פיתוח האישיות

הנרקיס וסביבתו: סוגי נרקיסיסטים, כתבה שנייה בסדרה

הנרקיסיסט אציל הנפש, הנרקיסיסט המזניח, וזה שמסתתר מאחורי מוסכמות חבריות. סוגים נוספים של נרקיסיסטים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בכתבה הקודמת התחלנו להכיר את סוגי האנשים עם קווים נרקיסיסטיים, כמו שאמרנו, נשים וגברים. לפעמים נדמה שכולנו כאלה, או שבכולנו יש משהו מזה, וזה נכון. יש לנו דבר שקוראים לו בפסיכולוגיה "נרקיסיזם בריא", מה שאומר שלכל אחד יש מקום בנפש שבו הוא אינדיבידואל, ייחודי ומיוחד, מרוכז פנימה אל העצמי. זו אינה בהכרח הנפש הבהמית, שלא נתבלבל. זה מקום חיוני המייחד אותנו מאחרים. אפשר לומר שזה מקום בו ההשגחה הפרטית קורית. המקום הנכון שבו מרוכז התיקון האישי והתפקיד שלנו בעולם. כשהוא מאוזן, כלומר מסוגל גם להתחבר לנפש האלוקית, לאחרים, יכול לתת מקום לאחר ולשונה ולא להרגיש גרנדיוזי על כולם, יחד עם זאת גם לא מחוק, נאמר שזהו נרקיסיזם בריא, והוא מאפיין את רובנו במידה כזו או אחרת.

עליכם לזכור שבכתבות אלה המטרה היא רק לחשוף למידע, וודאי שלא לתת כלים לאבחון.

המידע תורם בהדלקת נורות אדומות, נקיטת משנה זהירות והמלצה להתייעץ עם אנשי מקצוע מומחים בתחום, לפני שעושים פעולות עם השלכות משמעותיות.

 

אציל הנפש

אציל הנפש יתמקד בערכים והאידיאלים ככלים להשיג תשומת לב והכרה, כמו מפעלי חסד או התנדבות, או אדם שמרבה בחסד, אמנם עושה הרבה טוב לסביבה - אך עד שמגיע ליחסים עם הקרובים לו.

הוא מסור מאד לפרויקטים שלו, והתעתוע הוא שכשאתם רואים אדם כזה, מסור ומתמיד, אתם חושבים שזה מאפיין את כל האישיות שלו, ושכך יהיה בתחומי חיים נוספים. לצערי, כשתיתקלו ב"אציל/ת נפש" ותנסו להכיר תחומי חיים נוספים שלו/ה, תתקלו בקושי, בקרירות, בריחוק ובעיקר בשטחיות.

שטחיות, בעיקר רגשית, היא סימפטום מאפיין של אנשים עם קווים נרקיסיסטיים, אך עם אצילי הנפש אפשר להתבלבל, מפני שבאידיאלים, בערכים, יש כביכול עומק, כך שהם יכולים להיחוות כעמוקים. משום מה, אחרי שיחה או מפגש איתם, תרגישו או מוקטנים, ושהם מדהימים, או מרוקנים... משהו לא ירגיש כמו אחרי שיחות עם אנשים אחרים.

הם נראים כבעלי חסד, כלומר יש עניין של נראות, להיראות כלפי חוץ. אך קשרי המשפחה מוזנחים, הם לא פנויים לבני משפחתם באופן תדיר ואף מנצלים את העובדה שיש להם משפחה לצרכי הפרויקטים שלהם, לנראות, כמו תמונה של משפחה נהדרת על מנת לקדם את הפרויקט, כאשר באמת - היחסים שטחיים, מקטינים, מזלזלים ומתעמרים.

נמצא שגם בקשרי עבודה, היחסים הבינאישיים קשים. לא נותנים קרדיט כשמדברים על דברים אחרים, מנסים תמיד להסיט למה שמעניין אותם, נראה התפרצויות זעם והתנשאות.

 

המזניחים

המזניחים יתאפיינו לרוב כמרוכזים או אפילו מכורים לעבודה, או לאיזה עיסוק, כשהם מתעלמים מאנשים בקשרים הקרובים. זכרו שמדובר בתדירות גבוהה במיוחד של התעלמות. לא כל אדם עסוק מאופיין בקווים נרקיסיסטיים, אלא אלו שייבשו אתכם בחוסר מתן הכתף כשאתם צריכים אותה.

אנחנו נראה את ההזנחה ברוב תחומי החיים, אפילו במצבים שלא הייתם מעלים בדעתכם שאדם שנראה כלפי חוץ "בסדר" יתנהג כך. "אבל היא נראית נורמלית", "אבל הוא כזה נחמד"... אולי לשכנים הוא נחמד, אבל כשצריכים אותו - הוא לא שם. לדוגמה, אישה שהייתה צריכה עזרה בהגעה לטיפולי כימותרפיה שבעלה אמר לה "את יכולה להסתדר לבד, אני עסוק", או בעל שהיה זקוק לעזרה עקב טיפולי שיניים קשים (ניתוח והשתלות), והאישה ברוב עוזה אמרה לו - "בסדר, תנוח קצת וזהו... תפסיק להתפנק". כלומר, הם אפילו לא מסתירים שהצרכים של האחר לא חשובים להם, אין להם בעיה מוסרית עם זה.

הגיזלוט (gaslight) יהיה לפעמים מתוחכם כל כך, עד שהנפגע אכן יכול להאמין שהוא "מתפנק" אחרי השתלות וניתוחי פה, או כימותרפיה ועוד.

 

נרקיסיזם של תרבות

סוג זה מאפיין אנשים שבגלל הנורמות של התרבות ממנה הם מגיעים, פעמים רבות לא שמים לב שהוא או היא בעלי קווים נרקיסיסטיים. אתם תראו שהם מצדיקים את הגחמות שלהם בנורמות התרבותיות.

"אצלנו האישה דואגת למה שבתוך הבית". כשתשאלו למה הגבר דואג, הוא יגיד שהוא מביא פרנסה, אז זה מספיק, ונותן לו לגיטימציה להתעמר, לזלזל, להקטין את האחר.

אם לא מדובר בפרנסה - אז בכל ערך שהפך להיות מטרה של נראות חיצונית... "הוא נחשב עילוי, אז אני לוקחת על עצמי את העול" - בלי שהיא קולטת שהעילוי שלה לא יודע להגשים כמעט שום ערך ממה שהוא לומד בכוילל. הוא מכור לתווית "תלמיד חכם", ויעשה הכל כדי לשמר אותה. כל דבר שעלול מבחינתו לסדוק אותה יימחק בברוטליות, תוך אמירה ש"ככה זה בחברה שלנו".

הבעיה כאן היא שהקרבנות, הנפגעים - מגוזלטים ומסכימים עם התירוץ, אף על פי שבתוכם יש איזו אינטואיציה, איזה קול פנימי שמנסה לעורר אותם שמשהו כאן לא תקין.

התרבות, ערכי החברה בנקודה זו משמשים ככלי שחמט המכסים על הפתולוגיה שעומדת מאחוריהם, מכסים על השימוש לצרכיהם, האינטרסים הקרים והשטחיים.

שימו לב!

ד"ר עדה מיכל ויינשטיין היא מטפלת מוסמכת בפסיכודרמה, מתמחה בנרקיסיזם ועובדת, בין השאר, עם נפגעי נרקיסיסטים.

תגיות:פיתוח האישיותנרקיסיזם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה