דמויות ביהדות

לצעוד לאורו: עובדות מחזקות מחייו של מרן הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל

עד כמה יש להקפיד על זמני הישיבה, ועל שעות השינה, ומה שכרו של מי שמקדים להגיע לתפילה מספר דקות לפני תחילתה? 11 עובדות ממרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל

  • ט"ו אדר ב' התשפ"ב
(צילומים: פלאש 90)(צילומים: פלאש 90)
אא

1. הגאון רבי חיים קנייבסקי הרבה להדגיש את החשיבות של הקפדה על זמני הלימוד, האכילה והשינה. בנו, הגאון רבי יצחק שאול מספר כי אביו מעולם לא הלך לישון לאחר השעה 23:00 בלילה. "גם עלינו הילדים, אבא הקפיד מאוד מאוד שילכו לישון בזמן מוקדם. גם אם מישהו רצה ללמוד מאוחר, לא הרשה. היה לי חבר", ממשיך הרב יצחק שאול לספר, "שהיה נראה לכאורה שלומד מצוין כל היום והיה הולך לישון מאוחר. אמרתי לאבא, הנה פלוני לומד כל היום וגם הולך לישון מאוחר. אבא אמר לי, נראה אותך לומד כל היום טוב ואחרי זה נדבר. אין דבר כזה, גם אם נראה לך כך, זה לא נכון, כי אין אפשרות כזו גם ללמוד כל היום טוב וגם לישון מאוחר".

2. הגר"ח קנייבסקי הגדיר זאת כך: "מתמיד אמיתי הוא מי שהולך לישון בזמן ומנצל את הזמן". עוד ציין הגר"ח שהמשגיח הגה"צ רבי אליהו דושניצר זצוק"ל, סיפר להם בישיבה שמרן ה"חפץ חיים" זיע"א היה בכל לילה מטפס ומסובב את מנורות הנפט בישיבה בראדין בשעה אחת עשרה בלילה, כדי שכל הבחורים בישיבה ילכו לישון בזמן.  

הגר"ח קנייבסקי בעצמו הקפיד ללכת לישון לא אחרי השעה 23:00 בלילה. מיותר לומר שהדוגמה הכי גדולה שיש לנו בעמל בכל התורה כולה וידיעת כל התורה זה הרב קנייבסקי, וייתכן מאוד שזה דווקא בגלל כך שהקפיד כל ימיו לישון מוקדם.

3. תלמידו הגאון רבי גדליה הוניגסברג מספר שהגר"ח קנייבסקי אמר לו כמה פעמים על התקופה שלמד בישיבת לומז'א, "אפילו שהייתי חוזר להתפלל עם אבא ועם החזון איש בנץ, אבל כשהייתי בישיבה לא היה דבר כזה להתפלל בנץ, הייתי מתפלל בישיבה. סדרי הישיבה זה מעל הכל".

4. עוד הוסיף הרב קנייבסקי ואמר: "גם אם הייתי רוצה לפעמים ללמוד את הלימודים שלי, נכנסתי לכל השיעורים ואף פעם לא החסרתי שיעור. על השיעורים, הסדרים והתפילות שמרתי מכל משמר. כשבחור לומד בישיבה, סדרי הישיבה הם מעל הכל".

5. הגאון רבי שמעון גלאי סיפר כי אביו בהיותו בחור ישן אצל מרן ה"חפץ חיים", והח"ח אמר למי שאחראית לחלק את האוכל בבית, אני מבקש להקדים לתת לו אפילו לפני, כי הוא צריך לחזור בזמן לישיבה.

6. מעשה מופלא בעניין זה אירע עם הגאון האדיר רבי שלמה ברמן זצוק"ל, ראש ישיבת פוניבז', גיסו של יבלחט"א רבינו שליט"א. בהיותו בחור כשלמד בישיבה גדולה, ישן אצל מרן החזון איש. החזו"א הקפיד שישן לפחות שבע שעות בלילה, שילך לישון לא יאוחר מהשעה אחת עשרה וחצי בלילה. בשעה שש וחצי בבוקר העיר אותו החזו"א לקום להתפלל בישיבה.

7. מדי יום התקבצו אנשים בביתו של החזו"א לתפילת ותיקין, אך יום אחד היו רק תשעה אנשים. ניסו לחפש אחרי עשירי למניין ולא מצאו. אחד אמר לחזו"א, אני לא מבין מה הבעיה, אפשר להעיר את ברמן שיתפלל איתנו ויהיה לנו מנין. אמר מרן החזו"א, אותו לא אעיר, צריך שיהיה לו כוח ללמוד בצלילות כל היום בישיבה. אנחנו נישאר בלי מנין, אני אתפלל ביחידות ולא אעיר בחור שצריך ללמוד בישיבה למחרת.

8. עוד מספר הגאון רבי יצחק שאול מספר נקודות חשובות בעניינים אלו של סדרי הזמן והתפילות בישיבה. הגר"ח קנייבסקי כל חייו הקפיד מאוד להתפלל את כל 3 התפילות ביום מיד ברגע שאפשר. זריזין מקדימין למצוות, לא לדחות, להתפלל. אך כשהלך ללמוד בכולל חזון איש והיו שם סדרים של כולל כמו בישיבה, היה רבינו שליט"א מתפלל תפילת מנחה בצהרים ולא בשעה 12:30 וכן תפילת מעריב התפלל בכולל ולא כמנהגו ארבעים דקות אחרי השקיעה. כאשר היו סדרים של ישיבה והכולל, זה היה הכי חשוב בעיניו.

9. מקורבו של הגר"ח קנייבסקי, הרה"ג רבי אברהם ישעיהו אפשטיין שליט"א, מספר שתמיד רבינו שליט"א אמר לו שחפץ להגיע לבית הכנסת לפחות כמה דקות לפני שמתחילה התפילה והסביר זאת בכך שכתוב שזה כבוד שמים שהאדם מגיע כמה דקות לפני התפילה וממתין לתפילה. כתוב בפסוק (מופיע בברכות ו'), "לו הקשבת למצוותי", ורש"י מפרש שזו לשון המתנה, תמתין בשביל מצוותי אשר ציוויתי.

"מרן הגר"ח קנייבסקי הזכיר בכל פעם את הפסוק הזה ואומר לבוא כמה דקות קודם לתפילה, לקיים 'לו הקשבת למצוותי'". לאחר מכן מסיים הפסוק בברכות מופלגות למי שמקיים כך. כה הפסוק המלא בישעיהו (מח, יח-יט): "לוּא הִקְשַׁבְתָּ לְמִצְו‍ֹתָי וַיְהִי כַנָּהָר שְׁלוֹמֶךָ וְצִדְקָתְךָ כְּגַלֵּי הַיָּם. וַיְהִי כַחוֹל זַרְעֶךָ וְצֶאֱצָאֵי מֵעֶיךָ כִּמְעֹתָיו לֹא יִכָּרֵת וְלֹא יִשָּׁמֵד שְׁמוֹ מִלְּפָנָי".

10. בעניין זה מציין הרב אפשטיין: "אני זוכר כמו עכשיו מרבן של ישראל מרן הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, שסיפר לנו שבישיבה קטנה הייתה תפילת מנחה בשעה אחת וחצי בצהרים ולפעמים בחורים מתעכבים עד שנכנסים לביהמ"ד להתפלל.

"אמר לי רבינו זצוק"ל שתמיד היה אומר לבחורים שמתעכבים: 'אני רואה אתכם מתעכבים ולא נכנסים מיד למנחה, אתם מפסידים לענות אפילו אמן אחד על הקדיש לפני שמונה עשרה כי אין לכם ערך מה זה אמן אחד. אם מישהו היה מחלק מעט כסף בתוך בית המדרש, כולכם הייתם רצים לביהמ"ד לקבל. אחר כך יגיע אדם לעולם האמת, כמה צער יהיה לו על כל 'אמן' שהפסיד, הוא לא יודע איזה ערך של מיליונים על כל 'אמן'. אני רואה כמה אתם מתמהמהים, כמה תצטערו. מצד שני, אלה שמזדרזים כמה גדול יהיה שכרם וכמה ישמחו'.

11. "שאלתי את מרן הגר"ח קנייבסקי מה אפשר לומר דברי חיזוק לבחורים שמסיימים כיתות ח' ועכשיו מתחילים זמן קיץ. הם כבר התקבלו לישיבות קטנות ומרגישים טוב, מה לומר להם שלא ירפו מעצמם בלימוד בימים שנשארו עד סוף הזמן?", מספר הרב אפשטיין.

השיב הגר"ח את המשפט הבא: "אם הם ילמדו טוב עכשיו, הם יצליחו תמיד. אם לא ילמדו עכשיו טוב, גם בישיבה הם לא יצליחו".

כאשר סיפר הרב אפשטיין את המשפט לרב שטיינמן זצ"ל, ושאלו מה התכוון הרב קנייבסקי, מדוע מי שלא ילמד עתה בהתמדה לא יצליח גם בישיבה? הישב הרב שטיינמן: "מי שהוא לומד בהתמדה – הוא תמיד מתמיד, מי שעכשיו לא מתמיד גם בישיבה לא יתמיד".

מפעים - זוהי תשובתו של הרב זמיר כהן לשאלה: "למה לי להיות דתי?!"

טור אישי חובה: "תבקשו סליחה מהרב קנייבסקי!"

במה עלינו להתחזק במיוחד בימים אלו? הרב קנייבסקי במכתב חיזוק מפורט

תגיות:הרב קנייבסקיעובדות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה