בריאות ותזונה

הקשר בין חוסר שינה לבין תמותה אצל סוכרתיים

כולנו צריכים לישון מספיק והיטב בלילה – ולסוכרתיים הדבר חשוב במיוחד. כעת זה גם מוכח במחקרים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Diabetologia מצא כי ישנם שיעורי תמותה גבוהים בקרב סוכרתיים מסוג 2 אשר ישנו יותר מדי או מעט מדי שעות.

בעוד שמחקרים קודמים הראו שמשך שינה קיצוני (יותר מדי או מעט מדי) קשור לתמותה מוגברת באוכלוסייה הכללית, במחקר זה, החוקרים בדקו כיצד נוכחות סוכרת השפיעה על הקשר בין שעות שינה קצרות או ארוכות לנוכחות סוכרת.

החוקרים השתמשו בנתונים של 273,029 מבוגרים, כולל 248,817 ללא סוכרת ו- 24,212 עם סוכרת מסוג 2, שהשתתפו בסקר הבריאות הלאומי של ארה"ב בין השנים 2004-2013 וקשרו בין נתונים שנבדקו על ידם לבין נתוני התמותה עד סוף 2015. משך השינה נמדד באמצעות דיווח עצמי, על ידי המשתתפים שנשאלו, "בממוצע כמה זמן אתם ישנים בכל יום" (5 שעות או פחות, 6, 7, 8, 9, ו 10 או יותר שעות ביום). הקשר בין משך השינה לתמותה נחקר באמצעות מודלים ממוחשבים עם התאמות לדמוגרפיה, אינדקס מסת הגוף, התנהגויות אורח חיים ומשתנים קליניים.

כצפוי, ללא קשר לכמות השינה בהשוואה, שיעורי התמותה היו גבוהים יותר בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 2, מאשר באנשים ללא סוכרת. שיעור התמותה בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 2 עם הרמה האידיאלית של 7 שעות שינה היה 138 לכל 10,000 שנות אדם, לעומת 215 בפחות מ-5 שעות שינה ו-364 לאנשים עם 10 שעות שינה ומעלה.

לאחר התאמת הנתונים, החוקרים בדקו קבוצת אנשים ללא סוכרת שישנו 7 שעות בלילה כקבוצת ההתייחסות או השוואה. בהשוואה לקבוצה זו, אנשים עם סוכרת סוג 2 שישנו 7 שעות היו בסיכון מוגבר של 42% למוות. לסוכרתיים מסוג 2 ושינה של עשר שעות ויותר היה סיכון מוגבר פי 2.2, ואילו לאנשים עם סוכרת סוג 2, שישנו 5 שעות או פחות שינה היה סיכון מוגבר של 63% לתמותה.

המחקר מצא גם כי משך השינה הקצר והארוך ביותר היה קשור בסיכון גדול יותר לתמותה מכל הסיבות יחסית לאלו שישנו 7 שעות ביום בקרב אנשים עם סוכרת סוג 2, שאובחנו לפני גיל 45 בהשוואה למאובחנים לאחר גיל 45. כמו כן, ההשפעה של משך שינה קיצוני על התמותה הייתה בולטת יותר בדרך כלל בקרב אלו שסבלו מסוכרת במשך יותר מעשר שנים לעומת פחות מעשר שנים.

החוקרים מצביעים על מחקרים קודמים המראים כי  שינה לא מספקת גורמת לשיעור פינוי גלוקוז איטי יותר ב-40% בגוף, ומפעילה את החלק הסימפתטי (הלא רצוני) במערכת העצבים, אשר בתורו יכול לגרום לתנגודת לאינסולין. "השמנת יתר, או לחץ דם גבוה, עלולים להגביר את הסיבוכים ולהשפיע על השליטה והניהול של רמות הסוכר בדם שמניעים סיכון עודף לתמותה", הם אומרים.

שינה היא תופעה מורכבת, ומשך שינה קיצוני עשוי להיות שיקוף של מצב בריאותי גרוע יותר ותפקוד מופחת. לדוגמא, הממצא שאנשים עם סוכרת סוג 2 שישנים יותר נמצאים בסיכון מוגבר לתמותה עשוי להיות קשור לאפשרות שאנשים אלה חווים סיבוכים רבים יותר הקשורים לסוכרת הדורשים מנוחה רבה יותר או החלמה  ארוכת טווח במיטה. הסבר אפשרי נוסף לממצאים אלה הוא שמשך שינה ארוך יותר קשור לתגובות דלקתיות כרוניות המגבירות את הסיכון לתמותה. לאנשים עם סוכרת מסוג 2, כמו לכלל האוכלוסייה, מומלץ לישון 6 עד 8 שעות בלילה כדי להפחית את הסיכון לתמותה. עבור סוכרתיים מומלץ לשמור על רמות סוכר מאוזנות באמצעות מד סוכר רציף, פעילות גופנית של 150 דקות שבועיות ושמירה על תזונה מאוזנת.

פרופ' חוליו ויינשטיין הוא מנהל יחידת הסוכרת בבי"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

תגיות:סוכרתבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה