חדשות בארץ

ישראל ולבנון הודיעו: נפתח במשא ומתן לקביעת הגבול הימי

לאחר שנתיים של מגעים עקיפים בתיווך אמריקני, הודיעו ישראל ולבנון כי הושגה הסכמה לפתיחת משא מתן על קביעת הגבול הימי במים הכלכליים ביניהן. שר האנרגיה יובל שטייניץ: "מטרתנו היא להביא לסיום המחלוקת בנושא, במטרה לסייע בפיתוח משאבי הטבע לטובת כל עמי האזור"

אסדת גז, ארכיון (צילום: משה שי, פלאש 90)אסדת גז, ארכיון (צילום: משה שי, פלאש 90)
אא

ישראל ולבנון אישרו היום (חמישי), כי יפתחו בקרוב במשא ומתן לקביעת הגבול הימי ביניהן. השיחות צפויות להתקיים לאחר חג הסוכות בבסיס יוניפי"ל בעיירה הלבנונית נקורה.

בתום כשנתיים, בהן ניהלה ארצות הברית מגעי תיווך עקיפים בין ישראל ולבנון, הושגה הסכמה בין שתי המדינות על התנאים לפתיחת משא ומתן ישיר בנוגע לקביעת הגבול הימי במים הכלכליים ביניהן. את השיחות מטעם ישראל יוביל שר האנרגיה יובל שטייניץ, שאישר כי הצדדים יקיימו מגעים ישירים בתיווך אמריקני.

בישיבה שהתקיימה לפני כשבועיים בראשות שטייניץ ובכירי משרדו, ובהשתתפות גורמים ממשרד ראש הממשלה, משרד החוץ ומשרדי המשפטים והביטחון, סוכמו התנאים של ישראל למשא ומתן. מלשכתו של שר האנרגיה נמסר, כי פריצת הדרך נרשמה זמן קצר לאחר מכן, במהלך ביקורו האחרון באזור של עוזר שר החוץ האמריקני, דיוויד שנקר. יו"ר הפרלמנט של לבנון, נבי ברי – שניהל את השיחות מהצד הלבנוני, בשיתוף לשכתו של הנשיא מישל עאון – אישר מוקדם יותר היום כי הושג הסכם מסגרת לשרטוט הגבול הימי.

שטייניץ הודה למזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, ולשליחיו דיוויד סאטרפילד ודיוויד שנקר על התגייסותם לנושא: "אנו מצפים לפתיחתו של המשא ומתן הישיר כבר במהלך התקופה הקרובה. מטרתנו היא להביא לסיום המחלוקת בנושא התיחום של המים הכלכליים בין ישראל ללבנון, במטרה לסייע בפיתוח משאבי הטבע לטובת כל עמי האזור".

שר החוץ גבי אשכנזי מסר: "אני מבקש להודות למזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, ולצוות שלו על מאמציהם המסורים שהובילו לתחילת השיחות הישירות לסימון הקו הימי בין ישראל ללבנון. מדובר בצעד חשוב, שהגיע לאחר שלוש שנים של מגעים דיפלומטיים ולא היה מתאפשר ללא התיווך של ארצות הברית. אני מאמין שהצלחת השיחות תשפיע משמעותית על יציבות האזור, ותקדם את השגשוג של אזרחי שני העמים בישראל ובלבנון".

בהודעה מטעמו, בירך פומפאו על הסכמתן של ישראל ולבנון להתחיל בדיונים לקביעת הגבול הימי ביניהן. "יש בכך משום פוטנציאל ליציבות, ביטחון ושגשוג גדולים יותר עבור האזרחים בשתי המדינות".

המחלוקת בין ישראל ולבנון נסובה על שטח של כ-850 קמ"ר בים התיכון. ישראל הביעה בעבר נכונות לחלק את הזכויות באזור ביחס של 42:58 לטובתה של לבנון. באם יושג הסכם לקביעת הגבול הימי, יוכלו שתי המדינות לקדם בשטחן קידוחי גז הסמוכים לשטח המחלוקת.

תגיות:לבנוןארצות הבריתגבול ימי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה