אמונה

במה להתחזק בעקבות האסון הנורא? הרב טוביה פולק ב-5 נקודות חשובות

"יש לנו בורא עולם גדול, חכם. יודע מה שהוא עושה. אין תשובות, כי אין שאלות בכלל. כמה שהסיפור יותר נורא, יותר מוזר, יותר מפחיד, יותר נדיר – יותר לא שואלים. מי יכול להבין? אנחנו? אנחנו נבין כזה מהלך?"

  • כ' אייר התשפ"א
זירת האסון במירון (צילום: David Cohen/Flash90)זירת האסון במירון (צילום: David Cohen/Flash90)
אא

בשיחה מיוחדת שהעניק ל"קול מבי מדרשא", דיבר הגאון המשגיח הרב טוביה פולק על חובת האמונה, דווקא בעת הזו. הרב פולק, שאיבד בשנה האחרונה את רעייתו ואם ילדיו, ולאחר מכן את בתו הבכורה באופן פתאומי, קורא לעם ישראל לעמוד בניסיון, ולקבל באהבה ובלי שאלות את רצון ה'.

"עם ישראל, עם יקר. כל עם ישראל עכשיו מקבל ניסיון גדול מאוד מהסיפורים הכואבים ביותר, עם כל העיתוי מסביב. ביום שמח, ל"ג בעומר, במירון, מקום קבורת רבי שמעון. עם כל הצרות – מגיעים לשם. כדאי רבי שמעון לסמוך עליו. ואיזה צורה משונה, אנשים נופלים אחד על השני. כמויות של הרוגים, של פצועים. ממש נורא", פותח המשגיח הרב טוביה פולק את דבריו.

"מה צריכים לחשוב? מה צריכים לעשות? אני מדבר לעצמי. מי שרוצה שישמע, אבל לשמוע את זה חזק עם כל העוצמה. אין צד שני. 5 דברים להחדיר ללב, לעמוד בניסיון בכזו שעה קשה".

 

1. לא מבינים חשבונות שמים

"אנחנו לא מבינים. וודאי שלא מבינים. לא מבינים חשבונות שמים. זה לא 'בדיעבד' שלא מבינים. זה לכתחילה. זה עם ישראל. אנחנו לא מבינים", קורא הרב פולק מדם ליבו. "משפטיך תהום רבה. לא מתקרבים לתהום. זו תהום שאפשר ליפול שם. לא מתקרבים לתהום, בפרט דברים שנוגעים לכל עם ישראל. מירון בל"ג בעומר משותף לכל היהודים בעולם. מי מבין בכלל? לא אמורים להבין. בלי להתנצל. זה שיא הלכתחילה של היהודי שלא מבינים. זה הגבורה של 'ויידום אהרן'. גם אצל אהרן הכהן זה היה ביום חנוכת המשכן, ו-2 גדולי הדור נפטרים באמצע המסיבה שהיתה שם. 'ויידום אהרן'. זו השאיפה של היהודי.

"יש לנו בורא עולם גדול, חכם. יודע מה שהוא עושה. אין תשובות, כי אין שאלות בכלל. כמה שהסיפור יותר נורא, יותר מוזר, יותר מפחיד, יותר נדיר – יותר לא שואלים. מי יכול להבין? אנחנו? אנשים קטנים, אנשים חד פעמיים שבקושי מבינים דבר בתורה יכולים להבין? אנחנו נבין כזה מהלך בשמים? מי יודע כמה הגאולה העתידה תגיע בעקבות המקרה הזה? לא מנסים להבין.

"אומרים 'שמע ישראל', עוצמים את העיניים ומכסים את העיניים עם יד ימין, עם היד החזקה – זו הגבורה שלנו. לא מבינים. וודאי שלא מבינים. אנחנו גאים שאנחנו לא מבינים. אנחנו יודעים שיש בורא עולם שמנהל את העולם. בטח שאין טעויות. בפרט דברים שנוגעים לכלל ישראל. כזה סיפור, כזה אסון. זה ה"ויידום" של כל אחד ואחד. על זאת גאוותנו. מה לענות לאנשים ששואלים איך יכול להיות כזה דבר? מה השאלה בכלל? אתה יודע מה זה שמים? מה זה מלך מלכי המלכים? מה זה בורא עולם? מעל כל המושגים שלנו. להבין??? להבין??? זה חמור מאוד לנסות להבין. מה מסבירים? מסבירים שיש בורא עולם. מסבירים מי זה המלך הגדול והענק הזה. בפרט כזה דבר מזעזע. הוא יודע של"ג בעומר. הוא יודע שמירון. הוא יודע לפרטי פרטים לכל אחד מה קרה לו. וכל עם ישראל מזדעזע. לא מנסים להבין. סומכים עליו בעיניים עצומות. זה דבר ראשון. להיות חזקים. בורא עולם שם חבל בכל העולם ומנער את החבל הלוך חזור, וצריך להחזיק חזק חזק את החבל.

"איך מחזיקים? אמונה פשוטה שהקב"ה עושה הכל ואנחנו לא מבינים. בטלים ומבוטלים. בהמות הייתי עמך. אדם ובהמה תושיע ה'. זה כל המהלך של היהודי. זה צער גדול מאוד, נורא ואיום, אבל להבין??? צריך להזדעזע מהרעיון הזה שאנחנו מנסים בכלל להבין. עם ישראל, להחזיק חזק בחבל. אנחנו לא מבינים. יודעים שהקב"ה נמצא והוא עושה הכל. הוא יודע טוב טוב מה שהוא עושה, עד לפרטי הפרטים הקטנים ביותר. היסוד הראשון – לא מנסים להבין. מאמינים במלך הענק שלנו שלא זזים כלום חוץ ממנו", מציין הרב פולק את הנקודה הראשונה.

 

2. לא לתלות במקרים. הכל ממנו

הרב פולק ממשיך בנקודת החיזוק הבאה: "לא לתלות במקרים. אין עוד מלבדו. הקב"ה מזעזע אותנו. להיזהר מליפול בדרך מקרה. לא לנסות לחפש אשמים – הגדר, המשטרה, המעקה. חס ושלום. לא לברוח לדרך מקרה. לא להאשים. להיזהר מאוד. הקב"ה מטלטל אותנו בצורה כל כך חזקה. לכן כדאי כמה שפחות לראות תמונות ולהתעסק בפרטי פרטים. 'אם היה' ו'אילו היה', מילים שאסור להוציא מהפה. אין עוד מלבדו. להיזהר מפרשנויות. זה לא מקרה. הסיפור הנורא פה – שלא ישתלטו עליו אנשי מקרה. להיזהר מאוד. זה היסוד השני: לא תולים במקרה. הכל נגזר משמים.

 

3. הקב"ה נמצא ואוהב. להאמין עם כל העוצמה

"היסוד השלישי – בואו נעלה קומה", אומר הרב פולק. "לא לשכוח לשניה דווקא בשעה כזו קשה, לא לשכוח, זה יהודי. עברנו הרבה גלויות, הרבה שמדות, שואה, משפחות שלמות נהרגו מול העיניים. עם ישראל למוד מכות. הושע נא מרוטת לחי. עם ישראל ידע לקבל. האמונה הזו שהקב"ה נמצא איתנו ואהב אותנו מאוד מאוד. עזרה בצרות נמצא מאוד. זה כל היהודי. זה כל היהודי. במכות. בקשיים. להאמין שהקב"ה נמצא איתנו ואוהב אותנו אהבת נפש. הזוהר המפורסם אילו היו יודעים בני האדם כמה הקב"ה אוהב את עם ישראל היו רצים אחריו ברחובות שואגים כמו כפירים. במכות, בגלות, בחושך, הנה עוד סיפור של הסתר פנים. כזה אסון, בכזה יום, בכזה עיתוי. ההילולא עם כל הקשיים. נראה גרוע מאוד. הקב"ה כל כך אוהב אותנו. אם היינו עולים לשמים היינו רואים איך הקב"ה מכין כאן גאולה, והקב"ה בוכה איתנו על כל הצער. דווקא עכשיו לזכור. דווקא בצרות. דווקא במירון. דווקא בהילולא. הקב"ה רק חושב איך להיטיב לנו.

"נושא עדין מאוד, לדעת שאין ספק בעולם שכל היהודים שנהרגו שם בצורה הנוראית הזו – כל אלו שבאו להתפלל נהרגו מתוך דבר מצווה. כל אחד מההרוגים השלים את הייעוד שלו. זה מה שנגזר עליו משמים עם כל השיקולים. אנחנו מאמינים שיש מסובב כל הסיבות. שיש 'קל אדון על כל המעשים', שיש 'ה' אלוקינו ה' אחד'.

"הרמב"ם כותב שאדם שנהרג מתוך ייסורים – אין לך מכפר גדול מזה. מי יודע חשבונות שמים. האמונה הזו שהקב"ה נמצא איתנו ולא עוזב אותנו אף פעם. עוד יבוא יום ועם ישראל יזכה להבין מה קרה פה. אז, כשיידלק האור – נבין שלא היה חושך אף פעם.

"אנחנו בעולם הזה, עדיין בדרך, אבל האמונה הזו שהקב"ה אוהב אותנו מאוד מאוד – זה יהודי. משה הגיע למצרים ואמר: "תדעו לכם, הקב"ה נמצא איתכם עם כל מידת הרחמים". האמונה הזו שהקב"ה נמצא ואוהב אותנו דווקא בחושך, דווקא בימים האלה – כך מתבטאת אהבת הקב"ה יותר ויותר.

"זה העבודה שלנו בכאלה שעות. לראות הכל בעין אמיתית. בעין של אמונה. ואדרבה, להתחזק בעבודה", מפרט הרב פולק את הנקודה השלישית.

 

4. להתחזק בתפילה

"נקודה רביעית, להתפלל", אומר הרב פולק, ומפרט מהי תפילה אמיתית. "להתפלל יותר ויותר להפנים. כשקורה כזה דבר – רק לחזק את האמונה . להתפלל זה הכרזה שהכל ממנו, שהכל לטובה. שכל יהודי יתחזק בתפילה – לבוא לתפילה יותר מוקדם, לבוא יותר רגוע, להתפלל יותר בקול. כתוב בספרים שעיקר התפילה זה תפילת שחרית. לבוא בזמן, לומר את כל התפילה, לבקש, להתחבר, להתחנן, להידבק אליו – זה תפילה. מדי דברי בו זכור אזכרנו. לחזק את התפילה, להתפלל חזק, בעיקר שחרית. בתפילת שחרית יש שיא של פסוקי דזמרא – בנחת – כי זה בנייה של כל האמונה. דווקא עכשיו, בחושך, בצער, בגלות. כל היראת שמים מגיעה מהתפילה. להתפלל יותר חזק. להתרכז לגמרי עם כל הנכבדות. עם כל כבוד התפילה וכבוד בית הכנסת. אמונה של ברזל, של בטון, של פלדה. אמונה דווקא בכאלה שעות. עם כל העוצמה. דווקא עכשיו – להכריז אמונה. וכמה שכר יקבל עם ישראל על קבלת דין שמים באהבה. איזה שפע עם ישראל יקבל מכזו אמונה. להרים את העיניים למעלה. להתפלל, לבטוח בו, ולהיות קשור אליו".

 

5. להרבות שלום בעולם, לאהוב כל אחד

הרב פולק מתייחס לנקודה החמישית בה יש להתחזק: "האר"י הקדוש אומר לקבל על עצמו לפני התפילה מצוות עשה של 'ואהבת לרעך כמוך'. כשרואים כזה דין בעולם, הבה נתחזק ב'ואהבת לרעך כמוך'. חיזוק עצום בין אדם לחברו. לאהוב כל אחד. בבית, בחוץ, כל החוגים, כל העדות. רק שלום. אין כלי מחזיק ברכה אלא השלום. סוף שמונה עשרה – שלום. סוף קדיש – שלום. סוף ברכת כהנים – שלום. יותר שלום בעולם, יותר אחדות. פחות פירוד. יותר אחדות. לאהוב כל אחד, להתפלל על החבר, לאהוב אותו. זה הכוח הגדול של עם ישראל. כשחיים בשלום – זה התנאי לקבלת התורה, להשראת שכינה ולכל דבר טוב. לאהוב כל אחד בלי שום שיקולים, בלי שום חשבונות. רק לחשוב איך להגביר את זה יותר ויותר. דווקא בכזו שעה לבנות בניין ענק של אמונה. להיזהר מהתקשורת. אמונה טהורה. לבנות אמונה טהורה דווקא בשעה הזו", מסיים הרב פולק את דברי החיזוק.

הרב זמיר כהן בעקבות האסון במירון: איך דווקא במקום קדוש קורה אסון גדול כל כך?

תגיות:אמונהאסון מירוןהרב טוביה פולק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה