מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לענוד טבעת על האצבע? האם ה' מקבל התאבדות מצער? ומה המקור לסעודת אמנים?

מקבץ שו"ת 182 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"ב תמוז התשפ"א
אא

1. נשפך לי קצת צבע כחול על כמה חוטים מהציצית. האם יש בזה איסור או משהו כזה?

זה לא פוסל את הציצית, והיא עדיין כשרה.

* * *

2. הזמנתי אלבום מחו"ל, וכשזה הגיע ראיתי שיש צלבים קטנים בכריכת האלבום. צבעתי אותם בשחור ועטפתי את האלבום בעטיפת נייר. האם זה בסדר, או שעדיף לזרוק את האלבום?

בסדר גמור ואין צורך לזרוק. ובאמת שמעיקר הדין לא היית חייבת אפילו לכסות את הצלבים, היות שהם לא נעשו לשם עבודה זרה. ומכל מקום טוב שעשית כן, שהרי אמרו חכמים במסכת חולין (דף מד עמוד ב') הרחק מן הכיעור ומן הדומה לו.

מקורות: יעויין ברמ"א יורה דעה (סימן קמ"א סעיף א') ובשו"ת יחוה דעת חלק ג' (סימן ס"ה) ובספר הליכות עולם חלק ז' (עמוד רע"ח) ובשו"ת דברי דוד חלק א' (חלק יורה דעה סימן י"ז).

* * *

3. אני רווקה, ויצא לי לעבוד עם אישה אחת ששמה לב שאני שמה את הטבעת על האצבע (האצבע שליד האגודל), ואמרה לי שכלתה היתה אצל הרב עובדיה (כשהיתה רווקה), והוא אמר לה שלא לשים את הטבעת על האצבע... זה נשמע לי ממש מוזר: הרב עובדיה יגיד לאשה לעשות כך? האם זה באמת נכון, דווקא לא לשים את הטבעת על האצבע? ובנוסף, האם כל סיפור שמישהי מספרת לי שהרב אמר לה כך וכך... האם זה נכון גם לגבי? ד כמה אני צריכה להאמין?

אין שום איסור על רווקה לענוד טבעת על אף אחת מאצבעותיה. יתכן שהרב עובדיה יוסף זצ"ל אמר כן דרך עצה טובה, כדי שלא יחשבו שהיא נשואה או גרושה, ועלול הדבר לעכב את שידוכה. אבל כאמור, אין שום איסור בדבר.

וכן נשאל הרב חיים קניבסקי שליט"א (מנחה לחיים סימן ט"ו אות ק"צ) האם מותר לנערה רווקה ללכת עם טבעת באצבעה, במקום בו שמין הנשים הנשואות את טבעת הנישואין. כי על ידי כך נראית כנשואה ועלול הדבר לעכב את שידוכה. והשיב: כמדומה שאין מקפידין.

* * *

4. שלום, אני אמא מנוכרת ל-4 ילדים שלא ראיתי 6 שנים. העולם גדול עלי, אני בצער, העצמות כואבות לי מגעגועים לילדים. האם השם מקבל התאבדות מצער?

ראשית, מבינים את ייסורי התופת שאת עוברת, ומשתתפים בצערך העצום מכל הלב. ומברכים שה' יתברך יאמר די לצרותיך, וילדיך ישובו אל חיקך במהרה בעבותות של אהבה!

אך עליך לדעת שאין שום הוראת היתר בעולם להתאבד מרוב צער, וכדי שתביני עד היכן הדברים מגיעים אציין לדברי רבי אליהו הכהן זצ"ל בעל שבט מוסר בספרו מנחת אליהו (פרק ה') שהביא שם מעשה נורא ברוח א' שסיפר לו, שחנק עצמו בעבור חסרון ממון, שהיה קרוב לחופתו ולא היה בידו להוצאת החופה ובחר מוות מחיים מפני הבושה, וקודם שחנק עצמו צם ג' ימים וג' לילות, ועשה צדקה ווידויים כדי שאולי יועיל להצילו מהעונש, ולא הועיל לו כלום, אדרבה הכבידו עליו המכה וכו'. ע"ש בדברים מסמרי שיער. ונמצא שמלבד שהדבר אסור בהחלט, הוא גם לא יועיל מאומה, כי השאול אינו בית מנוס, והצער שיש בעולם הבא על מעשה כזה קשה לאין ערוך מהצער שיש בעולם הזה.

באמת שאין מצבים מיואשים, ויש תקווה לאחריתך, על ידי שתמשיכי להתפלל להצליח למצוא מסילות ללבבם, וה' יתברך יפקוד אותך בדבר ישועה ורחמים, וישיב לב בנים על אמותם במהרה בימינו בקרוב!

* * *

5. רציתי לדעת אם זה בסדר לעשות מספר גוונים בשיער. איך אני יכולה לדעת מה נחשב בסדר ומה לא? לכן רציתי לשאול באופן יותר ספציפי - אם השיער שלי בצבע חום כהה ממש, האם זה בסדר מצד צניעות לעשות כמה גוונים בצבע חום בהיר יותר?

כל מה שלא נראה משונה ובולט אינו מושך את העין יותר משיער טבעי, ועל כן אין בזה איסור.

כך גם מה ששאלת אין כל חשש בזה.

* * *

6. מה המקור ל"סעודת אמנים"? מה המקור לסגולת הברכות, למשל, הגפן - סגולה לזיווג וכו'?

עד כמה שידוע אין מקור לסעודת אמנים, ולכך שברכת הגפן היא סגולה לזיווג וכו'. אכן יש מאמרים רבים בחז"ל במעלת ושבח הברכות ועניית אמנים, ולכן הגם שאין מקור לסעודה זו, ודאי שעצם הדבר שמתאספים לברך את ה' במקהלות, ראוי לעמוד לזכות וישועה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. מדוע מכסים בקריאת שמע דווקא ביד ימין ולא ביד שמאל או בשתיהן? כלומר, איזו מיוחדות יש ליד ימין?

הטעם שיש לכסות את העיניים בקריאת שמע ביד ימין, הוא על פי הקבלה, וכאשר תוכל לראות בדברי הבן איש חי זצ"ל בספרו עוד יוסף חי (פרשת וארא אות א').

* * *

8. האם שבת חתן היא חובה ע"פ ההלכה? אמי לא יכולה לעשות שבת חתן, האם אפשר לעשות את השבת בבית הכלה או בבית אחר? והאם אפשר לדחות שבת חתן בשבוע?

אין זו חובה, אך מנהג ראוי הוא. אין להוציא הוצאות רבות על כך, ומספיק לעשות בבית עם מנין מצומצם שיבואו לקראת ברכת המזון, וכך ראוי לנהוג בכל מקרה.

אי אפשר לדחות את השבע ברכות לשבוע הבא, אך יכולים לעשות סתם חגיגה בכל עת.

* * *

9. האם זה נכון שאסור לשלב אצבעות?

אכן בבן איש חי (שנה שנייה פרשת פנחס אות י"ח) הביא בשם רבינו האר"י ז"ל בשער רוח הקודש שלא ישלב אצבעות ידיו זו על זו הימין בשמאל. וטעם הדבר הוא על פי הקבלה וכמו שכתב בספר מעבר יבק (שפתי צדק פרק י"ד) כי הם כחות עליונים ימיניים ושמאליים ואין לערבם. ע"ש. אולם יש להדגיש שמצד הדין אין שום איסור בדבר.

* * *

10. ראיתי הרבה אנשים שמתעקשים להניח חפץ (עודף וכדומה) על שולחן ולא מיד ליד. התלבטתי אם קיים לכך מקור הלכתי - הלכה פסוקה ממש, או שזה גדר חיוב להתרחקות מן העבירה.

מצד ההלכה מותר להעביר חפץ מיד אישה ליד גבר ולהיפך (ורק בין בעל ואישה בזמן שהיא נדה - אסור). אלא שיש מידת חסידות להימנע מכך, בפרט בחפצים קטנים שיש יותר חשש שיבואו לידי נגיעה.

מקורות: יעויין בבית יוסף אבן העזר (סוף סימן כ"א) בשם תשובת הרשב"א, וברמ"א (שם סעיף ה') ובבית שמואל (סק"ט) ובערוך השלחן (שם סעיף ז') ובספר דינים והנהגות חלק ב' (פרק ח' סעיף א') ובספר טהרת הבית חלק א' (מהדורת תשע"ט עמוד מ"ב ד"ה ומכל מקום).

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה