היסטוריה וארכיאולוגיה

נחשפו עדויות לרעידת אדמה שפגעה בירושלים לפני 2,800 שנה

בחפירות של רשות העתיקות הנערכות בעיר דוד התגלו עדויות ארכיאולוגיות לכך שרעידת האדמה המוזכרת בתנ"ך, שהתרחשה בתקופת ממלכת יהודה, פגעה גם בירושלים

  • כ"ו אב התשפ"א
כלי אגירה שהתגלו בחפירות (צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות)כלי אגירה שהתגלו בחפירות (צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות)
אא

(צילום ועריכה: יניב ברמן, רשות העתיקות ועיר דוד)

בחפירות ארכיאולוגיות שעורכת רשות העתיקות בגן הלאומי עיר דוד התגלתה שכבת חורבן, הכוללת שורת כלים מנותצים ובהם נרות, קנקני אחסון ואגירה וכלי בישול, שהתרסקו בעת שקירות המבנה קרסו עליהם. לדעת החוקרים, כיוון שלא נמצאו סימני שריפה, לא מדובר באירוע מכוון והסיבה לקריסת המבנה היא רעידת האדמה שהתרחשה בישראל לפני כ-2,800 שנה, בתקופת ממלכת יהודה.

ד"ר ג'ו עוזיאל ואורטל כלף, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, הסבירו: "כשחפרנו את המבנה וחשפנו שכבת חורבן מהמאה השמינית לפני הספירה, הופתענו מאוד, כיוון שאנחנו יודעים שירושלים המשיכה להתקיים ברצף עד החורבן הבבלי, שהתרחש כ-200 שנים לאחר מכן. שאלנו את עצמנו מה יכול היה לגרום לאותה שכבת חורבן דרמטית שחשפנו".

"מעניין, שרעידת האדמה שמופיעה בתנ"ך בספרים עמוס וזכריה התרחשה באותה התקופה שבה קרס המבנה שחפרנו בעיר דוד. השילוב של הממצא בשטח יחד עם התיאור המקראי הוביל אותנו למסקנה, שרעידת האדמה שפגעה בארץ ישראל בתקופת מלכותו של עוזיהו מלך יהודה פגעה גם בבירת הממלכה – ירושלים".

החוקרים הוסיפו: "רעידת האדמה שאירעה באמצע המאה השמינית לפני הספירה הייתה כנראה אחת מרעידות האדמה החזקות והמזיקות ביותר בעת העתיקה, ועדויות להתרחשותה התגלו בעבר בחפירות שנערכו במגוון אתרים ברחבי ישראל כגון חצור, גזר, תל עגול, ותל צפית/גת. כעת, החפירות האחרונות שקיימנו בעיר דוד, מצביעות על כך שרעידת האדמה פגעה ככל הנראה גם בירושלים".

לאחר חשיפתם, כלי החרס המרוסקים הועברו למעבדות רשות העתיקות ורופאו מחדש.

תגיות:רעידת אדמהירושליםממלכת יהודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה