ונשמרתם

מעשנים? מחקר חדש חושף סיבה נוספת למה להפסיק לעשן, היום

מחקר חדש קובע: מעשנים קבועים הם בסיכון מוגבר לסיבוך אחד לפחות לאחר ניתוח, לעומת לא מעשנים

  • ט' שבט התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דוח ראש שירותי הבריאות האמריקני שפורסם ב- 23.1.2020, מצביע על כך שעישון הוא הגורם המוביל בארה"ב למחלות ותמותה הניתנות למניעה. על פי הדוח: "על אף ששיעור המבוגרים המעשנים הוא הנמוך בכל הזמנים, עדיין 34 מיליון אמריקנים ממשיכים לעשן, ולכן הם ממשיכים להיות בסיכון לפתח מחלות הקשורות לעישון".
ראש שירותי הבריאות האמריקני הבהיר שאחת מהפעולות החשובות ביותר שניתן לנקוט בהן לשיפור הבריאות היא הפסקת עישון, ללא קשר לגילם של המעשנים או משך זמן העישון. עוד הוסיף כי: "תופעת העישון מהווה נטל כלכלי על המעשנים, מערכות הבריאות והחברה, וכי הפסקת עישון מפחיתה נטל זה, הכולל הוצאות למערכת הבריאות הקשורות לעישון".

ארגון הבריאות העולמי (ה-WHO), סקר מאמרים הבודקים את השפעת העישון לפני ניתוח על תהליך ההחלמה. נמצא כי מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר לסיבוכים לאחר הניתוח.

מנתונים שפרסם ארגון הסרטן הבינלאומי לרגל ציון 20 שנה ליום הסרטן הבינלאומי, נראה כי בכל שנה מבוצעים בעולם בין 187 ל-280 מיליוני ניתוחים גדולים, כאשר אחד מכל 25 איש עובר ניתוח מדי שנה. בפרק הזמן שמיד לאחר הניתוח, הגוף נדרש לגייס משאבים לריפוי הפצע, וזקוק ליותר חמצן וחומרים מזינים אחרים. סיבוכים אפשריים מניתוח כוללים זיהום באזור פצע הניתוח ובעיות לבביות או נשימתיות, אשר מעמיסים על החולים ועל מערכת הבריאות.

במחקר נמצא כי מעשנים קבועים היו בסיכון מוגבר לסיבוך אחד לפחות לאחר ניתוח, בהשוואה ללא מעשנים. הסיכון לסיבוכים בפצע הניתוח היה פי 2.49 למעשנים לעומת לא מעשנים;  לזיהום כללי פי 2.05; לסיבוכים ריאתיים פי 2.46 ולסיבוכים נוירולוגיים פי 1.71. כמו כן, נמצא כי הסיכון של מעשנים להזדקק לאשפוז חוזר במחלקת טיפול נמרץ לאחר הניתוח עמד על פי 1.6.

עם זאת, נמצא במחקר, כי מעשנים שהפסיקו לעשן לפחות ארבעה שבועות לפני הניתוח הפחיתו את הסיכון לסיבוכים, וכי כל שבוע נוסף של גמילה היה קשור בירידה של 19% בתחלואה אחרי הניתוח, כתוצאה משיפור בזרימת הדם בגוף.

עוד נמצא כי ילדים שנחשפו פסיבית לעישון טבק לפני ניתוח היו בסיכון מוגבר של פי 2.52 לסיבוכים נשימתיים בזמן ההרדמה.

מסקר עולמי שערך מכון המחקר  Ipsosבקרב למעלה מ-15 אלף מבוגרים מ-20 מדינות, והעלה מספר ממצאים אודות מחלת הסרטן בקרב האוכלוסייה. בין הממצאים שעלו נראה כי אנשים בעלי הכנסה נמוכה הם בעלי סיכוי נמוך יותר לזהות גורמי סיכון לסרטן, מאשר אנשים ממשקי בית עם הכנסה גבוהה.

החוקרים משערים כי הסיבה לכך היא שמשתתפי המחקר שהיו חסרי השכלה אקדמית ובעלי הכנסה נמוכה הפגינו מודעות נמוכה יותר לגורמי הסיכון המרכזיים שקשורים לסרטן, ובעלי סיכוי נמוך יותר ליזום בעצמם את הצעדים הדרושים בכדי להקטין את הסיכון שלהם לחלות בסרטן, מאשר בעלי הכנסה גבוהה או בעלי השכלה אקדמית.

מן המחקר עלה עוד כי שימוש בטבק (63%), חשיפה לקרינת שמש מזיקה (54%), חשיפה לעישון טבק בסביבה (50%) הם גורמי הסיכון לסרטן המוכרים ביותר. עם זאת, הימנעות מפעילות גופנית (28%), חשיפה לווירוסים או בקטריות שונות (28%), ומשקל עודף (29%) הם גורמי הסיכון לסרטן המוכרים פחות.

עוד עולה מהמחקר כי 87% מהציבור מודעים לגורמי הסיכון של סרטן, למעלה מ-80% מאמינים שעל הממשל האמריקאי לפעול בנושא סרטן, קרוב ל- 70% ממשתתפי הסקר נקטו בצעדים ממשיים להפחתת הסיכון שלהם לחלות בסרטן ו-60% מהמשתתפים הביעו דאגה מתחלואה או הישנות סרטן.

כזכור, בכל שנה מתים בישראל 800 אנשים לא מעשנים שנחשפו לעישון כפוי, פי שניים ממספר ההרוגים מתאונות דרכים השנתי. 

40 שניות ששוות מיליוני מילים, בהן נראית ריאה של אדם שעישן קופסה ליום במשך 20 שנה מול ריאה בריאה לחלוטין, על שולחן אחד. זה מה שעושה העישון לגוף שלכם. צפו:

 

תגיות:עישוןניתוחסרטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה