כתבות מגזין

האישה שהנגישה את הגמרא לדרום קוריאנים: "זה מפתח את השכל"

אחרי שנחשפה בר סהר לתופעה המעניינת של דרום קוריאנים המעוניינים ללמוד גמרא, היא השיקה עבורם אתר שמסייע בכך. "השאיפה שלי היא שגם חילוניים יתחברו ללימוד באמצעות האתר", סיפרה

(צילומים: פלאש 90, shutterstock)(צילומים: פלאש 90, shutterstock)
אא

מה גורם לאישה שאינה מגדירה את עצמה כדתייה, להיות זו שמחברת בין המוני בני אדם בעולם לבין לימוד הגמרא?

בר סהר, ישראלית בעלת תואר בעיצוב תקשורת חזותית מהמכון הטכנולוגי בחולון (HIT) סיפרה על כך לכתב אליעזר היון, מאתר Ynet, בראיון מפתיע במיוחד.

לדבריה, הכל התחיל כאשר היא הוזמנה להציג תערוכה בדרום קוריאה, וגילתה להפתעתה כי העם הקוריאני מכיר את הגמרא היהודית, ורבים מהם אף לומדים אותה בקביעות. לדבריה: "כמעט כל אמא מקריאה מידי יום לילדיה קטעים מתוך התלמוד, כשהמטרה היא לפתח את שכלם".

 

לא לדרום אוקראינים בלבד

תמונת המצב בה נתקלה סהר מייצגת בהחלט מציאות מרתקת, שכן בדרום קוריאה נחשב התלמוד היהודי לאחד הספרים הנקראים ביותר. לדבריה של סהר: "הסיבה שהם מתעניינים כל כך ביהדות, היא מכיוון שהם חשים התפעלות גדולה מחוכמתו של העם היהודי, שכן כפי שניתן לראות, מבחינה  מספרית הוא אמנם נחשב לנמוך ביחס לאוכלוסיית העולם, אך הגיעו דווקא ממנו 22% מזוכי פרס הנובל ממגוון תחומים".

מכיוון שהקוריאנים מעוניינים בפיתוח אינטלקטואלי, הם הקימו ברחבי מדינתם מגוון בתי ספר אלטרנטיביים, בהם מציעים את לימודי התלמוד היהודי, לאחר שעות הלימוד השגרתיות. אפילו משרד החינוך הקוריאני ממליץ ללמוד את התלמוד ומגדיר אותו כ"ספר לימוד פורה ומפתח".         

סהר, באופן אישי, הופתעה מאוד מהתגלית ואף החליטה לקדם יוזמה מיוחדת  - אתר אינטרנט שיאפשר לקוריאנים להכיר את התלמוד ואף ללמוד אותו בצורה ידידותית. לאתר היא העניקה את השם 'תהלמודה' ולדבריה, יש לה שותף להקמתו – ג'ימי, ידיד קוריאני שכיום מסייע בניהול האתר.

האתר, כפי שמספרת סהר, בנוי בצורה מעניינת מאוד, עם תשומת לב נרחבת לבחירת הגופן וצורת האותיות. "השתדלתי להתאים את גופן האותיות עד כמה שאפשר לכתב המקורי שהתפרסם במאה ה-19", היא סיפרה. "גם הוספתי אפשרויות שונות שמאפשרות לעבור ממסכת למסכת, בהתאם לנושאים ולתחומי העניין".

לטענתה, היא מגלה עם הזמן שהאתר אינו מתאים רק לקוריאנים, אלא גם לישראלים הבאים מהמגזר החילוני. דווקא כמי שאינה מגדירה את עצמה כדתיה, טוענת סהר שהיא רואה את היופי הייחודי שיש בדפי הגמרא ומאוד מתרגשת מכך. "ראיתי לעצמי כמשימה לשתף בתחושות האלו גם ישראלים נוספים", היא הסבירה, "וכן אני מתכננת לתרגם את האתר לשפות נוספות, כדי להגיע לעוד מיליוני בני אדם".

תגיות:גמראקוריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה