חינוך ילדים

שנת לימודים חדשה: אלו 9 הטיפים הכי טובים למורים

השבועות הראשונים של שנת הלימודים החדשה הינם משמעותיים ביותר ליצירת משמעת נכונה, אווירה טובה ולימודית בכיתה. 9 טיפים מעולים למורים

  • ט"ז אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"שנת לימודים חדשה מתחילה, ובליבו של כל מורה מתנגב חשש קל: איזו כיתה אני עומד לחנך השנה?", כותב הרב עמרם בינט, ומציין כי אצל מורים צעירים בשנות ההוראה הראשונות, קיים פחד של ממש: אולי הכיתה החדשה תהיה באמת כתה מופרעת ובעייתית ואני לא אצליח לשרוד התפקיד עד סוף השנה?!

הרב בינט מוסיף ומציין 10 כללים שלמד מניסיונו האישי, תוך שהוא מציין שבשדה החינוך אין כללים קבועים:

1. על זה אי אפשר לדלגזה כל כך פשוט שלא צריך לכתוב את זה, אבל זה כל כך יסודי שאי אפשר לדלג על זה. מורה שרוצה להצליח בעבודתו חייב להתפלל על כך. בלי תפילה שום דבר לא מצליח בחיים. במיוחד כשמתחילים ללמד כיתה חדשה, זה בדיוק הזמן לפתוח ספר תהילים ולומר לפחות כמה פרקים בלב נשבר, להתפלל מעומק הלב ולבקש סעד ממרומים, וכל המרבה בתפילה הרי זה משובח.

2. כך מתחילים את שנת הלימודים: יש מורים רבים שמחזיקים בדעה שבימים הראשונים של שנת הלימודים צרך להלך אימים על התלמידים, ולהכניס להם פחד בלב, שיישאר עד סוף השנה. צריך להיות מאוד זהירים עם זה, אני באופן אישי בכלל בדעה הפוכה. נכון, צריך משמעת, אסור להיות חבר של הילדים לא בתחילת השנה ולא בהמשך, אבל כן מותר להיות רך איתם, להתחיל בעדינות ובשפה נעימה, לא חייבים להתחיל קשוח.

"אני תמיד מתחיל את שנת הלימודים בשאלה מה שמו של כל ילד, מה הכינוי שלו, אני מספר להם קצת על עצמי, שואל אותם איפה הם היו בחופשה, מתעניין בשלומם, מחמיא לכיתה באופן קבוצתי, מה ששמעתי מהמורה של השנה שעברה כמה שהם חברה'מנים או מוכשרים, או מאוחדים מאוד או אוהבים אתגרים, מצטיינים בתפילה, אוהבים ללמוד בחשק", מדגים הרב בינט.

3. בוא נתחיל ממך: השמירה על הזמנים היא אבן יסוד של החינוך. ילדים חייבים לדעת להיכנס בזמן לכיתה, אבל כדי שהם ילמדו את זה, הם חייבים לקבל דוגמה אישית מהמורה. ולכן מורה חייב להקפיד על הזמנים בלי שום פשרות. בוודאי בחציה הראשון של שנת הלימודים.

הרב זמיר כהן - מהו היעד בחינוך ילדים?

4. ביום הראשון של שנת הלימודים לא צריך ללמוד כלוםביום הראשון של שנת הלימודים לא צריך ללמוד כלום, רק להקדים. לדוגמה: "השנה אנחנו נלמד מסכת סוכה, היא מורכבת מ-5 פרקים, אתם יודעים למה אנחנו צריכים לשבת בסוכה? איפה זה כתוב בתורה? הנה תראו, בסוכות תשבו.. כי בסוכות הושבתי… צריך לצאת מהבית לדירת עראי…".

"אנחנו מרוויחים בהקדמות האלו שני דברים", מפרט הרב בינט, "קודם כל אנחנו מכניסים אותם לנושא, ומסייעים להם להצליח בלימודים. דבר שני, אנחנו בעצם מוציאים אותם מהאווירה של חופש ובין הזמנים, ומחדשים את הקשר שלהם עם תלמוד התורה. לנו זה לא נראה כזה מסובך, אבל אצל ילד בגיל 10, שלושה שבועות זה פרק זמן ארוך מאוד. הוא כבר שכח איך נראה התלמוד תורה, תתחשב בו! תן לו זמן להתרגל, לשמוע הקדמות וסיפורים, מחר הוא כבר יגיע לכיתה עם פרצוף שונה לגמרי, זה כבר לא פרצוף של חופש, אלא אווירה רצינית של הגעה ללימודים".

5. הילדים מנסים את המורים פעם אחר פעםהילדים בודקים גבולות ובוחנים את התגובות. זה חוק טבע. מורה חכם יודע להימנע מחיכוך מול הילדים בימים הראשונים, ומצד שני גם לא נותן להם לפרוץ גבולות או למתוח אותם. הגבולות חייבים להישמר, אבל גם האווירה הטובה. זה בהחלט אתגר לא פשוט, וכדאי מאוד להתפלל על כך באופן פרטני.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

6. תנו חופש בחירה במקומות:  צריך לתת לילדים לבחור בעצמם את המקום המועדף עליהם בכיתה. שיישבו ליד מי שהם רוצים. לתת הזדמנות לרצון העצמי שלהם.

אם אתה רואה אחרי כמה ימים שזה 'שידוך' לא מוצלח, אפשר להעביר ילד למקום אחר, אבל את העברת המקומות חייבים לעשות ברוגע, באופן יזום על ידך, לא בגלל שהילד דיבר עם החבר וכפועל יוצא אתה מתעצבן ומעביר אותו. זה משדר לילדים לחץ וחוסר ביטחון. אם אתה מגיע למחרת ולפני התפילה נותן פקודה של החלפת מקומות, זה מתקבל כאקט חינוכי מחושב והגיוני ולא כתגובה אוטומטית ובלתי רצונית לפעולה שהתלמידים עשו קודם לכן.

הרב זמיר כהן בסדנת חינוך ילדים - ענישה נכונה:

7. מה לעשות בסוף יום הלימודים הראשון? "בסיומו של יום הלימודים הראשון", אומר הרב בינט, "אני מחלק לילדים ממתק ואומר להם בפה מלא ובהרחבה גדולה שאת הממתק הזה אני מחלק כאות תודה והוקרה לבורא העולם, שאני מודה לו מכל הלב על כך שהוא זיכה אותי בתלמידים מופלאים כמותם: 'כבר יום שלם אני יושב אתכם, ואני רואה כמה זכיתי שיש לי השנה את התלמידים הכי מיוחדים והכי צדיקים…'.

"ככה אתה מייצר אהבה בלב הילדים אליך, ככה אתה בונה קשר של רב ותלמידיו. ילד לומד פי כמה וכמה יותר טוב אצל רבי שהוא אוהב אותו, לעומת רבי שהוא חלילה לא ממש אוהב אותו בלשון המעטה".

8. אל תיכנס ללחץ: לא משנה מה עשית, אם נכשלת, אם טעית, אם התחלת ברגל שמאל, אסור להיכנס ללחץ והיסטריה. עבודת החינוך צריכה להתבצע מתוך רוגע. כשהילדים מרגישים אותות לחץ מכיוון המורה, הם מתחילים לחגוג ולחפש את הסדקים באישיות הקשוחה. מורה חייב להיות חזק, נחוש, הגון ו… רגוע.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

9. קשר אישי עם כל אחד מהתלמידים: חוץ מהפעולות שאנחנו נוקטים לקנות את לב התלמידים ככיתה בשלמותה, חובה לייצר גם קשר אישי עם כל אחד מהתלמידים. אחת הדרכים הכי טובות לייצר כזה קשר היא על ידי מחמאות. "אף ילד לא נעלב ממחמאה שהרבי נותן לו, וכל ילד זוכר את המחמאות הללו, צורב אותן בליבו, ומשתדל לעמוד בציפיות שהן משקפות", מציין הרב בינט.

"לכן, עוד ביום הראשון ללימודים, בסוף היום, תפוס באופן פרטי ילד אחד, להחמיא לו על מעלה מסוימת שראית אצלו, לאחר מכן עוד ילד אחד או שניים. ככה כבר העברת שלושה ילדים לצד שלך, מחר תעביר עוד שניים או שלושה, ועד סוף השבוע כבר כל הכיתה תהיה בצד שלך בעז"ה.

"מומלץ מאוד להתחיל מהילדים הטובים והמשפיעים בכיתה, כי זה גם מעביר מסר לכל הכיתה שהילדים החזקים שקובעים את המדיניות הכיתתית אוהבים את הרבי ומסורים אליו. התחלה מהכיוון ההפוך יכולה לגרום לזלזול בילדים שהם בצד של הרבי, ולאחר מכן גם כשתגיע לילדים היותר מובילים הם ידחו את ההתקרבות הזאת. לא שאי אפשר לתקן את הרושם, אבל עדיף להתחיל ברגל ימין עד כמה שהדבר אפשרי", מסיים הרב בינט את דבריו.

הרב זמיר כהן - בחירת מקום לימודים לילד:

תגיות:לימודיםחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה