נוער מתמודד

סמכות הורית בגיל ההתבגרות: הפטיש לא יעזור. צריך כלים אחרים. מהם?

ניסיתם פעם לדפוק בורג עם פטיש? זה יכול רק לשבור אותו: קשר חם עם ההורים - זה החיסון והתרופה כנגד כל הצרות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גיל ההתבגרות הוא גיל מאתגר, המאופיין במרדנות, חיפוש אישי של הנערים ופעמים רבות גם בכאב לב גדול להורים. צריך הרבה תפילות, תפילות ועוד תפילות, עליהם, וגם על עצמנו, ההורים, שנקבל כוח ודעת להתייחס אליהם באופן שיועיל ויצמיח ולא יקלקל. אבל מעבר להשתדלות הרוחנית, כדאי גם לנסות להבין מה בדיוק עובר על הנערים, כדי להצליח לעשות השתדלות נכונה בשלב מאתגר זה.

יש פתגם מפורסם שאומר כך: "כאשר כלי העבודה היחיד שיש לך בארגז הכלים הוא פטיש, כל העולם נראה לך כמו מסמרים". ארגז כלי עבודה של הורים לילדים קטנים אכן מחייב פטיש, וזה גורם להורים לפתח ולשכלל טכניקות לדפוק חזק ובסמכותיות כל מה שמאובחן כחוצפה או כהתמרדות. אבל כאשר מנסים לחנך בסמכותיות נערים בגיל ההתבגרות, זה בדרך כלל לא עובד. באופן טבעי, מנסים פטיש כבד יותר, ודופקים חזק יותר, אבל זה לא יעזור. ניסיתם פעם לדפוק בורג עם פטיש? זה רק יכול לשבור אותו... גם נפש הנער, למרות הדרך בה הוא מתעקש להיראות, היא בעצם די שבירה, מה גם שבמבחן התוצאה - השיטות הרגילות כבר לא עוזרות, ולכן צריך כאן כלי עבודה נוספים. יותר מתוחכמים, פחות כוחניים.

כלי העבודה האפקטיביים פה אינם סמכות ומשמעת. אמנם גם זה נצרך, במידה, אבל עיקר החינוך מושג על ידי כלי עבודה אחרים לגמרי. העיקר הוא להאמין שבתוך ליבו של הנער קיים יסוד טוב, וגם כעת כשזה פחות ניכר, הוא פשוט רדום...

אז אם הנער מחובר, למסגרת, הוא במסלול טוב. אם מאיזו סיבה שהיא הנער חווה קושי רגשי ולא מצליח להישאר מחובר, נמשך למכשירים רעים ולחברים רעים, עלינו לדעת שהפטיש לא יעזור פה. כמו מכת צפרדע, מכים אחד וצצים שניים במקום. צריך כלים אחרים.

בעל הטורים על התורה, אומר שנפש הנער חייבת להיות קשורה למשהו, והאפשרויות הן או להיות קשורה לאיוולת, שנאמר (משלי כ"ב ט"ו): "אִוֶּלֶת קְשׁוּרָה בְלֶב נָעַר", או להיות קשורה להוריו, שנאמר (בראשית מ"ד ל'): "וְנַפְשׁוֹ קְשׁוּרָה בְנַפְשׁוֹ". זהו. אלה האפשרויות. יש כאן קרון שמחפש קטר, והקטר יכול להיות איוולת כשהי, שזה כנראה ברירת המחדל, והרבה איוולות יש בשוק, בכל הצבעים והריחות, מעלי עשן כלשהו. אבל התיקון לזה, התרופה, התחליף החיובי, הוא קשר חם עם ההורים. זה החיסון והתרופה כנגד כל הצרות.

העיסוק הישיר במשמעת רק גורם לנערים להסתיר ולתחמן, או לפתח מסכה מתוחכמת ולפתח מיומנויות של התחמקות. אבל ההעצמה, שמתחילה באוירה של אמון ואהבה, היא זו שגורמת בפועל לחינוך, קידום, ופחות צורך באכיפה וכוחניות מול הנערים.

"כִּי בְתַחְבֻּלוֹת תַּעֲשֶׂה לְּךָ מִלְחָמָה" (משלי כ"ד ו'). יהי רצון שנצליח כולנו להתבונן עם לב יהודי חם ולמצוא את דרכי ההשפעה החיוביות לרתום את הילד בקשר חם ואוהב, מה שיגרום לו לחפש את הקשר האישי שלו עם הקב"ה.

חסרי אונים מול הנער המתבגר? לרב אורי זוהר יש הצעה מעולה בשבילכם. צפו:

מתוך הספר המומלץ "בוסר המלאכים - ארגז כלים להורי המתבגר". לרכישת הספר, לחצו כאן.

סדנת הצלה להורים לנוער נושר בקמפוס היהודי של הידברות. לחצו לקבלת שיעור ראשון חינם.

תגיות:חינוך ילדיםנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה