חדשות בריאות

ראש הצוות המייעץ למל"ל: "איבדנו שליטה במגפה"

בריאיון לחדשות 12, אמר פרופ' אלי וקסמן כי הרשויות בישראל איבדו שליטה על המגפה, וקרא להפעיל מיידית צעדי ריחוק חברתי: "אנחנו עומדים בפני משבר לאומי ואזרחי הגדול ביותר שישראל עמדה בפניו". פרופ' ירון ניב, סמנכ"ל משרד הבריאות לאיכות ובטיחות הטיפול: "לא איבדנו שליטה. ההתפרצות עכשיו לא שונה באופן מהותי מההתפרצות הראשונה"

(אילוסטרציה: שאטרסטוק)(אילוסטרציה: שאטרסטוק)
אא

פרופ' אלי וקסמן, ראש הצוות המייעץ למל"ל בנושא ההתמודדות עם הקורונה, אמר אמש (ראשון) כי הרשויות בישראל איבדו שליטה על המגפה. וקסמן אמר את הדברים בריאיון לחדשות 12, שעות לאחר שהציג את תמונת המצב הקשה בפני שרי הממשלה.

לדברי פרופ' וקסמן, איבוד השליטה בא לידי ביטוי "גם מבחינת מספרי החולים, וגם בכך שהם מפוזרים בכל הארץ. איננו יודעים מהם מקומות ההדבקה של רוב החולים, ולכן איננו יכולים לשלוט בהתפרצות".

"מספר החולים המאומתים היום אומר שגם אם נבלום את המגפה היום, יצטברו לנו במהלך שלושת השבועות הקרובים 300 חולים במצב קשה. אם נתעכב ונבלום אותה רק בעוד שבוע – יצטרפו 600, ואם נחכה שבוע נוסף – 1200. זה אומר סכנה ליכולת מערך האשפוז של מדינת ישראל, וסכנה להקרסת המערך הזה", הבהיר פרופ' וקסמן.

ראש הצוות המייעץ הדגיש, כי יש לנקוט בצעדים חריפים לדיכוי קצב התפשטות הנגיף, אחרת תיאלץ הממשלה בתוך שבועיים להטיל סגר כולל: "צריך להפעיל מיד צעדי ריחוק חברתי, שמכוונים להקטנת סיכונים גדולים בפעילויות שהעלות שלהם לכלכלה איננה מאוד גבוהה. כלומר, למנוע כל התקהלות של מעל 20 איש, ולעצור את כל פעילויות החברה והפנאי". בנוגע לבתי הספר של החופש הגדול, אמר כי "אפשר לעצור כיתות גבוהות, נניח מעל כיתה ד', ולהשאיר את הכיתות הנמוכות – כי הן משפיעות על היכולת של ההורים לעבוד, ולכן יש להן מחיר כלכלי".

פרופ' וקסמן הדגיש, כי ברמת התחלואה הנוכחית, של כ- 1,000 נדבקים חדשים ליום, לא ניתן לקטוע באופן אפקטיבי את שרשראות ההדבקה: "אנחנו עומדים בפני משבר לאומי ואזרחי הגדול ביותר שישראל עמדה בפניו. כדי לנהל אותו, אנחנו צריכים להפעיל את יכולות הניהול והביצוע הגבוהות ביותר שיש לנו". לשם כך הוא קרא להחזיר לפעילות את מרכז השליטה, שהוקם על ידי הצבא בתוך משרד הבריאות, ולהעבירו בהמשך לניהול משרד הבריאות.

פרופ' ירון ניב, סמנכ"ל משרד הבריאות לאיכות ובטיחות הטיפול, הגיב הבוקר על דבריו של פרופ' וקסמן. "עם חלק מהדברים שהוא אומר מבחינה סטטיסטית אני יכול להסכים, אבל עם המונח 'איבדנו שליטה' ממש לא. לא איבדנו שליטה", אמר בריאיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103fm. "ההתפרצות עכשיו לא שונה באופן מהותי מההתפרצות הראשונה".

"אחרי הגל הראשון, מערכת הבריאות נערכה. היא ערוכה ויכולה להכיל הרבה מאוד חולים, וגם חולים קשה", הצהיר הסמנכ"ל. "מבחינת אשפוז ומבחינת טיפול, הנשמה, טיפול נמרץ – המערכת יכולה להכיל אלפי אנשים. יש לנו למעלה מ- 2,500 מכונות הנשמה פנויות, למעלה מ-2,500 עמדות הנשמה, הכשרנו קרוב ל- 6,000 רופאים ואחיות".

פרופ' ניב ציין, כי ניתן לנקוט באמצעים שימנעו את הגלישה למצב חירום. הוא קרא להגביר באופן משמעותי את הפיקוח והאכיפה: "לא יכולה להיות התקהלות, במיוחד במקומות סגורים, במיוחד שממוזגים בקיץ. מספיק שיש שם מפיץ אחד, שיכול להדביק את כל האנשים שנמצאים שם – זה מצב שלא יכול להיות. צריך להגביל את התקהלויות, במיוחד במקומות סגורים, ולהגביר את הריחוק הפיזי".

הבכיר במשרד הבריאות דחה את הביקורת, לפיה משרדו נכשל בהיערכות להתמודדות עם המגפה, בכל הקשור לבניית מערכים לחיקור אפידמיולוגי ולבדיקות קורונה. הוא טען, כי "אחריות אישית" של הציבור היא הדרך העיקרית לעצירת המגפה: "התחקירים האפידמיולוגיים והבדיקות הם פחות מ- 10% מהיכולת לעצור מגפה, הם לא עוצרים מגפה. מה שעוצר מגפה זה הסברה לציבור, הגברה מסיבית של פיקוח ואכיפה, והתנהלות של הציבור. בן אדם שמרגיש לא טוב לא צריך בדיקות – שייכנס לבידוד, ויודיע לכל המגעים שהיו איתו שייכנסו לבידוד עד שתהיה הבדיקה. הבדיקה לא צריכה להכתיב את הבידוד והריחוק החברתי – זו טעות נפוצה. גם אם היו לנו אלף תחקירים אפידמיולוגיים ביום תוך ארבע שעות – גם אז זה לא היה עוצר את זה".

תגיות:משרד הבריאותנגיף הקורונהפרופ' אלי וקסמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה