פורום מומחיות

למה כל הילדים שלי עדיין עם מוצץ?

איך מחזקים את המערכת החיסונית, איך גומלים ממוצץ, ומה עושים אחרי לידה טראומטית?

  • י"ב שבט התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

איך אפשר לחזק את מערכת החיסון בחורף, ובמיוחד כאשר הקורונה עדיין כאן?

ריכזתי כאן טיפים חשובים לחיזוק מערכת החיסון:

•  שתייה מרובה, 2 כוסות מים לפני כל ארוחה. בימים קרים אפשר כוס מים פושרים.

• אפשר ורצוי כוס מים עם לימון בבוקר (טוב גם לרוצים לשמור על המשקל).

• להוסיף ירקות טריים לכל ארוחה על מנת להגביר את כמות הוויטמינים שבגוף.

•  להוסיף פירות בין הארוחות, להשתדל לאכול לפחות 2 פירות ביום.

• על מנת שנשמור על כמות טובה של ויטמינים ומינרלים שמחזקים את המערכת החיסונית, יש להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה, עם פחות מוצרים מהחי, אשר גורמים להחלשה של מערכת החיסון.

• להפחית באופן ניכר במצרכים המכילים סוכר לבן, חומרי שימור, צבעי מאכל ושומן רווי, משום שהללו מקטינים באופן משמעותי ובמהירות את היעילות של מערכת החיסון, ואף מזיקים לה.

• להגביר מוצרים המכילים אבץ, הידוע בחסימת נגיפים מכניסה אל גופנו, ובעיקר למערכת הנשימה. מאכלים כאלה הם גרעיני דלעת, אגוזים וירקות עליים.

• להימנע מאכילת דברים קרים מידי.

• אם חשים מעט כאב גרון, או גירוי בגרון - מיד לגרגר מי מלח.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

אנו משפחה המונה 7 ילדים, בלי עין הרע. 3 מילדינו עדיין לא נגמלו מהמוצץ. הקטן מבניהם הוא בן 3. הילדים מוצצים את המוצץ בעיקר בשינה, אך לעיתים די קרובות הם מחפשים את זה גם באמצע היום. האם לגמול אותם יחד או לחוד?

לשאלתך אתייחס מפן אחר. להתחיל לגמול את כולם יחד או בהדרגה היא לא השאלה המדויקת. ואסביר.

חשוב לדעת כמה דברים מהותיים בכל הנושא של גמילה ממוצץ, וגמילה בכלל, כגון טיטול וכדומה. הורים רבים מקשרים בין גמילה לבין עניין של בשלות / בגרות. זו טעות רווחת.

קושי בגמילה הוא אחד הסימפטומים מיני רבים, שנגרמים בדרך כלל בעקבות קושי בגבולות או חוסר משמעת.

כאשר ילד מקבל בבית גבולות אוהבים ובריאים, כלומר ברור לו מאוד מה הכללים בבית, ברור לו שאבא ואמא הם הסמכות שאליה מקשיבים וברור לו שמה שאמא ואבא אומרים זה יציב ולא נתון לשינויים (כמובן, הכל תלוי בהחלטת ההורה), ועם זאת הוא מקבל אהבה, התחשבות, קשר וחום - באופן טבעי מתפתח אצלו רצון לשתף פעולה עם כל דבר, ובכלל זה עם גמילה ממוצץ. אם יש לילד רצון לשתף פעולה, הוא ישתף פעולה גם בעניין של הגמילה. אין הבדל בין זה לבין הקשבה וציות להורה בכל עניין אחר.

דבר נוסף שקורה באופן טבעי הוא שכאשר ילד מקבל משמעת נכונה, מתפתחת אצלו משמעת עצמית - הוא יכול להגיד לעצמו את ה"כן" ואת ה"לא", כלומר בתת מודע הוא יכול לעזור לעצמו (אם ירצה, כמובן, וכל ילד רוצה), ולהקל על עצמו את הגמילה. כמו כן בגמילה מטיטול - ילד בעל משמעת עצמית, כלומר שהוא מורגל במשמעת ובהקשבה, יכול פיזיולוגית, דרך תת המודע, להתאפק אפילו בשינה! לעצור את עצמו ולעשות מתי שצריך והיכן שצריך.

בנוסף, זהו צורך רגשי של ילד. זמן השימוש במוצץ הוא הזמן והמקום שהילד מרגיש בו בטוח, רגוע וטוב. אך אם וכאשר הילד יחוש את הביטחון והרוגע מההורים באופן כללי, הוא לא יצטרך להיות תלותי כל כך בעזרים חיצוניים (מוצץ, חיתולי בד וכו'). את הביטחון והרוגע הפנימי הילד מקבל כאשר הוריו חזקים וברורים בדעותיהם מולו, ולא נכנעים לו. ההורים הם המקום שבו הילדים אמורים להרגיש הכי בטוח וטוב.

חזקו את המשמעת והגבולות בביתכם, ותראו שיפור עצום גם בעניין הגמילה ובתחומים נוספים בע"ה.

(יוכי דנחי, יועצת חינוכית ותומכת רגשית לגננות ולאמהות)

* * *

אני לקראת לידה שלישית, ולאחר לידה קודמת טראומטית במיוחד, אני מוצאת את עצמי חוששת מאוד מהלידה, ומרגישה כי החשש והמתח משפיעים עלי וגם על משפחתי. אני מרגישה כי כל ההרגעות מסביבתי הקרובה אינן מסייעות לי, והמתח והחרדה מציפים אותי. אודה לעזרתך.

ראשית, בשעה טובה ובבריאות. לידה טראומטית יכולה להותיר צלקת קשה ופחד, המתעורר לקראת הלידה הבאה. אני ממליצה לך לפנות לטיפול ב-EMDR, פסיכותרפיה קלינית המתבצעת על נפגעי טראומה, בעלת אפקטיביות מוכחת בטיפול קצר מועד. הטיפול מסייע בהקהיה של הטראומה. הטיפול יכול להתבצע רק אצל איש מקצוע קליני שהתמחה בגישה. הגישה מיושמת גם במשרד הביטחון, עם נפגעי הלם קרב ופוסט טראומטיים. ממליצה לך מאוד לעבד את הלידה הקודמת, ולהגיע ללידה הבאה בע"ה ממקום שמח ורגוע.

(אסתי בראון, עו"ס קלינית. מתמחה בטיפול בגישה הנרטיבית בנוער ובמבוגרים, וב-IPT)

תגיות:מוצץפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה