חדשות בארץ

ביום ראשון: החלת הריבונות על הבקעה והיישובים ביו"ש תובא לאישור הממשלה

בעקבות פרסום תוכנית השלום של הבית הלבן, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכנן להביא להצבעה בממשלה את ההחלטה על החלת החוק הישראלי בבקעת הירדן ועל כל היישובים היהודיים ביהודה ושומרון. נתניהו בתדרוך לכתבים: "דין איתמר כדין תל אביב"

ישיבת ממשלה, תמונת ארכיון (צילום: מרק ישראל סלם, פול)ישיבת ממשלה, תמונת ארכיון (צילום: מרק ישראל סלם, פול)
אא

בעקבות חשיפתה הערב (שלישי) של תוכנית השלום האמריקנית על ידי הנשיא דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להביא לאישור הממשלה, בישיבתה הקרובה ביום ראשון, את ההחלטה על החלת החוק הישראלי בבקעת הירדן וצפון ים המלח ועל כל היישובים היהודיים ביהודה ושומרון. בתדרוך לכתבים בוושינגטון, אמר נתניהו כי ארצות הברית מסכימה להכיר באופן מיידי בריבונות הישראלית, וכי הכרה זו תמנע סנקציות אפשריות במועצת הביטחון נגד ישראל בעקבות צעד זה: "דין איתמר כדין תל אביב. אף אחד לא ייעקר מביתו". הוא הבהיר, כי במידה והפלסטינים לא יעמדו בסדרת הדרישות שהציב להם טראמפ, לא יחול שום שינוי בשטחי C מלבד החלת הריבונות הישראלית על הבקעה והיישובים. ראש הממשלה הדגיש, כי גם אם תוקם מדינה פלסטינית, היא תזכה לריבונות מוגבלת: ישראל היא שתשלוט במעברי הגבול, ותקיים שליטה ביטחונית בכל השטח שממערב לירדן.

פרסומה של עסקת המאה הביא לתגובות סוערות במערכת הפוליטית בישראל. שר הביטחון נפתלי בנט (ימינה) קרא להחלה מיידית של הריבונות הישראלית על כלל שטחי ההתיישבות ביהודה ושומרון: "ההיסטוריה דופקת בדלתנו בערב זה. אסור להחמיץ את ההזדמנות. אסור לדחות לאחרי הבחירות, כי זה כבר לא יקרה. אם ראש הממשלה נתניהו יעשה את הצעד המלא והאמיץ של הכנסת כלל ההתיישבות בארץ ישראל לתוך מדינת ישראל, אנחנו נעניק לו את מלוא הגיבוי והתמיכה. ארץ ישראל חשובה מבחירות". בנט הדגיש, כי מפלגתו לא תאפשר הכרה במדינה פלסטינית "בשום מצב", כלשונו: "לא נאפשר שישראל תמסור סנטימטר של אדמה לערבים".

סגן שר הביטחון, אבי דיכטר (הליכוד) כתב בטוויטר: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה! זוהי שעת ריבונות. כעת עלינו להחיל ריבונות מיידית על כל היישובים הישראליים ביהודה ושומרון". הוא הוסיף כי "עסקת המאה של טראמפ מוכיחה שהמעז מנצח. ראש הממשלה נתניהו העז לעשות מהלכים דרמטיים מול הממשל האמריקני, והפירות מוגשים לנו היום על מגש של כסף. עלינו מוטלת כעת החובה להחיל באופן מיידי את הריבונות הישראלית על כל הישובים הישראליים ביהודה ושומרון. בקעת הירדן במובנה הרחב תקובע כגבולנו המזרחי. חוק היסוד, הקובע כי ירושלים השלמה והמאוחדת בירת ישראל, הוכר היום גם על ידי ארצות הברית". דיכטר הדגיש כי אין להמתין למהלכיה של הרשות הפלסטינית: "המתנה שכזו עלתה לנו בדמים מאז קמה הרשות. הם טענו שהזמן פועל לצידם. היום הוכח להם ולעולם, שהזמן עושה לנו רק טוב. זוהי התנהלות מחושבת של נתניהו והליכוד והימין בישראל".

בכחול לבן הגיבו בחיוב על "הנאום החשוב וההיסטורי" של טראמפ, ואמרו כי הוא "מתיישב לחלוטין עם העקרונות המדיניים והביטחוניים" שלהם: "תוכנית השלום של הנשיא טראמפ תהווה בסיס איתן ונכון לקידום הסדר שלום עם הפלסטינים, תוך שמירת ההסדרים שיש לישראל עם ירדן ומצרים והרחבתם מול מדינות נוספות באזור. כל זאת בכפוף להסדרי ביטחון, כפי שהדגיש אמש יו"ר כחול לבן, בני גנץ, בפגישתו החשובה עם נשיא ארצות הברית. הערב ברור, יותר מאי פעם, שמדובר בתוכנית רצינית, מעמיקה ומקיפה שיישומה יקח כ- 4 שנים. על מנת ליישמה, ישראל חייבת להתקדם לממשלה חזקה ויציבה שבראשה עומד מי שכל זמנו ומרצו מוקדש לביצור ביטחונה ועתידה, ולא נאשם בעבירות שחיתות חמורות שיהיה שקוע כל כולו באינטרסים האישיים והמשפטיים שלו".

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר כי "תוכנית המאה טומנת בחובה פוטנציאל להזדמנות היסטורית, אולם גם סכנה". הוא הודה לטראמפ על עמידתו לצד ישראל ועל "שינוי החשיבה ומתן רוח גבית להתיישבות".  הוא חיזק את ראש הממשלה על החלטתו להחלת ריבונות וחיזוק ההתישבות, וקרא שלא להקים מדינה פלסטינית: "אנחנו מוכנים לחתוך את היד, ושלא תקום מדינת טרור בלב הארץ. הציבור בישראל נחוש. יש להחיל את הריבונות כבר ביום ראשון הקרוב בישיבת ממשלה. הציבור יתן גב להמשך בנייה ונגד בידוד ישובים. אני קורא לראש הממשלה לעמוד איתן".

במפלגת עוצמה יהודית אמרו, כי "האופוריה בבית הלבן ומחיאות הכפיים מסתירות את העובדה שממשלת ישראל מאמצת מתווה הכולל הקמת מדינה פלסטינית, העברת הר הבית לירדנים, מסירת רוב שטחי יהודה ושומרון לפלסטינים והקפאה למשך ארבע שנים. אכן, בתוכנית גם נקודות יתרון, אך ההסכמה הבסיסית למדינה הפלסטינית מוותרת הלכה למעשה על הזכות הבסיסית של עם ישראל בארץ ישראל". במפלגה הבהירו כי היא "תתנגד לכל מתווה הכולל מסירת שטחי ארץ ישראל והקמת מדינה פלסטינית, ותאלץ את ראש הממשלה שלא לוותר על החלום של ארץ ישראל השלמה בתמורה להבאת ה'שלום'. אנו בטוחים כי אם ראש הממשלה היה נוקט עמדה תקיפה יותר ומכריז כי ארץ ישראל כולה שלנו, גם הנשיא טראמפ היה מקבל את דבריו".

יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, אמר כי עיתוי הצגתה של התוכנית ערב הבחירות בישראל שולל מהממשלה את הלגיטימציה לבצע מהלכים מדיניים, וזאת על אף הגיבוי האמריקני: "על כן יש לטפל בה רק לאחר הבחירות, כאשר תכהן ממשלה שתקבל את אימון אזרחי ישראל ותזכה לאמון הכנסת". פרץ הוסיף כי "את גורלנו נקבע בעצמנו במשא ומתן ישיר עם הרשות הפלסטינית, שבסופו הסכם שיבטיח מדינה יהודית ודמוקרטית בגבולות בטוחים למען הדורות הבאים. יסודות התוכנית לחיזוק ביטחונה של ישראל ולקיום תהליך של משא ומתן חשובים, אך המבחן הוא האם ניתן להפוך אותם למהלך של היפרדות מהפלסטינים, ולא למהלך של סיפוח חד-צדדי כפי ששמענו היום. ההזדמנות לקיים מהלך אזורי מקיף חשובה ביותר, וגם עליה להיבחן רק אחרי הבחירות".

חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) כתבה: "לנאשם בשוחד אין מנדט לסיפוח חד-צדדי שיסכן את עתידה של מדינת ישראל, ישים אותנו בסכנה ברורה ומיידית לאלימות וקובר דה פקטו את פתרון שתי המדינות. אחרי הבחירות ראש הממשלה נבחר צריך לפתוח במשא ומתן ישיר להסדר מוסכם המבוסס על שתי מדינות, ושיבטיח תקווה, שלום וביטחון לשני העמים".

במפלגות הערביות הגיבו בזעם על תוכנית המאה. יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, כתב בטוויטר: "כמו מדיניות ההפרדה בדרום ארצות הברית, האפרטהייד, מלחמת וייטנאם ואינספור כתמים אחרים בהיסטוריה האנושית, גם הכיבוש יסתיים, והעם הפלסטיני יחיה במדינה עצמאית לצד מדינת ישראל. בסוף, הדרישה הצודקת לשוויון ושלום תגבר על הכניעה לעליונות ומלחמה".

(עודכן: 21:38)

תגיות:בקעת הירדןיהודה ושומרוןעסקת המאהריבונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה