חדשות בארץ

סעודיה: תומכים במאמצי ממשל טראמפ להשגת שלום

בעוד מדינות ערב המתונות בירכו על מאמצי ממשל טראמפ להשגת שלום, וקראו לישראל ולפלסטינים לבחון את עסקת המאה ולפתוח במשא ומתן, בטורקיה ובאיראן גינו בחריפות את התוכנית האמריקנית

יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן (צילום: שאטרסטוק)יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן (צילום: שאטרסטוק)
אא

סעודיה הגיבה הלילה (בין שלישי לרביעי) לראשונה על תוכנית השלום, שפורסמה אמש על ידי הבית הלבן. בהודעה שהוציא משרד החוץ הסעודי, נאמר כי "הממלכה שבה ומדגישה את תמיכתה בכל המאמצים המכוונים להשיג פתרון צודק וכולל לבעיה הפלסטינית". ההודעה הדגישה את התפקיד שמילאה סעודיה לאורך השנים בעמידה לצדם של הפלסטינים ובסיוע להשגת זכויותיהם, והזכירה את יוזמת השלום שהוצגה על ידה בשנת 2002: "היוזמה הבהירה, כי פתרון צבאי לסכסוך לא יביא שלום או ביטחון לאף צד, וכי שלום צודק וכולל הנו בחירה אסטרטגית".

בסיום ההודעה הביעה סעודיה הערכה למאמציו של ממשל טראמפ "לפיתוח תוכנית כוללת לשלום בין הפלסטינים לישראלים". היא קראה לפתיחתו של "משא ומתן ישיר לשלום" בין שני הצדדים, שייערך בחסות אמריקנית, על מנת "לפתור חילוקי דעות בנוגע לממדים שונים של התוכנית", וזאת כדי "לקדם את תהליך השלום ולהגיע להסכם שישיג לעם הפלסטיני את זכויותיו הלגיטימיות".

מוקדם יותר, פרסמה מצרים הודעה ברוח דומה, שקראה לישראל ולפלסטינים לבחון את התוכנית: "מצרים מעריכה את המאמצים המתמשכים של הממשל האמריקני להשגת הסדר מקיף וצודק של הסוגיה הפלסטינית, אשר תורמים בכך ליציבות ולביטחון של המזרח התיכון, באמצעות סיום הסכסוך הפלסטיני-ישראלי". ההודעה פנתה בקריאה לשני הצדדים "לבחון באופן יסודי ומעמיק את החזון האמריקני להשגת שלום, ולפתוח ערוצי דיאלוג, בחסות ארצות הברית, על מנת לחדש את המשא ומתן".

תגובה חיובית פורסמה גם על ידי איחוד האמירויות הערביות. שגריר האמירויות בוושינגטון, יוסף אל-עותייבה, שנכח בטקס ההשקה של עסקת המאה, מסר כי ארצו "מעריכה את המאמצים המתמשכים של ארצות הברית להגיע להסכם שלום פלסטיני-ישראלי. תוכנית זו היא יוזמה רצינית, העוסקת בסוגיות רבות שעלו במהלך השנים. הדרך היחידה להבטיח פתרון בר-קיימא היא להגיע להסכם בין כל הצדדים הנוגעים בדבר. איחוד האמירויות מאמינה, כי פלסטינים וישראלים יכולים להשיג שלום בר-קיימא ודו-קיום אמיתי בתמיכת הקהילה הבין-לאומית. התוכנית שהוכרזה היום מציעה נקודת פתיחה חשובה לחזרה למשא ומתן במסגרת בין-לאומית בהובלת ארצות הברית".

קטאר בתגובה קידמה בברכה "את כל המאמצים, המכוונים להשיג שלום ארוך טווח ובר-קיימא". בהודעת משרד החוץ הקטארי הובעה הערכה ל"מאמצים של הנשיא טראמפ והממשל למצוא פתרונות לסכסוך הפלסטיני-ישראלי", אך הודגש כי "כל הפתרונות צריכים לעלות בקנה אחד עם המשפט הבין-לאומי והחלטות האו"ם". קטאר הוסיפה וקראה לצדדים לנהל משא ומתן ישיר, אך הבהירה כי על ההסכם שיושג לכלול את הקמתה של מדינה פלסטינית בקווי 67', כולל מזרח ירושלים, וכן את זכות השיבה.

בירדן הגיבו בביקורת על תוכנית השלום האמריקנית. בהודעה שפורסמה על ידי שר החוץ של הממלכה, איימן א-ספדי, נאמר כי "הדרך היחידה לשלום כולל ובר-קיימא" היא באמצעות הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67', שבירתה מזרח ירושלים, על בסיס פתרון 2 המדינות. א-ספדי הזהיר מפני "ההשלכות המסוכנות" שיהיו ל"צעדים ישראליים חד-צדדיים, כמו סיפוח של אדמה פלסטינית, בנייה והרחבה של ההתנחלויות והפרות במקומות הקדושים בירושלים".

בטורקיה הגיבו בביקורת חריפה על "תוכנית השלום האמריקנית כביכול" והגדירוה כ"נפל". בהודעת משרד החוץ באנקרה נאמר כי "זו תוכנית סיפוח, שנועדה להרוס את פתרון שתי המדינות ולתפוס את השטחים הפלסטיניים". בהמשך ההודעה צוין: "ירושלים היא הקו האדום שלנו. לא נאפשר אף צעד המבקש לתת לגיטימציה לכיבוש של ישראל. נעמוד תמיד לצד העם הפלסטיני. לא יהיה שלום במזרח התיכון מבלי שיושם קץ למדיניות הכיבוש של ישראל".

גם באיראן זכתה עסקת המאה של הנשיא טראמפ לגינויים רבים. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ואד זריף, כתב בטוויטר כי "'החזון לשלום' כביכול הוא פשוט פרויקט החלומות של יזם נדל"ן פושט רגל". הוא הוסיף, כי התוכנית היא "סיוט עבור האזור והעולם", והביע תקווה כי היא תהווה "קריאת השכמה למוסלמים". יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לאריג'אני, אמר כי מדובר ב"תוכנית כזב", המהווה "מזימה גדולה של ארצות הברית להשפיל את כל המוסלמים".

תגיות:סעודיהעסקת המאהירדןקטאר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה