פורום מומחיות

למה קשה לי כל כך לישון?

ממה נגרמים קשיי שינה, למה אנחנו אוכלים אחרי שאנחנו שבעים, ולמה אנחנו חווים הסתר פנים?

  • כ' אייר התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לאחרונה אני מתקשה להירדם, איכות השינה שלי נפגעה. איני בטוחה מה הסיבה לכך, אך חשוב לי לחזור לישון בטבעיות, שכן זה גורם לי למתח וללחץ. מה אוכל לעשות?

קושי בשינה הוא בעיה נפוצה ומטרידה ביותר. היא יכולה להתבטא בקשיי הרדמות, בשינה מקוטעת וקלה וכן ביקיצה מוקדמת. כיוון שהשינה חשובה מאוד לבריאותינו הפיזית והנפשית כאחת, ניתן לפתור את מרבית הסוגים של קשיי השינה בעזרת אורח חיים נכון, הנקרא "היגיינת שינה". יש ליצור סביבת שינה נעימה ונקייה מגירויים הכוללת מיטה נוחה, והימנעות משימוש במכשירים אלקטרוניים. קריאה של ספר יכולה להוות תחליף להרגל להירדם עם הטלפון.

יש להשתמש בחדר השינה לשינה בלבד.

יש לשהות בתאורה עמומה כשעה לפני השינה, לישון בחדר שקט וחשוך לגמרי, ולשמור על זמני שינה קבועים.

פעילות גופנית קבועה יכולה לסייע. ארוחה כבדה לפני השינה עלולה להקשות מאוד על שינה בריאה. קפאין וניקוטין מעוררים, ולכן רצוי להימנע מהם לפני השינה.

הפרעות שינה קשורות לא אחת לתחושות כמו מתח, דאגה, לחץ וחרדה. תרגול של מדיטציות שונות (-תרגילי נשימה והרפיה) מפחית את רמת הלחץ ומאפשר הירדמות קלה יותר וכן שינה עמוקה.

הפרעות שינה נגרמות פעמים רבות כתופעת לוואי של קשיים והפרעות נפשיות. טיפול בקשיים הנפשיים יכול בהחלט להקל על הפרעות השינה.

אנשים בעלי הפרעות שינה נוטים לתת חשיבות אדירה לשינה ולכמות שעות השינה, דבר שעלול ליצור מעגל קסמים שלילי שמתבטא במתח לקראת השינה, בעצבנות לאורך היום ובחרדה סביב הקושי להירדם. תחושות אלו רק מחבלות בסופו של דבר בשינה. נסו להתמיד בשמירה על אורח חיים שלוקח בחשבון את היגיינת השינה, גם אם הדבר לא משפיע באופן מידי. אם לאחר שמירה על היגיינת שינה במהלך יותר מחודש את עדיין סובלת מקשיי שינה, כדאי לשקול פנייה לסיוע באמצעות טיפול נפשי. (אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

* * *

שמתי לב שאני ובעלי ממשיכים לאכול אחרי שאנחנו כבר שבעים, במיוחד בחגים ובשבתות. מדוע זה קורה, ואיך אפשר להתגבר על כך?

מספר סיבות יכולות להיות, ומספר שינויים יעזרו.

לעתים הארוחה טעימה מאוד, ואז ממשיכים לאכול גם אחרי ששבענו - כי מתחשק, ולא כי רעבים.

לעתים האוכל משמש כפיצוי על דברים שאירעו במשך היום, במיוחד אם זה קורה בסעודות חג או בשבת.

ראשית, בארוחה יש לאכול רק פעם אחת, כלומר לאכול מה ששמתם בצלחת בפעם הראשונה, מבלי להוסיף.

שנית, הסחת הדעת לאחר הארוחה חשובה מאוד. יש לשלוט בחשיבה. המודעות חשובה ביותר, וכאשר קיימת מודעות - קל יותר לשלוט במצב ולא לאכול סתם.

סיבה נוספת לאכילה בלתי נשלטת היא הממתקים. כאשר אוכלים ממתקים, במיוחד כאלו המכילים סוכר לבן, קשה מאוד לחוש שובע. הם עוקפים את מרכז השובע ביתר קלות, ואז נגרמת התמכרות שקשה להפסיקה. יש להיגמל בהדרגה מחומרים מזיקים אלו, ובמקומם לצרוך פירות טריים, פירות יבשים או מתוקים טבעיים ללא סוכר.

לבסוף, מומלץ להשתדל לא לסיים את כל מה שבצלחת. מדי פעם, תוך כדי הארוחה, שאלו את עצמכם - האם אני עדיין רעב/ה ורוצה להמשיך לאכול?

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

אני אמא לשני ילדים בוגרים, ובתקופה העכשווית עולות מתוכם שאלות בסוגיית האמונה - מדוע אנו חווים הסתרה קשה כל כך? מדוע המציאות משנה פניה בבת אחת? אשמח לקבלת תובנות כיצד לסייע להם.

נפש האדם איננה מאוזנת כאשר היא מתנהלת מתוך קונפליקטים פנימיים וסתירות בין מי שרציתי להיות לבין מי שאני בפועל, בין האמת שאני מחזיק בה לבין יישומה במציאות.

הסתירות הללו מרחיקות אותי מעצמי ומבוראי, ובשלב מאוחר יותר הן מובילות אותי אל החטא - החטאת המטרה, ומונעות את הגילוי האלוקי בתוכי ומחוצה לו. זוהי ההסתרה.

דווקא הגילוי הפנימי והחיבור ביני לבין עצמי יש בהם בכדי להביא את עצמי ואת העולם לגילוי האלוקי, הגאולה.

כלומר, ההסתרה האלוקית הינה פועל יוצא של הסתירות הפנימיות בתוכי שטרם יושבו על ידי, והגאולה הינה פועל יוצא של הגילוי הפנימי והחיבור המהותי של האני עם העצמי.

לפיכך, ההסתרה האלוקית הינה פועל יוצא של מעשינו אנו, מה שדורש מאתנו לנוע מכיוון הפסיביות אל האקטיביות, ולהבין שהאחריות מוטלת על כתפינו.

ממילא תשתנה השאלה, מעיסוק ב"מדוע קיימת ההסתרה האלוקית", לשאלה "איך אני יכול לפעול למען הגילוי האלוקי".

התובנה המחשבתית הזו כבר מהווה קטליזטור לשינוי המעשים ולביצוע של פעולות, שתכליתן זירוז הגאולה וגילוי הפנים.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך, כותבת ומרצה בתחום)

תגיות:שינהפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה