בריאות ותזונה

סוכרת נעורים – דרכי טיפול, עצות להתמודדות, תזונה ומידע רפואי שחשוב לדעת

מה ההבדל בין סוכרת נעורים ל"סוכרת מבוגרים"? מהו הטיפול התרופתי, ואיך נכון לשמור על איזון? כל המידע החשוב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המושג "סוכרת" הוא מושג מוכר ונפוץ, אך מעטים מבחינים בין הסוגים השונים של מחלת הסוכרת. הסוכרת הנפוצה יותר והמוכרת לרבים היא סוכרת סוג 2, המוכרת לפעמים (בטעות) גם כ"סוכרת מבוגרים". אך סוכרת נעורים היא מחלה שונה לחלוטין – אף שהתסמינים שלהן וגם חלק מדרכי הטיפול בהן דומים.

בישראל כיום ישנם כ-50,000 חולים בסוכרת נעורים, כ-5000 מתוכם הם ילדים. סוכרת נעורים מהווה בין 10-15 אחוזים מכלל מקרי הסוכרת.

 

(לא) נעים להכיר: מה זו סוכרת נעורים?

סוכרת נעורים, המוכרת גם בשמות המדויקים יותר "סוכרת סוג 1" או "סוכרת תלוית אינסולין", היא מחלה אוטואימונית, בה מערכת החיסון של הגוף תוקפת את תאי הבטא שבלבלב, אשר אחראים על ייצור האינסולין בגוף, ומוציאה אותם מכלל שימוש. המשמעות היא, שבגופו של סוכרתי מסוג 1 אין כלל אינסולין.

מהו האינסולין, ולמה הוא חשוב? נתחיל שלב אחד קודם. כדי לפעול, הגוף זקוק לאנרגיה. את האנרגיה הוא מפיק מן הפחמימות והסוכרים שמגיעים אל הגוף. כאשר אנחנו אוכלים פחמימות, הן הופכות לסוכרים שנמצאים במחזור הדם. והאינסולין הוא ההורמון אשר לוקח את הסוכרים הללו, הופך אותם לאנרגיה ומכניס אותם לתאי הגוף.

ללא אינסולין, הסוכרים נותרים במחזור הדם. כאשר מצב כזה נמשך לאורך זמן, נוצרות שתי בעיות. ראשית, הסוכר הגבוה בכלי הדם גורם לנזקים שונים לאותם כלי דם, ובמקביל – הגוף אינו מקבל אנרגיה. זה מה שקורה כאשר מתפרצת סוכרת נעורים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

למה זה קורה? הסיבה להתפרצות של סוכרת נעורים אינה ברורה לחלוטין. ישנם גורמים גנטיים שונים אשר עשויים לנבא התפרצות של המחלה, אך הגורמים הללו אינם היחידים שמשפיעים על הופעתה. כך, למשל, אנשים שבין בני המשפחה הקרובה שלהם ישנו חולה סוכרת נעורים, נמצאים בסיכוי גבוה יותר ללקות במחלה מאשר לאנשים אחרים – אך הסיכוי אינו עולה על 50% גם במקרה של אח תאום החולה בסוכרת. במקביל, מרבית החולים בסוכרת נעורים כיום הם היחידים בין בני משפחתם. במקרים רבים ישנו טריגר שאחראי על התפרצות המחלה בפועל – לעיתים מחלה, לחץ נפשי וכדומה. עם זאת, כיום אין עדיין דרך לחזות בוודאות, או למנוע, הופעה של סוכרת נעורים.

 

אבחון: איך אדע שיש לי סוכרת נעורים?

ישנם מספר תסמינים שעשויים להצביע על התפתחות של סוכרת נעורים. התסמינים הראשונים כוללים צימאון מוגבר, שתיה מרובה ובמקביל – מתן שתן תכוף; עייפות וחולשה, ירידה משמעותית במשקל, בחילה וכאבי בטן – אך גם עלייה בתיאבון, ראייה מטושטשת וריח פירותי מהפה.

כ-40% מהמקרים של סוכרת נעורים מתגלים בעקבות מצב שנקרא "חמצת סוכרתית" (DKA). מדובר במצב שבו רמות הסוכר בדם גבוהות במשך זמן רב, והגוף אינו מקבל מספיק אנרגיה. כדי ליצור את האנרגיה הדרושה לקיומו, הגוף מפרק שומנים לאנרגיה, במקום פחמימות. התוצאה הראשונה היא ירידה מהירה במשקל, אך במקביל, נוצר מצב שבו הדם נעשה חומצי, ומתפתחות הפרעות בהולכה החשמלית שבגוף. במצב כזה, התסמינים המתוארים מחמירים, ונוספים אליהם תסמינים נוספים כמו חולשה קיצונית, אדמומיות בעור, קושי בנשימה, הקאות ולעיתים בלבול וחוסר התמצאות. זהו מצב מסכן חיים.

הבדיקות הנערכות על מנת לאבחן סוכרת נעורים הן בדיקות דם ושתן פשוטות. בדם יימצאו רמות גבוהות של גלוקוז (סוכר), ובמקרים של חמצת – גם הפרעות ברמות האלקטרוליטים בדם. בבדיקת השתן יימצאו קטונים, הנוצרים בעקבות המצב המתמשך של רמות הסוכר הגבוהות בדם.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, אגב, סוכרת נעורים אינה מופיעה רק בגיל הנעורים. הגילאים הנפוצים ביותר להופעת המחלה הם סביב גיל 4-7, וסביב גיל ההתבגרות – אך המחלה יכולה להופיע גם בגילאים צעירים יותר וגם בגילאים מבוגרים יותר.

 

אז יש לי סוכרת נעורים. איך מתקדמים מכאן?

בניגוד לסוכרת מסוג 2, שבה ניתן לטפל באמצעות דיאטה ותרופות שונות, לסוכרת נעורים ישנו רק טיפול אחד: באמצעות אינסולין. כיוון שהגוף אינו מייצר אינסולין כלל, יש להכניס אותו לגוף בצורה מלאכותית.

למעשה, עד לפני כ-100 שנה, סוכרתיים מסוג 1 היו הולכים לעולמם בתוך מספר שבועות עד חודשים מאז הופעת המחלה, בגלל תופעות החמצת הסוכרתית. לפני כ-100 שנה פותח האינסולין המלאכותי, ומאז יכולים הסוכרתיים לחיות חיים ארוכים ובריאים.

האינסולין ניתן לגוף באמצעות זריקה תת-עורית פשוטה. ישנן שתי שיטות עיקריות לטיפול באמצעות אינסולין. האחת היא באמצעות הזרקות לאורך היום, והאחרת – באמצעות שימוש במשאבת אינסולין.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אם משתמשים בזריקות, נעשה בדרך כלל שימוש ב-2 סוגים של אינסולין. האחד הוא קצר טווח, ומשפיע לאורך כשעתיים מרגע ההזרקה. הוא משמש לאיזון הסוכר לאחר האוכל, בעיקר כאשר אוכלים פחמימות. הסוג השני הוא ארוך-טווח, והוא ניתן בדרך כלל פעם אחת ביום, על מנת לשמור על ערכי סוכר תקינים לאורך היום כולו – כיוון שגם ללא אכילה, הכבד מייצר סוכר במהלך היום, ויש צורך לאזן אותו.

אם משתמשים במשאבה, הטיפול הוא באינסולין קצר טווח בלבד, כאשר המשאבה – המחוברת באופן קבוע אל הגוף – משחררת אל הגוף כמויות קטנות של אינסולין לאורך היום כולו.

הבחירה בין זריקות למשאבה תלויה ביכולות האיזון של המטופל, כמו גם בהעדפות האישיות שלו.

כמות האינסולין הנדרשת במהלך היום משתנה מאדם לאדם, ויש צורך בהתוויה רפואית אישית לכך. הכמויות משתנות בהתאם לגיל המטופל, למצב רפואי כללי, לכמות הפחמימות והשומנים שהמטופל צורך באוכל במהלך היום ולתדירות הפעילות הגופנית שהוא מבצע.

הטיפול באינסולין נועד למנוע – או לטפל – במצב של רמות סוכר גבוהות בדם (היפרגליקמיה). אולם יש לו סיכון אחד משמעותי: כיוון שהאינסולין ניתן באופן חיצוני, ולא בייצור טבעי של הגוף, יכול להיווצר מצב שבו יש בגוף יותר מדי אינסולין. מצב כזה מוביל לירידה ברמות הסוכר בדם (היפוגליקמיה). מצב של היפוגליקמיה עלול להיות מסכן חיים באופן מידי, משום שהגוף זקוק לרמה בסיסית של סוכר בדם על מנת לתפקד. מצב של היפוגליקמיה מתאפיין בחולשה, רעד בידיים, רעב פתאומי ומוגבר, בלבול וחוסר התמצאות, זיעה קרה, נימול ועוד.

הטיפול בסוכרת נעורים מתמקד במאמץ לשמור על איזון – כלומר על רמות סוכר תקינות, שהן בין 70-100 מ"ג ד"ל. עליה של סוכר מעל ל-180 מ"ג ד"ל נחשבת להיפרגליקמיה ויש לטפל בה בהקדם באמצעות מתן תוספת של אינסולין. עם זאת, היפרגליקמיה קלה או קצרה אינה מסכנת חיים באופן מידי, אלא רק לטווח ארוך – אם הסוכר בדם גבוה לאורך זמן, עלולים להיווצר נזקים, כאמור. לעומת זאת, רמות סוכר מתחת ל-70 מ"ג ד"ל נחשבות להיפוגליקמיה קלה, ומתחת ל-50 מ"ג ד"ל – להיפוגליקמיה קשה. נפילת סוכר עלולה להוות סכנת חיים מידית. לכן לכל סוכרתי חשוב לשאת איתו שתיה מתוקה, סוכר זמין או טבליות/ג'ל ייעודיים הנמכרים בבתי המרקחת, אשר נועדו להעלות במהירות את רמות הסוכר בדם במקרה של היפוגליקמיה.

כדי לשמור על איזון, סוכרתיים צריכים למדוד את רמות הסוכר בדמם לאורך היום. הבדיקה הבסיסית נעשית באמצעות דקירה קלה של האצבע להוצאה של טיפת דם קטנה, ונעשית באמצעות מכשיר ידני קטן המודד את רמות הסוכר בדם. כיום ישנן טכנולוגיות מתקדמות יותר, המאפשרות ניטור רציף של הסוכר ללא דקירה לאורך היום. מדובר בחיישן המוצמד לגוף, בדומה למשאבה, וניתן לסרוק אותו כדי לקבל את רמת הסוכר בדם (טכנולוגיית פלאש) או לקבל ממנו מידע רציף המשודר למכשיר מתאים או לטלפון האישי, כאשר מידי כדקה נמדדת רמת הסוכר ומעודכנת במכשיר (CGM). גם כאן, הבחירה בסוג הטכנולוגיה למדידת רמות הסוכר תלויה בהעדפות האישיות של המטופל ובצרכים הרפואיים שלו. הטכנולוגיות המתקדמות ביותר כיום מאפשרות למד הסוכר לתקשר עם משאבת האינסולין, ולהתאים את רמות האינסולין המוחדרות לגוף בהתאם לרמות הסוכר. טכנולוגיה זו מכונה "לבלב מלאכותי", משום שהיא מדמה באופן קרוב ככל האפשר את הפעילות של הלבלב.

נשים סוכרתיות יכולות להרות, ללדת ולהיניק. לטיפול באינסולין אין השפעה על העובר. אולם במהלך ההיריון חשוב באופן מיוחד להקפיד על איזון הסוכר. סוכרים גבוהים מדי במהלך ההריון עלולים להשפיע על העובר, ולגרום לסיבוכים כמו עובר גדול מדי (מקרוזומיה) ומצבים של פרע כתפיים; פגיעה בהתפתחות העובר ומצבים של עובר קטן מדי, ועוד. תינוקות רבים לאמהות סוכרתיות נדרשים לקבל עירוי סוכר לווריד לאחר הלידה, או תוספת תזונה, משום שגופם, אשר רגיל לקבל כמויות סוכר גבוהות, מפריש כמות אינסולין גבוהה מדי, עד שנוצר איזון מחודש כעבור מספר ימים. עם זאת, כאשר האם מאוזנת היטב, ההיריון יכול לעבור באופן בריא לחלוטין וללא סיבוכים.

 

תזונה: מה כדאי לי לאכול אם יש לי סוכרת נעורים?

מלבד הטיפול באינסולין, לסוכרתיים מומלץ באופן מיוחד לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת, ועל פעילות גופנית קבועה, המסייעת באיזון הסוכר לאורך זמן. חשוב במיוחד להימנע משתיה מתוקה, אשר מעלה את הסוכר בדם במהירות גבוהה, ולהשתמש בה רק במצבים של היפוגליקמיה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ישנם הממליצים לסוכרתיים להקפיד על תזונה דלת פחמימות (דיאטה קטוגנית), אשר מסייעת באיזון רמות הסוכר בדם ובהפחתה של כמויות האינסולין הנדרשות למטופל לאורך היום. כמויות גבוהות של אינסולין (טבעי וגם מלאכותי) קשורות באופן ישיר להשמנה, ולכן מומלץ להפחית בפחמימות לאורך היום, ולהעדיף תזונה המורכבת מפחמימות מלאות ולא מקמח לבן וכדומה, ובכלל – ממאכלים בעלי אינדקס גליקמי נמוך. מדד האינדקס הגליקמי משמעותו הבחנה בין סוגי פחמימות המתפרקים בגוף במהירות (אינדקס גליקמי גבוה) – כמו סוכר לבן, קמח לבן, פסטה, תפוחי אדמה, אורז לבן ועוד, לבין סוגי פחמימות המתפרקים באופן איטי יותר, כמו מוצרים מחיטה מלאה, פירות (יחד עם הסיבים התזונתיים שלהם) ועוד.

מומלץ מאד להיעזר בדיאטנית על מנת להתאים תפריט אישי נכון ומדויק. חשוב גם להתייעץ עם רופא סוכרת לגבי פעילות גופנית, על מנת להתאים את רמות האינסולין הנדרשות ולמנוע נפילות סוכר – או עלייה ברמות הסוכר בזמן מאמץ.

חשוב לדעת שאף שסוכרת נעורים דורשת תשומת לב רבה כל יום, ולאורך היום כולו, באמצעות שמירה על איזון ניתן לחיות חיים מלאים ובריאים, וליהנות מספורט, מטיולים ומכל פעילות שהיא, כמעט ללא הגבלה.

תגיות:בריאותסוכרתסוכרת נעורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה