סיפורים אישיים

איך מרחיבים את הדירה כשאין שקל? הסיפור הבא לא יותיר אתכם אדישים

הגאון רבי יצחק זילברשטיין בסיפור מיוחד, שיזכיר לכולנו את מה שקצת שכחנו: מי באמת זן ומפרנס את כל בריותיו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"בני אדם שלא זכו להיות מבאי בית ה' ולטעום טעמה של תורה, באים מדי פעם אל לומדי התורה בטענה: 'כיצד תתפרנסו, אם לא תשקיעו מעט מזמנכם ללימוד מקצוע כלשהו? הרי אי אפשר להתפרנס רק מלימוד תורה'", פותח הגאון רבי יצחק זילברשטיין את דבריו, שפורסמו בהגדה של פסח 'חישוקי חמד' . "בשל כך, כדאי לשמוע את הסיפור הבא, כדי להבין את הטעות הגדולה שבדבריהם, ולידע מה להשיב לאותם אנשים".

"הגאון בעל ה'מחנה חיים' זצ"ל, רבי חיים סופר זוסמן היה מגאוניה המפורסמים של יהדות הונגריה", מספר הרב זילברשטיין. "פעם, בעת דרשה שנשא לפני אלפי יהודים, האיר את פניו באופן מיוחד לאחד העניים שהיו בבית הכנסת, שהיה נראה באמת כעני ואביון".

"לאחר תום הדרשה, סיפר ה'מחנה חיים' את הסיפור הבא: בבודפסט היה רופא יהודי מפורסם, שרבים מתושבי העיר נזקקו לשרותיו ולטיפוליו. יום אחד הגיע רופא זה לאבי ולאמי ושאל אותם מה יצא מילדיהם, הרי כולם לומדים תורה יומם ולילה, ואיך יוכלו לפרנס את משפחותיהם?

"ההורים השיבו שבתורה נאמר: 'ושיננתם לבניך' וגם 'וקשרתם לאות על ידך', וכשם שאף אחד לא ישאל מה יצא מה'וקשרתם', כי יודע הוא שזו היא מצוה שיש לעשותה, גם בלי שתצא מכך הנאה גשמית, כך גם במצוות 'ושיננתם'", מצטט ה'מחנה חיים' את תשובתם של הוריו, וציין כי ארבעת ילדיו של הוריו היו אבות בית דין ומרביצי תורה מפורסמים.

"העני שהגיע היום לדרשה בבית הכנסת", הוסיף ה'מחנה חיים' וקהל השומעים הצטמרר. "הוא בנו של אותו רופא שהגיע להורי עם השאלה הנ"ל. הקב"ה הוכיח לו שחור על גבי לבן שהצדיק אינו נעזב, ומזונותיו של מי שלומד תורה מובטחים לו, ודווקא אותו רופא שלכאורה התפרנס בשופי, והיה באפשרותו להעביר ירושה גדולה לבניו, הנה, למרבה הכאב, דווקא צאצאיו עניים מרודים ומבקשים לחם על הפתחים".

ממשיך הרב זילברשטיין ומספר מעשה מופלא שהתרחש בכולל אברכים, והוא מכיל מוסר השכל עצום, ומזכיר מי באמת זן ומפרנס את העולם כולו.

"אחד האברכים בכולל ההוא, התברך במשפחה מרובת ילדים, עד שדירתו הקטנה בת שני החדרים כבר לא הספיקה להכיל את בני המשפחה. בגבור עליו המצוקה, ניגש האברך אל ראש הכולל, ושאל בעצתו", מספר הרב זילברשטיין. "ראש הכולל הציע לאברך ליסוע לכותל המערבי, ולשפוך שם שיח ותחינה לפני השם יתברך שישלח לו את ישועתו".

"עשה האברך כדבריו, נסע לכותל, עמד שם במשך שעה ארוכה בבכיות ובתחנונים, ו'הרעיש את השמים' בתפילתו. לפתע הוא מרגיש שמאן דהוא מקיש על גבו. הוא מסתובב אחורנית ופניו שטופות הדמע נתקלות ביהודי, והוא שואל אותו בענייניות: 'במה אפשר לעזור לך?'

"האברך שטח את צרתו בענין הדירה הקטנה, שאינה מספיקה להכיל את המשפחה הגדולה. והנה, הלא יאמן מתרחש למול עיניו המשתאות: האיש הלא מוכר, כך מתברר, הוא גביר גדול, ולשמע מצוקתו של האברך נפתח לבו לרווחה. בתוך זמן קצר הוא מסכם עם התלמיד חכם שהוא נותן לו את מלוא הכסף כדי לבנות חדר נוסף.

"חזר התלמיד חכם אל הכולל שלו, שמח וטוב לב, וסיפר את הסיפור המופלא לראש הכולל ולרעיו האברכים, תוך שהוא מביע רגשי הודיה לבורא יתברך על תפילתו, שנענתה כה מהר.

"אברך נוסף הלומד באותו כולל, בשמעו על הנס הגדול שהתרחש לחברו זה, כאשר הגביר הקיש לפתע על גבו, החליט גם הוא לנסוע לכותל המערבי ולהתפלל. 'אולי אזכה גם אני לדפיקות על הגב', אמר.

"והנה בהיותו עומד ומתפלל בכותל, הוא מרגיש שמישהו מקיש על גבו. לבו נפעם מהתרגשות: 'הנה-הנה מגיעה עת ישועתי', חשב. הוא מסתובב אחורנית, ובמי הוא נפגש? – בעני הפושט ידו לצדקה ופסוקו בפיו: 'צדקה תציל ממות'…

"בשובו לכולל, סיפר את סיפורו לראש הכולל, בנימה של אכזבה גדולה. הגיב ראש הכולל ואמר: 'אם ברצונך לדעת מדוע חברך זכה בתפילתו ואתה לא, דע לך שחברך תלה את בטחונו וכל תקוותו אך ורק בבורא עולם, ולכן זכה שהגביר דפק על גבו, ונתן לו את כל צרכיו, ואילו אתה תלית את בטחונך ב… מי שידפוק לך על הגב!'…", מסיים הרב זילברשטיין את דבריו.

הרב זמיר כהן - רוצה ללמוד בישיבה, אבל דואג מה עם הפרנסה?

בספר החינוך כתב: "כל המברך ברכת המזון בכוונה מובטח לו מזונותיו בכבוד כל ימיו". הרב יגאל כהן על כוחה ומשמעותה של ברכת המזון:

באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:כסףדירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה