זוגיות ושלום בית

איך אפשר לחיות חיים אמיתיים של אושר?

אל תחפש את הדרך אל האושר, מצא את האושר שבדרך. פתגם מוכר ואפילו שחוק, ועם זאת - כיצד ניישם הלכה למעשה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האושר אינו תלוי בנתונים חיצונים ובמשאבים שיש בידינו. הוא אינו תלוי סיבה, אינו תלוי לא בכסף ולא בזהב, לא במספר הילדים שיש לנו בבית אף לא ברהיטי הבית המפוארים. אם כן, מהי נוסחת הקסם להשגת האושר בחיינו?

צר לי לאכזב... היא לא קיימת.

יש מי שינסה ללחוש ולומר - כאשר אנשא, ובן זוגי יהיה כך וכך, ואני אעבוד במשרה כזאת וכזאת, ואקבל דירה ב... – אזי וודאי אגיע לפסגת האושר! טעות, כאן מתחילה האומללות.

האדם שואף להגיע ליעד מסוים, אך אינו עומד על עקרונות הבסיס שלו. מהם חיי נישואין? מה ניתן להשיג באמצעותם? מה נגרע מהאדם שנישואיו כושלים? מי הוא איש ומי היא אישה?

כלי עזר יסודי לרכוש את האושר הוא הידיעה. איזו ידיעה? וכיצד משיגים אותה?

* * *

"טוב לגבר כי יישא עול בנעוריו", אומר הנביא ירמיהו. שואלים חז"ל: לאיזה עול הכוונה? ומשיבים – עול תורה ועול אישה. התורה וחיי הנישואין נמשלים למשאות כבדים המכבידים על גב האדם לאורך מסע ממושך, עד שמגיע לסף התמוטטות. "אנא", מתחנן האיש, "שחררו אותי מן המשא שלי". אבל אי אפשר לסלק את המשא, לכל אדם נקבע משא אותו יישא כל ימי חייו.

אך יש תקווה. נתאר לעצמנו שמישהו ניגש לאדם הנאנק תחת כובד משאו, ואומר לו - איני יכול להסיר את המשא מעל גבך, אך יכול אני לספר לך וללמדך על המטען שהנך נושא. הבט, המשא על גבך אינו שק של אבנים חסרות ערך, למעשה נושא אתה שק של אבנים יקרות ויהלומים.

אם תגיע אל היעד שלך עם המטען הזה - כל יהלום ואבן יקרה יהיו שלך. לא זו בלבד שהדברים יעניקו כוח לנושא המשא, אלא יתכן שיבקש עוד...

 

הנישואין - משימה!

כל ניסיון שאנו מתנסים בו, הוא יהלום. כל עמידה בניסיון בגבורה, מקנה לנו את היהלום. לאחר הניצחון היהלום עובר לרשותנו.

אומרים חז"ל: "קשים מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף", ו"קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף". בקריעת ים סוף ניצבו בני ישראל מול שוקת שבורה... המצרים מאחוריהם והים מלפניהם. לכל אדם הייתה הבחירה: או שראה את גודל הנס שעשה הקב"ה, או שטבע בים. אותן שתי אפשרויות המנוגדות זו לזו, ניתנות לנו בחיי היום יום, תוך שאנו נאבקים על פרנסה ועל קיומה של אווירת קודש בבית היהודי. או שרואים אתגרים ומתנשאים, או שנופלים וטובעים בים הקשיים.

בכל חברת תעופה יש טייסים ונווטים. בעוד הטייס מטיס את המטוס בפועל, תפקידו של הנווט הוא לוודא שהמטוס לא יסטה מהמסלול עד הגיעו אל היעד. הצלחת הטיסה תלויה בתפקוד הנאות של כל אחד מהם. מובן שיש הבדל בתחומי האחריות של כל אחד מהם, וכל טעות מצד מי מהם תשבש את הטיסה. פעמים שהטעות תגרום רק לאי נוחות, אך היא עלולה גם להיות קטלנית. הצלחת הטיסה, כבישת היעד באופן המיטבי – תלויה בשניהם, בנווט ובטייס.

כך גם לגבי הפרנסה וחיי הנישואין. שתי המשימות החיוניות והקשות כקריעת ים סוף הוטלו במשותף על הבעל ועל האישה. רק בעזרת אחדות ושיתוף פעולה הדדי אפשר למלא את שתי המשימות יחד.

כדי להתחבר ולהיות מהות אחת, יש "דרך אחת", כפי שלמדנו חז"ל: "שלשה שותפים באדם, הקב"ה, האיש והאישה". נדמה לעצמנו משולש, שבקדקודו האחד נמצא האיש, בקדקוד האחר נמצאת האישה, ובקדקוד העליון נמצא הקב"ה. כל אחד מבני הזוג מתבקש לטפס בסולם כלפי הקב"ה. כל צעד שלהם כלפי מעלה מצמצם את המרחק שבין שמים לארץ. הוא גם מצמצם את המרחק שביניהם אל נקודות המפגש, של שלושת השותפים בצמרת. הדגש, הוא על הטיפוס האישי בסולם, מה עליך לתקן בעצמך, לא בבן זוגך. ואפילו אם המשולש הינו ישר זווית, וצלע האלכסון ארוכה, עדיין יגיע אל הפסגה ויחבר את כל השותפים גם יחד.

 

מהי הצלע הפרטית שלי, שעלי לעבוד עליה כדי לכבוש את הפסגה?

כל הברואים מגיבים באופן קבוע למציאות שאותה הם פוגשים. אין ביכולתו של בעל חיים לבחור בשונה מטבעו. חתולים תמיד יחפשו עכברים לטרוף. מים ירתחו תמיד באותה טמפרטורה. הטבע עוצב ע"י הקב"ה, וניתן לחזות מראש כיצד יפעל. כל אדם  נולד עם תכונות מוסריות מסוימות, הנוטות לטוב ולרע. יש שנולדו עם רגישות לזולת, ויש שעם כעס וחימה. לכל אחד תכונות נפש, רקע משפחתי ממנו בא, השפעות סביבתיות, כישרונות, הרגלים ודפוסי חשיבה. האם המסקנה העולה היא שעתידנו נכתב עם ילדותנו? האם ניתן לדעת מה יהיה עם התינוק שנולד, מה הוא יהיה ומה יעשה בחייו?

"ובחרת בחיים למען תחיה". האדם הוא היחיד בבריאה שניתן בכושר הבחירה. לאדם יש יכולת וחובה לבחור.

הרמב"ם: "פעולות האדם כולן מסורות לו ואין מכריח אותו בהן ולא מביא אותו זולת עצמו". כל אדם נולד עם תכונות מסוימות. ישנן תכונות שהתפתחו כתוצאה מגורמים חברתיים ומשפחתיים. אך הרמב"ם מדגיש כי מי שמתאמץ ופועל, מסוגל לשנות תכונות הטבועות בו, אם יפעל בכל כוחו ומרצו. הכל בגדר האפשר. "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים". הבחירה היא מפתח לחיים. יש זמנים בהם אנו מתמודדים עם אירועים סבוכים, קשה לנו ואנו כאובים. איזה בחירה יש לנו? הלא איננו יכולים, לכאורה, לבחור במאומה! לא בחרנו לאבד את מקום עבודתנו, לא בחרנו להיפרד מאדם שיקר לנו. נולדנו בעל כורחנו, אפילו את תנאי חיינו אין אנו יכולים לבחור. כמאמר חכמי המשנה: "על כורחך אתה נוצר, ועל כורחך אתה נולד, ועל כורחך אתה חי, ועל כורחך אתה מת, ועל כורחך אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא".

אם כן, במה מתבטאת הבחירה?

אנו מכירים אנשים שחוו חוויות מכאיבות, ועם זאת חיו חיים תקינים ואפילו מאושרים. הם בחרו לחיות כך. הם בחרו להתייחס למציאות כולה ביחס חיובי. הם בחרו, כפי שמביאה הגמרא, לראות בכל מציאות שהקב"ה יצר בעבורנו את הטוב ביותר – "כל מה דעביד רחמנא לטב עביד". היחס הנפשי למציאות נשאר לעולם בבחירת המתמודד. התמודדות יכלה להיות הזדמנות לגדילה - או לאסון ושבר, חלילה. הכל תלוי בנקודת המבט ממנה בוחרים להשקיף על החיים. יכולה להיות אישה חשוכת ילדים, שבוחרת לראות את ניסיון העקרות כהזדמנות להתקדם באמונה ולזכות בקרבת אלוקים, ואילו בעבור אישה אחרת זהו שבר אמוני וזוגי. יכול אדם לאבד הכל. בריאות, עושר, משפחה - אבל את יכולתו לבחור, איש לא יוכל לקחת ממנו.

תודעת הבחירה היא המפתח לחיים מלאי סיפוק ותוכן. התורה מכוונת וממליצה – "ובחרת בחיים". מפרש רש"י: "אני מורה לכם שתבחרו בחלק החיים, כאדם האומר לבנו בחר חלק יפה בנחלתי,  ומעמידו על החלק היפה, ואומר לו 'את זה בחר לך', ועל זה נאמר בתהילים "ה'  מנת חלקי וכוסי אתה תומך גורלי". הנחת ידי על גודל הטוב, לומר את זה קח לך. הקב"ה מדריך אותנו להוקיר את מתנת החיים ולבחור. כך נשלים את תפקידנו בעולם, ונהנה גם מהגמול המידי של חיים מלאי יצירה, אושר ושמחה.    

גולדי פרידמן הינה יועצת נישואין ומטפלת רגשית מטעם מחלקת שלום בית.

תגיות:שלום ביתזוגיותאושר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה