בהר-בחוקותי

רוצים שלום ובטחון? יש מתכון לכך בתורה

התורה מבקש מאיתנו לא להתייחס למאורעות כמקריים. ההתמודדות הזו ביחס לאירועים היא יסוד עיקרי בגישה היהודית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פרשת השבוע מלמדת אותנו הסתכלות מזוית אחרת על המאורעות הסובבים אותנו ובעיקר בקנה מידה הלאומי. רוצים שלום ובטחון? יש מתכון לכך בתורה. רוצים שפע כלכלי? יש תנאים! אלו דברים מפורשים במקרא מיד בתחילת הפרשה - אבל לא זה מה שרצינו בעיקר.

זווית ההסתכלות שהתורה דורשת מאיתנו היא 'לא ללכת בקרי' – לא להתייחס למאורעות כמקריים. הנבואות הקשות ביותר מופיעות ביחס למצב בו אנו חיים במחשבה שהמאורעות הפוקדים אותנו הינם יד המקרה או מושפעים מרצונו ושגיונותיו של אי מי. 'אם תלכו עמי בקרי והלכתי אני עמכם' בחמת קרי'... רחמנא ליצלן.

התקופה הקשה שאנו עדיין בתוכה, התחילה עם חיזוק גדול בעניין הזה. כולם הרגישו והכירו שבורא עולם הוא המכוון את הכל, אין מקרה ואין מי ששולט מלבדו יתברך! כל העולם עומד חסר אונים מול וירוס מיקרוסקופי המחולל שמות ומטיל אימה על כל כדור הארץ מקצה לקצה, כבר דיברו על כך רבות...

אבל הנסיון לא פוסק, מראים לנו הארה ומעוררים לנו התעוררות ולאחר מכן מחזירים אותנו להיעלם הקבוע של הטבע, למצב שבו אנו בבחירה מתמדת.

אז קודם יש כל הזמן סיכומים של 'מחלות רקע' וגיל, וכמה שיותר לייחס את מקרי המוות לנסיבות ומקרים, וכמובן 'לי זה לא יקרה...', ואחרי שלמרבה הצער יש עוד ועוד צעירים מקרוב ומרחוק שנפטרים ללא מחלות רקע, ואנחנו מתחילים קצת להתעורר, מנסה היצר הרע לשכנע אותנו יותר ויותר שבעצם זה הכל במקרה או ברשלנות, 'במעבדה הסינית לא היו אמצעי בטיחות מספיקים...' או אולי זו בכלל מזימה סינית ו'הסינים האלה שמנסים להשתלט על הכלכלה העולמית אשמים בכל...'.

זו שוב התמודדות להבין שגם סין אינה אלא המקל, המבטא את הדברים ששמענו במדבר סיני אם בחוקותי תלכו... ואם לא תשמעו...

ההתמודדות הזו ביחס לאירועים היא יסוד עיקרי בגישה היהודית, וכפי שכתב ופסק רמב"ם בהלכות תעניות (פרק א, ב-ג) 'ודבר זה מדרכי התשובה הוא, שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן ככתוב... וזה הוא שיגרום להם להסיר הצרה מעליהם. אבל אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים, ותוסיף הצרה צרות אחרות, הוא שכתוב בתורה (בפרשתנו בחוקותי ויקרא כ"ו) והלכתם עמי בקרי והלכתי עמכם בחמת קרי, כלומר כשאביא עליכם צרה כדי שתשובו אם תאמרו שהוא קרי אוסיף לכם חמת אותו קרי', ע"כ. (הדברים אינם מכוונים דוקא ל'צרה' במלא מובן המילה, כל מה ש'לא הולך' וכל מה שכן מצליח הוא רק ביד מכוונת מלמעלה ובהשלכה ישירה של הנהגת הכלל והפרט, אבל עכשיו המילה 'צרה' בהחלט מתאימה לפחות למי שחוה את המצב באמת...).

 

אך - זר

בעקבות דברי הרמב"ם הבה נפנה למבט נוסף. רבנו משה מורה הנבוכים (גם) בכוחות הנפש לא מסתפק בהגדרת ההתייחסות לארועים כמקרה – כביטוי לחסרון אמונה, הוא מאבחן כאן נקודה אישיותית עמוקה ואולי בעקבות כך העונש גם הוא חמור במיוחד.

כמצוטט לעיל, הרמב"ם כותב 'אבל אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות'. הוא רואה בהתייחסות למאורעות כמקרה: סוג של אכזריות, זו הגדרה מפתיעה למדי, מה הקשר לאכזריות?

ובכן קודם כל אכזריות היא משורש 'זרות' 'אך - זר'. ומכאן לדברי הרמב"ם, קשה להסביר זאת – אבל עובדה היא כל אדם מאמין כאשר הוא פוגש בצרה כואבת, כאשר הוא במצוקה הוא פונה אל אבינו שבשמים... ההתייחסות כ'מקרה' היא בדרך כלל של מי שרואה את הדברים קצת 'מבחוץ' – הם לא מגיעים אל הנקודה הפנימית שלו שם הוא שומע את קול השם... לכן ההתייחסות שלא פוגשת את השם אלא מתייחסת כמקרה מקורה ב'זרות' לצרה! ככה זה!

גזרות אכזריות?

ואולי אנחנו רשאים להמשיך מכאן ולהסביר את הביטוי 'גזרות קשות ואכזריות', הנאמר בסליחות. אנו פונים לקב"ה ומבקשים ו'תצילנו מכל גזרות קשות אכזריות כי לך לבד עינינו תלויות'. איך יכולות להיות גזרות אכזריות הרי מי שגוזר הוא מלך רחמן?

אולי כאשר אנחנו מתנהגים זה לזה באכזריות, וזה גם קורה לפעמים, על זה ממש קשה לדבר ומי שזה נוגע אליו בטח לא יקבל. אבל יש גם אכזריות סמויה אצל אנשים טובים ורגילים כמונו, אכזריות כזו שהרמב"ם מדבר עליה, והיא עלולה חלילה לפעול בחוק של מידה כנגד מידה לעורר אכזריות וגזרות אכזריות. מפחיד!

אז הבה נממש את זכות הבחירה שלנו ובתוך העירפול והטשטוש נשמע את הקריאה לזהות את יד ה' גם כשנשיא ארה"ב ואפילו הFBA מאוששים את מה שבתחילה נראה כקונספירציה, או כסיפורי מתח של מדע בדיוני. באמת זה לא משנה בכלל אם הקב"ה בחר את הוירוס באופן ישיר או שהשתמש בכח הבחירה ו/או הרשלנות של הסינים, זה משנה רק לגבי האחריות שלהם, אבל מבחינתנו הכל ממנו יתברך.

וכשנתחזק בכל ההיבטים של הרחמנות וההזדהות עם הזולת, נכנס קצת להרגשות של החולים והסובלים וכל אלפי המשפחות היהודיות האבלות ברחבי העולם, שהן לא 'עוד מספר' ברשימת נפגעי הקורונה אלא עוברות סבל בלתי רגיל... ההזדהות והרחמים יביאו אותנו גם לקיום התחלת דברי הרמב"ם '...שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן ככתוב... וזה הוא שיגרום להם להסיר הצרה מעליהם'.

עכשיו כשהמצב משתפר והחרדה הוקלה אפשר יותר לדבר גם על הצד הזה, ולנצל את הרושם הקיים עדיין, להתעוררות נכונה ואמיתית שתביא למיגור הצרה שעדיין מהלכת בינינו ולסילוק כל השלכותיה מכל עם ישראל.

תגיות:פרשות בהר-בחוקותיינגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה