חדשות בארץ

בג"ץ אישר את התמודדותה של אבתיסאם מראענה

בית המשפט העליון ביטל את החלטת ועדת הבחירות המרכזית, ואישר כי מועמדת מספר 7 ברשימת העבודה, אבתיסאם מראענה, תוכל להתמודד בבחירות לכנסת ה-24

אולם בבית המשפט העליון, ארכיון (צילום: יוסי זמיר, פול)אולם בבית המשפט העליון, ארכיון (צילום: יוסי זמיר, פול)
אא

(עודכן: 19:53)

בית המשפט העליון פרסם הערב (ראשון) את החלטתו להתיר את התמודדותה לכנסת של אבתיסאם מראענה, מועמדת מספר 7 ברשימת העבודה. בכך הפך בג"ץ את החלטתה של ועדת הבחירות המרכזית, שפסלה את מועמדותה של מראענה.

החלטת בית המשפט התקבלה בדעת רוב של שמונה שופטים מול דעת המיעוט של השופט דוד מינץ. שופטי הרוב קבעו, כי אף שהתבטאויותיה של מראענה כפי שהוצגו בבקשת הפסילה מקוממות ביותר, לא הוצגה תשתית ראייתית מספקת – מבחינה כמותית או איכותית – המצדיקה את פסילתה באחת מן העילות עליהן התבססה ועדת הבחירות.

כזכור, ועדת הבחירות החליטה לפסול את מראענה על רקע התבטאויות ופוסטים בוטים שהעלתה בעבר לרשת, בין היתר נגד יום הזיכרון לשואה ויום הזיכרון לחללי צה"ל. הדיון שהתקיים בשבוע שעבר בבית המשפט התמקד באחת מהתבטאויותיה, כאשר במהלך ריאיון עיתונאי בשנת 2008 אמרה: "אם הייתי יוזמת תסריט אפוקליפטי, הייתי משמידה את זכרון יעקב. בלי להרוג, שתחזרו לארצות הברית או לפולניה". מראענה, שקיבלה בדיון את רשות הדיבור, הביעה התנצלות "על כל דבר שהיה יכול להישמע גזעני".

שופטי הרוב עמדו על כך שהתבטאויותיה של מראענה, ובמיוחד הדברים שאמרה בריאיון ב-2008, הן אכן בעייתיות, מעוררות שאט נפש ומקוממות ביותר, וכפי שהיא עצמה בחרה לכנות חלק מהן בדיעבד "עלובות". עם זאת, צוין כי תחושת קבס לחוד ועילות הפסילה הסטטוטוריות לחוד. השופטים קבעו, כי התבטאויות אלו אינן עולות, בנפרד או במצטבר, כדי "מסה קריטית" של ראיות שעשויה להצדיק את פסילתה. השופטים הוסיפו, כי לאורך השנים נקבע בפסיקה שיש לתת משקל להבעות חרטה ולהתנצלויות של המועמד עצמו. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, כתבה בסיכום ההחלטה כי "מכלול נסיבות העניין – הקשרה של הכתבה משנת 2008, וכן הבהרותיה והתנצלותה של מראענה בפנינו כעת – מטה את הכף לזכותה".

מנגד, השופט מינץ סבר בדעת מיעוט כי התבטאותה של מראענה בנוגע לזכרון יעקב מהווה קריאה מפורשת להשמדת העם היהודי שיש בה כדי לגבש "מסה קריטית" איכותית המספקת לפסילת מועמדותה: "חובתה של מדינת ישראל, כמדינה יהודית ודמוקרטית, להגן על עצמה מפני אלו המבקשים להשמיד ולאבד את היהודים החיים בה; קשה בעיניי לקבל מצב, שבו יינתן כרטיס כניסה לבית הנבחרים למי שמייחל לגירושם של היהודים 'לארצות הברית או לפולניה'". מינץ הוסיף, כי התנצלותה של מראענה נעשתה בשפה רפה ולא הוצגה כל ראייה כי היא אינה תומכת עוד במטרות פסולות אלו: "הגיעה השעה שנפשוט את האיצטלות ונביט במציאות כפי שהיא", סיכם. "ישנן התבטאויות אשר המביט בהן לא צריך להביע 'מורת רוח' בלבד, אלא עליו ליצוק להסתייגות מהן משמעות אופרטיבית, כמצוות המחוקק".

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה, כי "בית המשפט העליון אמר את דברו. המועמדת אבתיסאם מרעאנה מנוחין הביעה חרטה על הדברים שכתבה לפני למעלה מעשור. אנחנו רואים את הפרשה מאחורינו, ונערכים לבניית עתיד חדש למדינת ישראל; עתיד של חיבור ושיתוף חלקי החברה הישראלית לטובת כל אזרחית ואזרח".

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, שהגיש לוועדת הבחירות את הבקשה לפסילתה של מראענה, אמר בתגובה: "שוב בית המשפט העליון מוכיח שהוא לא מסוגל לפסול תומכת טרור. ההחלטה המבישה והמנוגדת לחוק להכשיר את מי שקוראת להשמיד את זכרון יעקב, לועגת לניצולי שואה ובזה לחיילי צה"ל, מעלה מסקנה אחת בלבד: בבחירות הקרובות יש לעם ישראל הזדמנות לבחור ממשלת ימין חזקה עם ציונות דתית גדולה, שתגוון את הרכב בית המשפט העליון ותבצע את התיקונים הנדרשים במערכת המשפט".

בן גביר הוסיף כי "כל בר דעת מבין שהנימוקים לפיהם מראענה 'התנצלה' על דבריה שווים כקליפת השום. על עשירית מדבריה של מראענה נפסלו ד"ר בן ארי, ברוך מרזל ובנצי גופשטיין, ולהם לא הועילה כל התנצלות. כעת יש הזדמנות נדירה להביא להקמת ממשלה, שתערוך רפורמה אמיתית בעולם המשפט".

יו"ר הכנסת יריב לוין (הליכוד) מתח גם הוא ביקורת על ההחלטה: "בית המשפט העליון שוב נכשל ערכית ומוסרית בהגנה על הערכים הבסיסיים ביותר של מדינת ישראל, בראשם זכר קורבנות השואה. החלטת השופטים להתיר התמודדות לכנסת למי שביזתה את ששת המיליונים בכוונה לפגוע היא טעות קשה. זוהי עוד הוכחה לכך שבתי המשפט זקוקים לשינוי יסודי ולרפורמה מקיפה, בראש ובראשונה בשיטת בחירת השופטים".

חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס) אמר: "מנהיגי מפלגת העבודה לדורותיהם היו ללא ספק מזדעזעים ודוחים בשאט נפש את ממשיכת דרכם ברשימת המפלגה. בית המשפט העליון שגה בהחלטתו להתערב בהחלטת ועדת הבחירות המרכזית, ופגע פעם נוספת ביחסים העדינים בין הרשויות ובאמון הציבור במערכת המשפט. אבל ביום הבחירות אתם תחליטו".

תגיות:מפלגת העבודהאיתמר בן גבירבחירות 2021אבתיסאם מראענה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה