פעילות הידברות

מי יירש את נכסי האישה - הבעל החדש או ילדיה מנישואין קודמים?

בני זוג הנמצאים בעשורים מתקדמים של חייהם נישאו בשנית ללא הסכם ממון, וכל אחד מהם ביקש לרשום בצוואתו את ילדיו מנישואין קודמים, אך על פי דין תורה, נכסי האישה שייכים מעתה לבעלה השני. איך מחלוקת שכזו ודומותיה באות לידי פתרון הלכתי?

  • ה' ניסן התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בכתבה הבאה חלק מהפרטים שונו על מנת למנוע זיהוי.

בשעה טובה, בני זוג מירושלים, הנמצאים בעשורים מתקדמים של חייהם, זכו להינשא בשנית. עם השמחה התקבל גם "תיק" מעניין ולא פשוט בכלל: כל אחד מהם הגיע אל החתונה עם ילדים מנישואין קודמים ועם נכסים מרובים.

הבעל רצה להוריש לילדיו את כל הונו לאחר פטירתו, וגם האישה רצתה לכתוב את ילדיה בצוואה שלה, אך מסתבר שבמקרה הזה, כתיבת צוואה לאישה מבחינה הלכתית עלולה ליצור בעיות, והיא מצריכה ניסוח מיוחד כדי למנוע מחלוקות בהמשך.

בתמונה: הגר"ד לאו, הגר"צ אשכנזיבתמונה: הגר"ד לאו, הגר"צ אשכנזי

איך בכל זאת יוכל כל אחד מבני הזוג להוריש לילדיו שנולדו מנישואין קודמים את נכסיו בשלמותם, ולהיות רגוע שאכן הדברים יתבצעו כפי רצונו?

איך אפשרי בכלל לשמור על השלום בין היורשים השונים ובני משפחותיהם, כאשר מטבע הדברים ההון והנכסים משמיעים את קולם מכיוונים שונים במערכות היחסים השונות והמרובות בתוך הבית ומחוצה לו?

 

מניעת אי הבנות באופן מוחלט ביום שבו הצוואות תיפתחנה

מצבים מורכבים ומסובכים שכאלה עלולים לגרום לאי הבנות, למחלוקות ולסכסוכי ירושה קשים בהם הצדדים הרבים עלולים להתכתש במערכות חוזרות ונשנות לאורך שנים ארוכות ומתישות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

גדולי הדיינים שבמרכז הבוררות "שלום ואמת" בנשיאות הרב זמיר כהן שליט"א מתייעצים עם מומחים מקצועיים בתחום, ומגיעים לניסוחים שנכונים מבחינה הלכתית וגם מבחינה חוקית כדי להוציא תוצר מושלם שימנע אי הבנות באופן מוחלט ביום שבו הצוואות תיפתחנה.

ידוע שענייני ירושה הם רגישים ונפיצים. מה גורם לאנשים להאמין שמקרים מורכבים שכאלו יבואו לידי פתרון דווקא אצל דייני מרכז הבוררות שלום ואמת?

"מגיעים לפתחינו מקרים קשים וסבוכים של סכסוכי ממונות, ביניהם סכסוכי ירושה, כמובן". מתאר הרב יוסף אשכנזי, מנהל התיקים הכללי של מרכז הבוררות.

"ברוך ה', אנחנו זוכים להביא את המקרים השונים לידי פתרון המקובל על שני הצדדים, זאת הודות לדיינים המיוחדים שלנו. הדיינים הינם בעלי ידע נרחב בתחומים שונים של דיני הממונות, ובנוסף לכך, אנחנו עורכים ימי השתלמות שמעשירים את דייני מרכז הבוררות בידע מקצועי, עיוני ומעשי".

לפני כחודשיים, בכירי הדיינים בישראל ואנשי המקצוע בתחום לקחו חלק בימי עיון והשתלמות של מרכז הבוררות "שלום ואמת" בשיתוף עם לשכת הטוענים הרבניים בישראל. ההשתלמות התקיימה בהשתתפות הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול,הגאון הרב דוד לאו שליט"א. כמו כן, אב בית הדין הגדול, הגאון הרב שלמה שפירא שליט"א, אב בית הדין רחובות הגאון הרב ציון אשכנזי שליט"א, דיין בית הדין בתל אביב, הגאון הרב עידו שחר שליט"א וראש מכון צוואה כהלכה, הרב יובל בדיחי השתתפו בימי העיון, והרצו לקהל המשתתפים בנושאים מקצועיים של דיני ממונות במרכז הבוררות.  

בתמונה: דיינים וטוענים רבניים, ביום העיון של מרכז הבוררות "שלום ואמת"בתמונה: דיינים וטוענים רבניים, ביום העיון של מרכז הבוררות "שלום ואמת"

"חשוב לכולנו במרכז הבוררות לקיים את שמו של המרכז כפשוטו – שלום ואמת. ברוך ה', אנחנו זוכים לפעול ללא לאות לחתירה למען האמת, בין השאר, באמצעות קיום ימי עיון מקצועיים שכאלה, כדי לסייע לאנשים לפתור סכסוכי ממון קשים על פי דין התורה הקדושה. יתרה מכך, אנחנו משקיעים את מרב המאמצים להשכנת שלום בין איש לרעהו, ולא רק מסתפקים במתן מענה לפניה הראשונית אליה הם הגיעו למרכז הבוררות", מדגיש הרב אשכנזי.

הדרך לוודא האם חותם הצוואה היה צלול בעת כתיבתה

איך אפשר באמת לקיים גם את השלום וגם את האמת במקרים שבהם הטוענים לירושה עלולים לומר בעתיד כי הנפטר כתב בחייו את צוואתו ברגעים שכבר לא היה צלול?

"כולנו שומעים, לצערנו, על מקרים שבהם היו טוענים לירושה שניסו למנוע בכל כוחם את העברת נכסי הנפטר לאחיהם, לילדיהם ואפילו למטפל או לאדם שאין לו קשר משפחתי עם הנפטר בטענה שהופעלו לחצים על הנפטר בעודו בחיים, ושהוא לא היה צלול בעת כתיבת צוואתו", מציין הרב אשכנזי.

"בין השאר, אנו מייעצים לאותם מבוגרים שעתידים לחתום על צוואתם, לעבור בדיקה של פסיכו-גריאטר, ובמרכז הבוררות אנחנו דואגים לבצע את חתימת הצוואה מיד לאחר קבלת חוות הדעת המקצועית של הפסיכו-גריאטר, לפיה החותם על הצוואה נמצא צלול וכשיר. המיידיות חשובה כאן כדי למנוע מצבים שבהם יש 'חלון הזדמנויות' לטוענים כלשהם לומר, לכאורה, שכותב הצוואה לא היה צלול בדעתו בעת כתיבה הצוואה". מסביר הרב אשכנזי.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

שכנים או שותפים לעסק יכולים גם הם לפתור את הבעיות שלהם ב"שלום ואמת"? איך, למעשה, מטפלים במקרים של סכסוכים ממוניים שאינם על רקע של ירושה כלשהי?

"למרכז הבוררות מגיעות פניות של אנשים שהתגלעה ביניהם מחלוקת ממונית מתחומים שונים, ובתהליך קצר ופשוט, החוסך ביורוקרטיה מתישה וארוכה, הם מצליחים לסיים את המחלוקת, ויוצאים עם פסק דין קביל בבית משפט.
"למרכז הבוררות כבר הגיעו תיקים של מאות אלפי שקלים שהיו יכולים, מטבע הדברים, להיסחב במשך שנים ארוכות. חתימה על שטר הבוררות במרכז 'שלום ואמת' חסכה לצדדים הוצאות משפט גדולות ומיותרות, מה גם שפסק דין הינו קביל בבית משפט.

"לסיכומו של דבר, התהליך היה קצר ופשוט. הוא מנע מהצדדים עוגמת נפש וסחבת, וחסך להם הוצאות משפט גדולות ומיותרות".

איך לבסוף נפתרה הסוגייה בין בני הזוג, שכל אחד מהם רצה להוריש את נכסיו לילדיו שנולדו מנישואין קודמים?
"כאמור, במקרים כאלו יכולות להיווצר בעיות הלכתיות ומשפטיות. כדי להימנע מכל בעיה ומכל פרשנות שלא תהיה, הדיין יושב על הנוסחאות הטובות ביותר כדי להביא תוצאה מוגמרת וטובה ללא עוררין. במקרה המסוים הזה, בנוסף לכל מה שצוין כאן, הבעל גם חתם על צוואת אשתו, ובעזרת כל אלו, הוסרו הספקות בצורה רגועה".

נאלצים לתבוע בבית משפט? אם נגרם לכם נזק או שאתם מעוניינים לערוך צוואה משלכם, עשו זאת במרכז הבוררות "שלום ואמת". כך תוכלו לפעול נכון במהירות, בקלות, בשקט ובטעם טוב.

לפניה למרכז הבוררות "שלום ואמת"

חייגו 073-333-3325, כתבו מייל ל-mamonot@htv.vo.il או לחצו כאן

נשמח להקשיב לכם ולסייע בכל האמצעים העומדים לרשותנו

 

"שני בניי רבים על הירושה, ואני עודני בחיים"

תגיות:ירושהמרכז בוררות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה