כתבות מגזין

’’אבא לא חייב לי כלום’’; אשת הרב ישעיהו הבר בראיון מרגש

בזכות פעילותו של הרב ישעיהו הבר, יו''ר עמותת ''מתנת חיים'', נצלו חייהם של מאות אנשים במדינת ישראל. בשעה זו, כשהוא שוכב בבית החולים, במצב קשה, לאחר שחלה בקורונה, שוחחנו עם רעייתו

הרב ישעיהו הבר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)הרב ישעיהו הבר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

את הריאיון הזה שערכתי עם הרבנית רחל הבר, אשת הרב ישעיהו הבר, כנראה שלא אשכח לעולם. שוחחתי איתה בזמן שבעלה, הרב ישעיהו הבר, יו''ר עמותת ''מתנת חיים'', שוכב בבית החולים כשהוא מורדם ומונשם כתוצאה מנגיף הקורונה. פגשתי אישה חזקה, מלאת תעצומות ואמונה יוקדת. כל מילת חיזוק שניסיתי להשחיל, מצאה עצמה מבוישת לנוכח האישה הגדולה שעמדה מולי. ראיון - שאחרי שתסיימו לקרוא אותו, תבינו בדיוק על מה אני מדברת.

 

יום שישי בבוקר, הרב ישעיהו הבר, המוכר לכולנו מעמותת מתנת חיים למושתלי כליה, שוכב בבית החולים הדסה במצב קשה אך יציב, אחרי שנדבק מנגיף הקורונה. למרות העיתוי הרגיש במיוחד, בו הרבנית רחל לא יכולה לשהות לצד בעלה וכל מה שהיא יכולה לעשות למענו זה להתפלל, היא מעניקה לנו ראיון מיוחד עם מסר חזק לעם ישראל. ''אם אדם אחד מעם ישראל יתחזק מהדברים שלי לרפואת בעלי, אני מוכנה להתראיין גם עכשיו'', היא אומרת לי בתחילת השיחה. 

איך מוגדר כעת מצבו של הרב?

''כרגע המצב יציב'', עונה לי הרבנית, ''שזו בשורה טובה במצבים האלה. חשוב לי שידעו שהרב מאוד שמר על עצמו. עוד לפני שמשרד הבריאות הוציא את ההנחיות הראשונות שלו, ממש מפורים הוא לא יצא מהבית. אצלו, המושג של 'ונשמרתם מאד לנפשותיכם' - הוא קודש קודשים. הוא גם הוציא קונטרסים של שאלות ותשובות עם הנחיות מיוחדות לכל המושתלים לפני כמה שבועות. הוא כתב שם הנחיות ממש מפורטות על איך להיזהר ולהישמר מהקורונה. הוא חוקק לעצמו חוקים עוד לפני שיצאו ההנחיות, והיה מאוד קפדן בנושא הזה.

"איך הוא נדבק? את בטח שואלת'', היא פונה אליי, ''זה שמימי לחלוטין, אין לנו מושג ברור מאיפה זה. יש לנו כמה ניחושים, אבל אין לנו ידע מוכח לזה. גם הקורונה שלו לא התנהגה כמו 'קורונה רגילה', בכלל לא. לא היה לו שיעול ולא בעיות בנשימה, היו תסמינים אחרים לגמרי עם קצת חום. אלו תסמינים שרק 3% מהנדבקים בעולם מפתחים''.

אז איך הגעתם לעשות בדיקת קורונה?

''הרופא שלח אותנו בכל זאת, כי היה לו חום. ביום של בדיקת חמץ לקחו לו דגימה לקורונה והתשובה החיוביות הגיעה עם הפרמדיק שבא לפנות אותו כבר במהלך החג. זו הייתה מבחינתי 'נשיקה' מהקב''ה. קודם כל, בגלל שקיבלנו תשובה חיובית לקורונה מיד וכבר ערוץ הטיפול שלו היה ידוע במקום שיבזבז זמן בבית החולים עד שיעשו לו בדיקה ועד שתגיע תשובה. ה'נשיקה' השנייה שקיבלנו משמיים, הייתה בכך שמרגע שבאו  לפנות אותו באמבולנס, המצב שלו הידרדר במהירות הבזק ומי שהגיע לפנות אותו, הוא תורם כליה דרך הארגון שלנו, בשם חיים נויימן מקריית ארבע. חיים הוא אחד מ-800 תורמי הכיליה שלנו ומאד מחובר ל'מתנת חיים'. חיים סיפר לי שכשהוא קיבל את הקריאה לצאת ונתנו לו את הכתובת, הוא לא האמין שהוא מגיע לפנות את הרב הבר. כשאני נאלצתי לשלוח את בעלי לבד באמבולנס, שזה חלק מאוד קשה אם לא הכי קשה בקורונה, הבדידות הזאת, לפחות ידעתי שהוא לא לבד. ישנו מסר שבעלי הרב נהג לומר לעתים קרובות בחודש האחרון לאנשים שהיו בבידוד: 'אולי אתה בבידוד - אבל אתה לא לבד, יהודי אף פעם לא לבד'. זאת משנת חייו של בעלי. הוא עבר כמה דברים בחיים שלו ותמיד הוא אומר לי: 'אני לא מרגיש לבד, לא אירא רע כי אתה עימדי'. כשחיים הפרמדיק הגיע לפה, לא זיהינו אותו, כי הוא היה עטוף כולו, אבל בכל זאת, בשבילי זאת הייתה 'נשיקה' מה', כי ידעתי שחיים נמצא. אגב, חיים נויימן, הוא הגבאי של מערת המכפלה ויש לו את המפתחות שלה. הוא סיפר לי שהוא הלך לקבר של אברהם אבינו, התפלל ובכה: 'אבא אברהם, אתה עמוד החסד, אתה ייסדת את יסודות החסד בעולם. עכשיו הבן שלך, אברהם ישעיהו, שהולך בדרכך, בדרך החסד, זקוק שתמליץ עליו טוב'. היה מאוד מרגש לשמוע את זה''.

ואיך ההרגשה האישית שלך בתקופה הקשה הזאת? יש משהו שמחזק אתכם, שעוזר לך ולמשפחה לעבור את זה יחד?

''זו תקופה של הרבה הסתר'', מסכימה הרבנית, ''אבל אנחנו מוצאים בה כל כך הרבה גילויים של חסד. גם כשמתקשרים אליי מבית החולים ואומרים לי: 'המצב יציב', אני אומרת מזמור לתודה. אני אומרת לעצמי, שמצב יציב במקרה הזה, הוא גם טוב. אני משתדלת לחזק את עצמי ואת בני המשפחה כל הזמן. עכשיו למשל יום שישי, אז קמתי והכנתי שבת, כי זו שבת, למרות שזה לא קל בכלל. הרבה אנשים גם מתקשרים לחזק ולתמוך, נשים מפרישות חלה לזכותו וזה מחזק אותנו. יהודי שיש לו אמונה, יכול לעבור גם את הצרות הכי גדולות. אני חושבת שבלי אמונה, אי אפשר לשרוד דבר כזה, המתח לבד יכול להרוג אותך, גם בלי שתהייה חולה''. 

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

 

מכיוון שאת לא יכולה להיות לצדו של בעלך, את חווה  בוודאי מתח אדיר...

''יש בהחלט מתח'', מסכימה הרבנית, ''בעיקר מכיוון שבעלי מושתל כליה, ולכן מעבר לטיפול בקורונה יש גם את הצורך לדאוג לכליה המושתלת. אני חייבת לציין את הצוות בבית החולים הדסה, שעושה מעל ומעבר למענו ועובד בשיתוף פעולה מלא עם הנפרולוגים. אנחנו מלאי הערכה לבית החולים. בעלי קיבל כבר ברוך ה' שתי מנות פלסמה מאנשים שהבריאו. הייתה היענות לא רגילה מצד תורמי הפלסמה ועל כך אני מודה לכל אחד ואחד מעם ישראל.

"וישנו דבר מדהים נוסף'', נזכרת הרבנית רחל, ''כמה ימים לפני שבעלי התחיל להרגיש לא טוב, הוא דיבר עם אחד מתורמי הכליה שלנו, בשם ליאור פרישמן, הוא אחד מתורמי הכליה הוותיקים בארגון. בעלי שאל אותו: 'מה דעתך, ליאור, שנקים ב'מתנת חיים' יחידה לתרומות פלסמה, כדי לעזור לחולי קורונה?' הם סיכמו ביניהם שאחרי שיעבור זעם, הם יכניסו למתנת חיים את היחידה לתרומת פלסמות. עכשיו, בלי ידיעתו, הוא כבר שומר על מוצא שפתיו''. 

אני נפעמת והרבנית רחל ממשיכה: ''בעלי הוא איש שרבים צריכים לו. אנשים מכירים אותו כ'מתנת חיים', אבל הוא עסוק בכל כך הרבה עניינים - החל משלום בית וייעוץ לאנשים בכל מיני נושאים שאפילו אני לא יודעת עליהם. הוא אדם שלא דורש לעצמו כלום, ממש כלום. אפילו בליל הסדר, הוא הרגיש מאוד לא טוב, ממש גרוע. אבל הוא התאמץ ביותר לקיים את כל המצוות של הלילה הזה. ראיתי שלא קל לו, אבל הוא היה שמח''. קולה של הרבנית נשבר. ''בגלל שאני יודעת מה שהוא היה אומר לי עכשיו, 'תהיי חזקה, תהיי שמחה', אני משתדלת לעשות את רצונו גם עכשיו, כשממש קשה''. 

תוכלי לגלות לנו איך מצליחים לשמור על כזו אופטימיות?

הרבנית מצטנעת. ''הרבה מהתעצומות שלי זה מבעלי", היא אומרת, ''וזה קשה לי, כי כבר 33 שנה אנו נשואים, ומעולם לא הייתי לבד. גם כשהוא עבר השתלה וגם כשהוא היה מחוץ לבית בגלל ענייני הציבור, מיד כשהוא היה יכול הוא הרים אליי טלפון. בעלי הוא אדם מאוד מסור, לא רק אליי ולמשפחה, אלא גם לאנשים זרים. התקשרה אליי לפני כמה ימים אישה ערבייה, מוסלמית. היא אחת ממושתלות הכליה שלנו. היא בכתה לי בטלפון: 'הרב הוא איש קדוש! אללה ישמור עליו, הוא כמו אבא שלי', 'חביב אדם שנברא בצלם' - זו משנת חייו של בעלי, הרב''.

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

 

יש לך מסר שהיית רוצה להעביר לעם ישראל בשעה הקשה הזאת?

הרבנית מבקשת לציין שני מסרים: ''דבר ראשון, האמונה. האמונה שאין עוד מלבדו, נכון שאנחנו צריכים לעשות את ההשתדלות שלנו ולנהוג על פי כל ההנחיות הרפואיות שקיבלנו ואנחנו מעריכים עד אין קץ את כל הרופאים וצוותי הרפואה שעושים עבודת קודש ממש. אבל מעבר לכל, עלינו להתחזק בעובדה שאין עוד מלבדו והכל משמיים. בעלי ואני עברנו הרבה דברים קשים בחיים, אם זו ההשתלה שהוא עצמו עבר, ואם זה שנים לא מעטות של ציפייה לילדים, העלילה שנטפלה ל'מתנת חיים' וכו', אבל במשך כל השנים האלה, אנחנו מתחזקים באמונה שאין עוד מלבדו. דבר נוסף שהייתי רוצה להעביר לעם ישראל, זה הנושא של ברכת אשר יצר. לאחרונה התחלנו ממש לעבוד על זה''. 

מה מיוחד דווקא בברכת אשר יצר, ואיך אפשר להתחזק בה? 

''ברכת אשר יצר היא ברכה מאד מיוחדת. בגלל שבעלי מתעסק עם כל הנושא הזה של הכליות וברכת אשר יצר היא ברכה על פינוי הפסולת מהגוף, בחרנו להתחזק דווקא בנושא הזה. זו הברכה היחידה שמוזכר בה כיסא הכבוד: 'לפני כיסא כבודך', בברכה הזאת אנחנו אומרים 'אשר יצר את האדם' ולא 'אשר ברא, או עשה...', מה פרוש המילה יצר? זה בא ללמד אותנו, שהגוף שלנו הוא יצירת מופת ממש. הכל נראה לנו מובן, טריוויאלי ופשוט, אבל זה לא מובן מאליו. זו אולי הבשורה לכל חולי הקורונה ולכל החולים בכלל, שמי שיצר את המכונה הנפלאה הזו, הוא זה שמתפעל אותה והוא גם זה שיכול לסלק את הנגיף או את המחלה ברגע. על ברכת אשר יצר כתוב שהיא ראויה לעמוד בראש ברכות השבח.

"אנחנו מאוד מתרגשים כשאנחנו מברכים 'הגומל' אחרי לידה, או אחרי מחלה קשה חלילה, והרב וולבה אומר שברכת אשר יצר, זה כמו ברכת הגומל. זה ממש כמו איזה 'מברק' שאדם שולח לבני המשפחה שלו שברוך ה' המבצע עבר בשלום.

"מספרים על רבי אהרון מקרלין שהיה אומר את ברכת אשר יצר בשירה, במנגינה של ההלל. פעם שמעתי את חני ויינרוט, ע''ה, שסיפרה על עצמה שכשהייתה ילדה קטנה, אבא שלה היה זקוק לסכום כסף פעוט כמו מטבע של חמישה שקלים ולא היה לו בכיס מטבעות פרוטות. חני הקטנה, רצה לקופת החיסכון שלה, הוציאה משם מטבע ונתנה לאבא שלה. למחרת חני פונה לאבא ואומרת לו: 'אבא, את חייב לי חמישה שקלים'. אבא שלה הסתכל עליה ואמר: 'חני, אבא לא חייב לך כלום'. אין דבר כזה שאבא חייב לנו משהו, אבל בו ברגע שהוא אמר 'אבא לא חייב לך כלום', הוא הוציא מהכיס שטר של 20 שקלים. גם אני אומרת כך: 'אבא שבשמיים לא חייב לי כלום', כי הוא מרעיף עלינו כל הזמן, למרות שהוא לא חייב לנו. אלא מה? דווקא על ברכת אשר יצר כתוב שיש איזו 'התחייבות' שמי שמברך אותה בצורה טובה, ברור, מתוך הכתוב, בקול רם, כתוב בספר 'השיח יצחק', שהוא יזכה לראות ישועות ורפואות גדולות למעלה מן הטבע. אנחנו באמת רואים את זה במוחש, איך אנשים ראו ישועות גדולות בכל התחומים, גם בשימור הבריאות. לכן אני רוצה לנצל את ההזדמנות, כדי להעביר את המסר, שידע כל אחד מעם ישראל, שמי שאומר ברכת אשר יצר בכוונה, יש לו הצלחה ושמירה מיוחדת על הבריאות למעלה מן הטבע. אני ממש אשמח על כל אחד ואחת שיתחזקו בברכת אשר יצר ושאין עוד מלבדו. בעלי הוא אחד מכל כך הרבה חולים, ה' ישמור, לכן אני מבקשת שתתפללו לא רק לרפואתו, אלא לרפואת כל חולי עמו ישראל, כי הקב''ה הוא רופא כל בשר והוא זה שיפליא לעשות''.

צפו בראיון של הרב הבר לערוץ הידברות:

תגיות:תורםהרב ישעיהו הבר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה