מרן הרב יצחק יוסף

מעוניינת להתחיל את הבוקר עם ברכות ותפילה? 7 נקודות קצרות בשבילך

האם נשים חייבות בתפילה? האם נשים מברכות עם שם ומלכות את ברכות קריאת שמע? כמה הלכות חשובות לנשים ובנות מתוך שיעורו של הראשון לציון, מרן הרב יצחק יוסף, לפרשת וירא

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

א. בגמרא (מסכת תענית) מובאת ברייתא "תניא: "לאהבה את ה' אלקיכם ולעבדו בכל לבבכם" - איזו היא עבודה שהיא בלב - הוי אומר זו תפילה", שעיקר התפילה היא הכוונה שבלב. הברייתא הזו מובאת גם בירושלמי וגם במכילתא דרבי שמעון בר יוחאי.

 

מנהג הספרדיות והאשכנזיות

ב. מרן השלחן ערוך פסק כדעת הרי"ף והרמב"ם שנשים חייבות בתפלה, מפני שהיא מצות עשה שלא הזמן גרמא, ולכן נשים ספרדיות חייבות בתפלה אחת ביום. אבל הנשים האשכנזיות נוהגות כדעת רש"י התוס' והרא"ש, ולכן צריכות להתפלל שלש תפלות ביום. המשנה ברורה כתב שגם לפי מנהגן, די שיתפללו שחרית ומנחה בלבד, כי תפלת ערבית רשות, ואמנם קיבלוה כחובה, אבל דווקא הגברים קיבלו לחובה, ואצל הנשים זה נשאר רשות. והעיד שכך המנהג אצל רוב הנשים. אני שאלתי מה נוהגות היום, ואמרו לי שרובן נוהגות כדברי המשנה ברורה, שמתפללות רק שחרית ומנחה, ולא מתפללות ערבית, כי האשכנזים בדרך כלל נוהגים כדעת המשנה ברורה, ואומרים שהתפשטו הוראותיו.

 

עדיף תפלה מטלפון

ג. היה סמינר אחד שהורו לתלמידות שלו להתפלל שחרית ומנחה, אבל הספרדיות לא רצו להתפלל מנחה כי כתוב בילקוט יוסף שחייבות רק בתפלה אחת. באותו זמן שהתלמידות האשכנזיות מתפללות מנחה התלמידות הספרדיות יושבות ומשחקות בטלפון. ופנו אלי שאכתוב להן שגם התלמידות הספרדיות ישתתפו בתפילות. כתבתי להן: אמנם אישה לא חייבת בתפילת מנחה כי היא עסוקה בצרכי הבית. אישה נשואה שבעלה ממהר לאכול וללכת לכולל אינה יכולה להתעכב ולהתפלל, אבל לא בשביל שתשחק בטלפון, וכל שכן אם אינו טלפון כשר, 'לא יראה ולא ימצא'. ואדרבה שיתפללו, ותבוא עליהן ברכה. יש גם נשים נשואות שמקפידות על שלש תפלות ביום, תבוא עליהן ברכה, אבל בתנאי שהדבר לא יבוא על חשבון הבית.

 

שחרית עדיף

ד. אם אפשר – ובפרט בנות רווקות – עדיף שתתפללנה תפלת שחרית, יקומו מוקדם ויתפללו. ואם הן ממהרות לעבודה שתתפללנה מנחה. וכשמתפללת שחרית תאמר גם פסוק ראשון של קריאת שמע. אמנם נשים פטורות מקריאת שמע כדין מצות עשה שהזמן גרמא "בשכבך ובקומך", כך מפורש במשנה במסכת ברכות, אבל כתב בספר 'אהל מועד' ומעתיק אותו מרן השלחן ערוך – שהנשים צריכות לומר פסוק ראשון "שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד", כי יש בו קבלת עול מלכות שמים. ויש לומר גם "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", כי הוא מחובר לפסוק ראשון. שהרי מי שקורא קריאת שמע ולפני שאמר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" שומע קדיש - לא יענה, ורק אחרי שאמר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד". הרי יש דיני הפסקה בקריאת שמע, ובין הפרקים.

נשים שמתפללות שחרית גם ירוויחו ברכות השחר וברכות התורה בבוקר, שהרי נשים חייבות בברכות השחר ובברכות התורה, כך מבואר בשלחן ערוך.

נמצא שצריכות לומר ברכות השחר וברכות התורה, פסוק שמע ישראל וברוך שם, ותפילת עמידה.

 

חיוב נשים בברכות השחר

ה. כאמור, נשים חייבות בברכות השחר, כך מפורש בתשובות הגאונים לפני כאלף שנה.

 

חיוב נשים בברכות התורה

ו. מרן השלחן ערוך פסק שנשים מברכות ברכות התורה. אמנם נשים חייבות ללמוד את ההלכות השייכות להן, כמו הלכות מבשל וטוחן בשבת, אבל זה רק בשביל שידעו כיצד לקיים את המצוות, ולא בשביל מצות לימוד תורה.

יש ברכת המצוות, וגם ברכת השבח על שזכינו להיות במעמד הר סיני ולקבל את התורה, אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו. וגם הנשים קיבלו תורה ומובדלות משאר העמים, מקפידות על הצניעות, שרוולים ארוכים וחצאית ארוכה מתחת לברך, לכן גם הן מברכות "אשר בחר בנו מכל העמים", ומפני שלא רצו לחלק בברכות התורה, תיקנו להן לברך גם ברכת "אשר קדשנו במצוותיו וצוונו על דברי תורה" וכו'.

האם נשים רשאיות לברך ברכות קריאת שמע?

ז. נשים פטורות מפסוקי דזמרה, שהרי הזמן גרמא, ולכן לא יברכו "ברוך שאמר" ו"ישתבח", וכן לא יברכו ברכות קריאת שמע, כדין כל המצוות שהזמן גרמא שאין לנשים לברך.

האם תפילה היא מצוה מהתורה או מדרבנן? מה יעשה אדם שמסופק אם התפלל? צפו בשיעורו השבועי של הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף:

מתוך הספר "השיעור השבועי" המסכמים את שיעוריו של הראשון לציון, הרב יצחק יוסף. ניתן לרכוש מספרי הסדרה בהידברות שופס כאן.

תגיות:הרב יצחק יוסףברכותתפילות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה