יש אור בקצה המנהרה. האור הוא התורה, ודרכיה דרכי נעם. הידברות הצליחו בדור האחרון לחולל מהפכה חשובה וחסרת תקדים בעם ישראל. בורא עולם בירך את הידברות במגע של קסם להגיע אל הלבבות של כולנו, ואני בטוחה שבעזרת ה' הנערות וההורים שלהן יזכו לשינוי לטובה, לשמחה, לשיפור איכות החיים שלהן ולהבנה מה נכון לעשות וממה להתרחק".

שאלנו את הרבנית פנינה לשם איך בדיוק עוזרים לנערות במכון אתגר ובבית ספר נעם.

"זה התחיל עם נערות שהיו להן סודות, ולא היה מי שיקשיב להן באמת", משיבה הרבנית לשם.

"ההורים וצוות בית הספר היו אובדי עצות, ובעולם מאכזב, הן כבר התייאשו מעצמן. בהידברות נענינו לאתגר, והקמנו להן בית: מקום משלהן בשעות אחר הצהריים עם לב חם ואוכל חם: גם בלב הארץ וגם באזור ירושלים. הנערות פתחו את מנעול הלב, ואנחנו קיבלנו תמונת מצב כואבת: סבך הקשרים שלפני הנישואין היה קשה להתרה.

"כך נולד הספר 'אהבה לרגע' – על קשרים ועל חברויות. הספר הפך לסרט. הסרט הפך לסדרה, ואותנו שטף מבול פניות מנערות, מהורים ומצוות חינוכי ששיוועו לעזרה בנושא. משם כבר הוקם תיכון לנערות, שמגיעות אליו מרחבי הארץ בשמחה וברצון טוב, ומטפלות מקצועיות משמשות לנערות כמנטוריות המומחיות לנושא. כיום מכון אתגר מפעיל גם תכנית הכשרה למורות, ליועצות ולמנהלות בתי ספר, ולכל מי שמעוניינת להבין באמת לליבן של הנערות המתמודדות".

תלמידות תיכון נעם משתפות מתוך הלב:

 

"התחתנתי בגלל זה בגיל 31"

החיים של הדר המשיכו, היא סיימה את בית הספר התיכון, אך לצד ההצלחה שלה בתחומים לימודיים ובתחום העבודה היא המשיכה להסתובב כעלה נידף ברוח מקשר לקשר.

"אמנם כבר לא הייתי נערה שיכולים לעבוד עליה בקלות. בעבודה ידעתי להיות אסרטיבית. בלימודים הגבוהים התקדמתי יפה, אבל נשארתי אותה ילדה תמימה עד כאב, חסרת ניסיון, חסרת שיקול דעת, שעושה את הטעויות שוב ושוב. תמיד האמנתי שהקשר הבא יהיה שונה, ותמיד ליבי נשבר. לצערי, פגעתי קשות גם בכמה בחורים. הלב היה כל כך פצוע ומצולק שהשקפת העולם הייתה לפעמים כל כך מעוותת ששידרתי כאילו לא אכפת לי מכלום, כאילו לי יש שליטה על המצב, וכאילו אני יכולה 'להשיג' כל אחד. זו הייתה תקופה קשה ביותר של בזבוז אנרגיות ועיכוב חמור במציאת הזיווג שלי. התחתנתי בגלל זה בגיל 31".

איך הכרת את בעלך?

"גם כשהכרתי את האיש שלימים נהיה בעלי, לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה. הכרנו כששנינו היינו בני 28, פליטים של מלחמת הקשרים שלפני הנישואין. ידענו בעברנו כאב לב וסבל רב ביחד ולחוד.

"לא הייתה לנו הדרכה נכונה, עשינו טעויות רבות וקשות במהלך ארבע שנים הארוכות האלה עד שברחמי שמיים ממש הגענו לחופה ולקידושין. היום ברוך ה' החיים שלנו טובים, אנחנו מאושרים ויש לנו שישה ילדים, אבל יציאת מצריים הכואבת שלנו נמשכה כל כך הרבה רק בגלל שלא היה מי שיסביר לנו באהבה ובנועם את הדרך הנכונה ללכת בה.

"אני מתפללת לה' בדמעות חמות שבנותי לא תעבורנה חלילה אפילו אלפית פסיק כגרגיר חול הים ממה שאני עברתי, כי הגהינום היה כבד מנשוא, ואני מקווה בעזרת ה' שהסיפור שלי יעזור לנערה היקרה והאהובה הזו שממש עכשיו קוראת את המילים האלו, להאמין שמחכה לה בחור נפלא ואוהב שמרוב שהוא יעריך אותה ויכבד אותה, ומרוב שתהיה לו יראת שמיים טהורה, הוא לא יחשוב אפילו לרגע לנסות לעבור על האיסור של שמירת נגיעה. הבחור הזה ראוי להינשא לנסיכה שכמוה".

נפתחה תכנית הכשרה מיוחדת למורות, ליועצות, למנהלות בתי ספר, ולכל אחת שאיכפת לה וחולמת להתמקצע בתחום של הבנת-אמת לליבן של הנערות המתמודדות - קבלי במתנה את הסרט "אחת לעשר" על תהליך הנשירה אצל נערות, לחצי כאן.

"אהבה לרגע" - על קשרים ועל חברויות - מדריך לנערות לרכישה מהירה, לחץ כאן.

תגיות:אתגרנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה