חדשות בארץ

"לכל איש יש שם": טקס הקראת שמות הנספים בשואה בכנסת

יו"ר הכנסת, נשיא המדינה, ראש הממשלה, שרים וחברי כנסת הקריאו את שמותיהם של בני משפחותיהם שנספו בשואה, בטקס ההנצחה "לכל איש יש שם"

נתניהו, היום בכנסת (צילום: קובי גדעון, לע"מ)נתניהו, היום בכנסת (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

בטרקלין שאגאל בכנסת נערך לפני הצהריים (חמישי) הטקס "לכל איש יש שם", במהלכו הקריאו ראשי המדינה את שמותיהם של בני משפחותיהם שנספו בשואה.

המסורת של מפעל ההנצחה הייחודי החלה לפני 32 שנה, בשנת תשמ"ט, ביוזמתו של יו"ר הכנסת דאז, דב שילנסקי, ניצול שואה בעצמו. השנה עמד הטקס בסימן "עד היהודי האחרון – שמונים שנה לראשית ההשמדה ההמונית".

בטקס השתתפו נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יריב לוין, שרים וחברי כנסת, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, מ"מ יו"ר הנהלת יד ושם רונן פלוט, וניצולי שואה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין ייחד את דבריו להקראת שמות דודיה ודודותיה של רעייתו המנוחה נחמה וילדיהם שנספו בשואה. הוא סיפר כי אמה של אשתו, קיילה-דרורה שולמן לבית מינץ מהעיירה בילוזירקה שבאוקראינה, עלתה לארץ בשנת 1927 בהיותה בת 20: "היא הגשימה את חלומה להיות חקלאית ולעבוד את האדמה אליה היא כל כך קשורה". היא נישאה למנחם שולמן, יליד העיירה מרינה גורקה שבאוקראינה.

"קיילה-דרורה השאירה באוקראינה את כל משפחתה – אחיותיה, אחיה ואביה", הוסיף ריבלין וסיפר. "החיים בארץ ישראל היו קשים, ודרורה חשבה לתומה שבני משפחתה באוקראינה מפונקים ולא יצליחו לעמוד במעמסה. זו הסיבה שהיא לא טרחה לשכנע אותם לעלות לארץ. לאחר פתיחת מבצע ברברוסה על ידי הכוחות הגרמניים, נכבשה בילוזירקה ביולי 1941 בידי הנאצים. כבר בשבוע הראשון לכיבוש, נרצחו בפומבי מספר נערות יהודיות מהעיירה. באמצע אוגוסט 1942 הובלו יהודי העיירה, יחד עם יתר יהודי גטו לאניביצ'י, לבורות הירי, בדרך המובילה לקרמניץ, ושם נרצחו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיפר על חותנו, שמואל בן ארצי ז"ל, יליד העיר בילגוריי שבפולין שלמד בישיבת נובהרדוק: "הוא חמק מן השואה כי עלה ארצה ב-1933. חוקר תנ"ך, משורר וסופר מחונן, העמיד דורות של תלמידים. הוא בנה חיים, נשא את חווה לאישה, הביא לעולם ארבעה ילדים, אבל נטל השואה לא עזב אותו לרגע".

"דיברנו איתו: תחזור, תבקר במחוזות ילדותך, בעירך בילגוריי. הוא לא רצה לחזור, אבל הוא רצה לשחזר. הוא שחזר באמצעות שיריו המופלאים והמטלטלים. הוא גם שחזר בספר שכתב באחרית שנותיו על ישיבת המוסר שבה למד. הוא הקדיש את הספר לחבריו, תלמידי הישיבה שנספו כולם. שמואל ביקש להנציח אותו בדרך נוספת. הוא ציווה עלינו בצוואתו ששמות הנספים ממשפחתו יהיו חקוקים על קברו, ואכן הם עוטרים את קברו".

שמותיהם של נספים בשואה הוקראו על ידי אישי ציבור נוספים, ביניהם יו"ר הכנסת יריב לוין, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שרים וחברי כנסת. הטקס נפתח בהדלקת שישה נרות זיכרון, שהודלקו על ידי ניצול השואה משה קפטן; ניצולת השואה חנה גרוסמן; דור שני לניצולי שואה יאיר בן משה, מלווה בבתו, חברת הכנסת יעל רון בן משה; דור שני לניצולי שואה יעל אורבך מלווה בבנה חבר הכנסת ניר אורבך; ניצולת השואה ג'רמן ג'ורנו מלווה בנכדתה, חברת הכנסת אמילי מואטי; ודור שני לניצולי שואה גלינה קושניר מלווה בבנה, חבר הכנסת אלכס קושניר. הרב הראשי הגר"ד לאו הקריא פרק תהילים, חבר הכנסת יעקב מרגי אמר קדיש, והחזן הראשי לצה"ל שי אברמסון נשא תפילת "ק-ל מלא רחמים".

תגיות:יום השואהראובן ריבלין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה