פלא יועץ

מה לא לעשות בזמן הצום? מהדבר הבא תיזהרו במיוחד

"לחזור בתשובה ולהכניע את הלב, לתת צדקה, להיזהר מעבירות ובמיוחד מכעס, ולהרבות בלימוד התורה": אלו הדברים עליהם יש להקפיד במיוחד בזמן הצום

צום עשרה בטבת (צילום: shutterstock)צום עשרה בטבת (צילום: shutterstock)
אא

ה"פלא יועץ" בערך "תענית" מתאר את חשיבות עבודת הצומות לפני הקדוש ברוך הוא, ומצטט את דברי חז"ל במסכת תענית (י"א, א') כי "כל המתענה נקרא קדוש".

ממשיך ה"פלא יועץ" ומצטט את דברי המקובל מחבר הספר "צפרן שמיר", הכתוב כי לתענית סגולות רבות, וביניהן:

* "היצר הרע לא יכול לשלוט במי ששרוי בתענית.

* "על ידי תענית יבוא לידי ענווה, כי יכיר מה הוא האדם, שבמניעת מעט פת ייתש כוחו.

* "השרוי בתענית אינו בא לידי ניסיון, כי השם יתברך רואה שהוא מנסה עצמו בתענית.

* "נקרא גיבור הכובש את יצרו, וראוי שתשרה עליו שכינה.

* "אין לו מקטרג ותפילתו נשמעת.

* "אם חייב ייסורים - הוא מראה שמקבלם מאהבה.

* "יש מלאכים שאינם יכולים לעלות אלא בכוח תענית בני אדם.

* "הוא סוד הקרבן וחלבו ודמו העולים לריח ניחוח, כמו שהאריכו בזהר הקדוש פרשת שמות.

1. תענית עם תשובה: "כל המעלות האלה ויותר מהמה", כותב בעל הספר הקדמון, "הינו אם בתענית יפשפש במעשיו ויחזור בתשובה ויתענה לכפרה".

ה"פלא יועץ" ממשיך וכותב: "והן אמת שעקר התשובה הוא שיתחרט על החטא חרטה גמורה, ויעיד עליו יודע תעלומות שגמר בלבו שלא ישוב עוד לכסלה".

"מאחר שהתענית הוא דגמת הקרבן, צריך לצרף עמו התשובה כמו שהיה צריך עם הקרבן", מסביר ה"פלא יועץ", ומוסיף "שאם הוא בלא תשובה, עליו נאמר (משלי כא כז) 'זבח רשעים תועבה'. ואפשר שבתענית, אם לא עשה שום דבר מדרכי התשובה, יקבל שכר טוב בעמלו ועושה פרי למעלה, וכפרה עושה בחסדי האל יתברך שמו, כי לא בזה ולא שקץ ענות עני".

"אבל עקר התענית הוא כדי שייכנע לבבו הערל, ויפשפש במעשיו ויתיר חרצובות רשע, ויעזוב רשע דרכו ויעשה גדרים וסיגים בעצמו, וישוב אל ה' וירחמהו", מסביר ה"פלא יועץ" את עיקר מטרת התענית.

עוד ממשיך ה"פלא יועץ" ומצטט את דברי הרמב"ם (הלכות תעניות כ"ה, ה"א) "כי מה יתן ומה יוסיף להתענות על צרות שעברו... אלא עקר התענית הוא כדי שנתן לב שהצרות באו בעוונות אבותינו, ועדין לא היטהרנו, ומעשינו כמעשיהם ועל כן לא נושענו, ובכן נשוב אל השם וירחמנו".

2. בזמן התענית להיזהר מחטאים ומהרהור עוון: "צריך להיזהר ביום התענית מכל מכשול והרהור עוון, שלא יהא כטובל ושרץ בידו, או כנוטע אילנות ומצד אחר מקצץ בנטיעות", כותב ה"פלא יועץ".

3. ביום הצום יש להיזהר במיוחד מן הכעס: "וביותר צריך להיזהר מן הכעס, שביום התענית הוא עתיד מאד לכעס על עלה כל דהוא, ומאחר שהכועס הרי הוא כעובד עבודה זרה, נמצא שההפסד גדול על השבח, וההעדר טוב ממציאות הרע אם לריב ומצה יצום, לכן יתגבר מאד ויעמד על המשמר לבל ייגע לריק".

4. נתינת צדקה ביום התענית – כדי שיעור האוכל באותו יום: "גם מתנאי התענית, שייתן לצדקה כדי שיעור מה שהיה עתיד לאכול", כותב ה"פלא יועץ", ומציין את דברי רבותינו במסכת ברכות (ו', ב') 'אגרא דתעניתא צדקתא', וכן את הנאמר במסכת סנהדרין (ל"ה, א') 'כל תענית שמלינין בה צדקה, כאלו שפכו דמים'". מציין ה"פלא יועץ" את הרמז במילה תענית שיא נוטריקון ל"תת עני", כלומר: לתת לעני.

5. לעסוק בתורה וביראת שמים: "וראוי לאדם שביום התענית לא יוציא כל היום בסחורה, אלא יהא ממעט בעסק ויעסוק בתורה, בספרי מוסר ויראת השם", מוסיף ה"פלא יועץ" בסיום דבריו.

מה מיוחד ביום עשרה בטבת? הרב זמיר כהן ב-7 דקות שאסור להחמיץ:

תגיות:צוםעשרה בטבתתענית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה