חדשות בריאות

מחקר: נגיף הקורונה גורם להתכווצות המוח ופוגע בזיכרון, בקשב ובריכוז

סריקות מוחיות של נדבקים בקורונה הצביעו על כך שגודל המוח קטן ב-0.2% עד 2%. כן נצפה איבוד החומר האפור במוח

  • ה' אדר ב' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Nature מצביע על כך שנגיף הקורונה עלול לגרום להתכווצות המוח והפחתה בחומר האפור באזורים השולטים ברגש ובזיכרון. המחקר התבסס על מחקר "ביובנק" בבריטניה, הכולל מחקרים בהשתתפות כחצי מיליון איש מאז שנת 2012, וכן מסד נתונים של סריקות שתועדו לפני המגפה, המאפשר לחקור את השפעות הנגיף.

את המחקר ערכו חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, שגילו שחלק מהאנשים שנדבקו בנגיף הקורונה סבלו מ"ערפול מוחי", מושג שכולל פגיעה בזיכרון, בקשב, בריכוז, במהירות ובעיבוד המידע

במהלך המחקר נבדקו 785 משתתפים בגיל 51 עד 81 שנה, והמוח שלהם נסרק פעמיים. 401 איש מתוך המשתתפים נדבקו בקורונה בין הסריקה המוחית הראשונה לשנייה. הסריקות המוחיות של נדבקי הקורונה הושוו לסריקות המוחיות של 384 הנבדקים האחרים, שלא נדבקו בקורונה. משתתפי המחקר גם עברו סדרת מבדקים לתפקודים קוגניטיביים מפותחים.

ממצאי המחקר הראו שחלק מהאנשים שנדבקו בנגיף הקורונה סבלו מ"ערפול מוחי", מושג הכולל פגיעה בזיכרון, בקשב, בריכוז, במהירות ובעיבוד המידע.

יצוין שהמחקר נערך כאשר זן אלפא היה דומיננטי בבריטניה, ואף אחד מהנחקרים לא נדבק בזן דלתא ובוודאי שלא באומיקרון.

משתתפי המחקר, גם אלו שעברו את הקורונה באופן קל, הוכיחו תפקודים קוגניטיביים נמוכים בתחומי הזיכרון, הקשב, וויסות הרגשות, ויכולת המיקוד והארגון. מהסקירות המוחיות נראה שהמוח עצמו התכווץ בשיעור של 0.2 עד 2% מגודלו המקורי.

מחקר זה מצטרף למחקרים קודמים שהצביעו על כך שחולי קורונה שסבלו מאובדן חוש הריח – סבלו גם מאיבוד החומר האפור במוח. החומר האפור במוח הינו מרכיב עיקרי של מערכת העצבים המרכזית. הוא מורכב מגופי תאי העצב, וכולל את המוח וחוט השדרה.

כדי לדעת למשך כמה זמן נמשכת הפגיעה בחומר האפור במוח, ומה הסיבה להתכווצות המוח, יש לסרוק שוב את מוחם של הנבדקים, בעוד שנה או יותר.

תגיות:קורונהזיכרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה