חדשות בארץ

החוק הנורבגי אושר בקריאה שנייה ושלישית, נתניהו נעדר מההצבעה

על רקע המתיחות בין הליכוד וכחול לבן, אישרה הכנסת את החוק הנורבגי ברוב של 66 תומכים מול 43 מתנגדים. ראש הממשלה בנימין נתניהו נעדר מההצבעה

מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

הכנסת אישרה אמש (שני), בקריאה שנייה ושלישית, את החוק הנורבגי, לפיו שרים וסגני שרים יכולים להפסיק את חברותם בכנסת בתקופת כהונתם כדי לאפשר לבאים אחריהם ברשימה להיכנס במקומם. בהצעת החוק תמכו 66 חברי כנסת מול 43 מתנגדים. המליאה דחתה את כל ההסתייגויות שהוגשו לחוק. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נכח באולם.

ההצבעה על החוק החדש התקיימה ברקע מתיחות פוליטית עזה בין הליכוד וכחול לבן. בליכוד פעלו לעכב את אישורו הסופי של החוק, במטרה ללחוץ על כחול לבן לשנות את ההסכם הקואליציוני. נתניהו חושש, כי בג"ץ יתערב בהסכם ויפסול את כהונתו כראש ממשלה חליפי, בחלקה השני של הקדנציה. לאחר שנפגש בשעות הצהריים עם יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, הודיעו בשתי המפלגות כי החוק יעלה להצבעה. עוד סוכם, כי הצדדים ימשיכו לדון בדרכים להבטיח את כהונתו של נתניהו כראש ממשלה חליפי. גורמים בליכוד טענו, כי בכחול לבן הסכימו באופן עקרוני לשנות את ההסכם הקואליציוני, אולם בכחול לבן הכחישו.

על פי ההסכם הקואליציוני, בחצי השנה הראשונה לכהונת הממשלה, המוגדרת כתקופת חירום, לליכוד שמורה הזכות לפרק את הממשלה מבלי שנתניהו יצטרך לפנות את מקומו. אלא שבהסכם נקבע גם, כי פירוק הממשלה לאחר מכן יגרור הליכה אוטומטית לבחירות ומינויו של גנץ לראש ממשלת המעבר. יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, הבהיר כי מפלגתו דורשת לתקן את ההסכם: "אנחנו רוצים לדעת מה יקרה בעוד שנה וחצי, אם וכאשר יחליט בית המשפט העליון לא לאפשר לנתניהו להיכנס לתפקידו כראש הממשלה החליפי, זו דרישה לגיטימית", אמר בריאיון לרדיו 103fm. "בית המשפט העליון לא הכריע בסוגיה, אלא דחה אותה לקץ הימים, או יותר נכון ליום בו נתניהו יצטרך לעבור להיות ראש הממשלה החליפי. לא נמתין לאמבוש הזה. אם לא יהיה פתרון לעניין הזה, לא נוכל לשבת ולשתוק".

החוק הנורבגי מאפשר לכחול לבן להכניס חמישה נציגים חדשים מהרשימה המקורית עמה רצה לכנסת – שלושה מתוכם משתייכים ליש עתיד ולתל"ם. כזכור, כדי למנוע זאת ניסו בכחול לבן לחוקק גירסה אחרת של החוק, שכונתה "החוק הנורבגי המדלג", אך זו ירדה מהפרק לאחר שבג"ץ מתח עליה ביקורת והבהיר כי בכוונתו לפוסלה באם תחוקק. בכחול לבן מנהלים מגעים עם מיכל קוטלר וונש, חברת תל"ם, ועם תהילה פרידמן (יש עתיד) כדי לשכנען להצטרף לקואליציה. תמורת עריקתן, הוצע להן לכהן כיושבות ראש של ועדות בכנסת מטעם כחול לבן.

בקרב המפלגות האחרות, ש"ס תכניס שלושה נציגים חדשים, וכך גם יהדות התורה. מהליכוד ייכנסו שני כנסת חדשים. מפלגת העבודה תוותר על השימוש בחוק, שכן הבאים בתור ברשימה הם אילן גילאון ועומר בר לב, המתנגדים לממשלת נתניהו-גנץ.

תגיות:הליכודכחול לבןהחוק הנורבגי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה