שידוכים וחיפוש זוגיות

בשביל למצוא בעל / אישה - לא צריך להיות מושלמים

יש כאלה שמנסים לנהוג כשיטת בית שמאי – קודם כל שהכל יהיה מושלם. שאני אהיה מתוקן אחרי עבודת מידות עם כל הסדנאות, ומובן שבן הזוג המיועד יהיה גם הוא מאוזן, עם דרך ברורה בעבודת השם ואם אפשר - מבוסס כלכלית. האם זה אפשרי?

  • ה' חשון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

באחד הימים הגיע אלי רווק מקסים שרצה מאוד וגם פחד מאוד להתחתן. הוא הביט בי בחשש ואמר, נראה לי שאני צריך לתקן כמה דברים לפני שאני אתחתן… אני לא מוכן להיכנס לזוגיות במצב שבו אני נמצא עכשיו עם עצמי. לתקן? שאלתי אותו. לבד? כן, הוא נאנח, זאת אומרת, אני חושב שכדאי שאני אעבוד על כל הבעיות שלי, ורק אז אמצא את האישה הנכונה, לא? זה היה מסוג המשפטים, שאחד מהחברים שלי אוהב להגיד עליו – אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק, ואם זה לא היה אנחנו…

הרצון להגיע לשלמות לפני שהוא בכלל נכנס לזוגיות מזכיר לי את המחלוקת הידועה בין בית הלל לבית שמאי – מוסיף והולך או פוחת והולך? ה"שפת אמת" מפרש בשם זקנו שההבדל ביניהם הוא שלפי בית שמאי צריך קודם כל סור מרע מוחלט. זאת אומרת מתחילים מהמצב המושלם, כביכול, ולכן יש חנוכיה מלאה בנרות. קודם כל שורפים את כל הרע! אין כאן מקום לתהליך ולהדרגתיות. יש בזה אמת עמוקה מאוד. לדוגמא, כשאדם מכור לדברים מזיקים, בין אם אלו חומרים נרקוטיים או שימוש במדיה והולך לקבל טיפול גומל, בדרך כלל לא מדברים איתו על תהליך של הפחתה, אלא על גמילה חד משמעית מוחלטת. זה מהלך שדורש כוחות נפש אדירים, כאלו שבדורנו, לרוב האנשים אין. כמובן שבתהליך כמו גמילה אין ברירה, ולרוב הנגמלים נעזרים במסגרות תומכות לשם כך, אבל לא בגמילה עסקינן. בית הלל, מאידך, כרבי נחמן בתורתו המפורסמת ״אזמרה״ (רפב ליקוטי מוהר״ן) סוברים שצריך להוסיף עוד מעט טוב ועוד מעט טוב. וההלכה? נפסקה כבית הלל.

גם בזוגיות, יש כאלה שכמו אותו רווק מנסים לנהוג כשיטת בית שמאי – קודם כל שהכל יהיה מושלם. שאני אהיה מתוקן אחרי עבודת מידות שכוללת את כל הסדנאות והשיטות שקיימות תחת השמים, ומובן שבן הזוג המיועד יהיה גם הוא בשל, מאוזן, עם דרך ברורה בעבודת השם ואם אפשר - מבוסס כלכלית. האם זה אפשרי בעולמנו? כנראה שבימות המשיח, בהם תפסק ההלכה כשיטת בית שמאי, זה יהיה אפשרי. לפיכך אותו בחור כנראה יפגוש את המשיח בדרך אל הדייט הראשון עם בחירת ליבו המיועדת.

הבחור המדובר מראש המאמר דווקא הבין שעליו לשנות גישה.

מה שהוא הבין הוא שבעצם, לפני שהוא מתחתן, הוא לא רק נקרא פלגא גופה לפי חז״ל, אלא שבאמת הוא דואג לחיות בצורה כזאת שלא מפגישה אותו בצורה חזיתית עם הבעיות שלו. יש הבדל בין להיות טיפוס מבורדק שלא ממש מפריע לו שהבגדים זרוקים על הרצפה והכלים בכיור לא הודחו מעל שבוע, לבין להיות נשוי ל״חולת ניקיון״ שכל זריקת תיק בסלון תביא לוויכוח עז, שלא לדבר על אותו יום חורף קר שנכנסת עם חצי מהבוץ מהמדרכה שמתקנים ברחוב ממול...

אי אפשר באמת לשפר ולתקן בתנאים סטריליים. עד שלא התחתנת ופגשת את הבעל, שמצד אחד הוא מקסים ואוהב ויקר לליבך, אבל מצד שני גם לפעמים קשה להסתדר איתו ועם ״השגעונות שלו״ – לא התחלת את התיקון שלך. התיקון מתחיל בעיקר כשאנחנו פוגשים את הקושי ולא בורחים ממנו, או במילים אחרות סוגרים את כל פתחי המילוט.

וכאן ההלכה המקסימה של בית הלל באה לידי ביטוי. אנחנו רוצים ליצור חיים של בניה והעמקה, חיים של הוספת טוב ואמת בזוגיות שלנו. להוסיף עוד ועוד אור. בצורה כזאת הקשר יכול להיות הולך ומעמיק, הולך ומשתפר. התנאי הראשון הוא לקבל את זה שבן או בת הזוג שלי לא מושלמים. זה כמובן נשמע טריוויאלי שהם לא מושלמים ("או הו כמה הוא לא מושלם!", היא חושבת לעצמה), אבל זה דורש עבודה לקבל את זה. לקבל את זה שהוא לא מושלם, שהיא לא מושלמת. אחד הפחדים שלנו הוא ש״אם אני אקבל את זה שהוא לא מושלם ואפסיק לצעוק עליו כל הזמן, אז הוא יתקבע במצב הזה ואולי אפילו יתדרדר״. צריך להבין שהפחד הזה מקשה מאוד על הזוגיות. הפחד מלפגוש את המצב הקיים ולהכיר בו גורם לנו להתבצר במידות הלא מתוקנות שלנו.

אם אני מוכן להכיר בכך שזה המצב שלי, שזה המצב של בן או בת הזוג שלי ולקבל את זה שאנחנו בתהליך של הוספת אור, של הוספת טוב – יש לי סיכוי אמיתי לשינוי. מצד אחד אני לא נבהל מהמצב, אני מאמין שאנחנו נהיה ביחד ונבנה את ביתנו לעשרות השנים הבאות ומצד שני – אנחנו גם לא "נרגעים ושוכחים מזה".

גם את הנקודה הזאת אפשר למצוא בנרות החנוכה ובשיטת של בית הלל. אמנם מתחילים מנר אחד, אבל ההלכה היא מוסיף והולך. אנחנו כל הזמן מנסים להוסיף עוד טוב. אפילו אם זה מעט טוב, אפילו אם זה נראה מעט דמעט. אפילו אם את חושבת שהוא ״לא זז מילימטר״. האם יש איזושהי נכונות? האם יכול להיות שבמקרים מסוימים הוא כן שם לב לרצונות שלך וכן ניסה להשתנות, אפילו טיפה? מממ...

אם נלמד לחפש ולמצוא את המקומות שבהם כן נוסף אור בקשר שלנו, את המקומות שבהם בן או בת הזוג כן זזו ולו מעט כפי שציינו, משהו נפלא יכול לקרות לנו. גם נרות החנוכה מתחילים מנר אחד זעיר, ובית הלל קובעים – מוסיף והולך. נשאלת השאלה, אם מוסיף, אז למה הולך? מדוע לא מספיק להגיד מוסיף? לפחות לענייננו יש כאן סוד נוסף. יש כאלו שהולכים לסדנאות של זוגיות או לטיפול זוגי, ומצפים למשהו שישנה את חייהם בבת אחת. סוג של זיקוקין די-נור מופלאים שיאירו את שמי חייהם אחת ולתמיד. חלקם מתאכזבים כשהם מגלים שהאמת היא ששום סדנא ושום טיפול חד פעמי לא יפתרו את הבעיות העמוקות.

הדבר שיכול לעזור באמת הוא לא רק להיות מוסיף, אלא מוסיף והולך, זאת אומרת שאנחנו הולכים עם זה, מעמיקים עם זה. שיש כאן משהו מתמשך. אם אני מבין שלדבר עם אשתי זה דבר חשוב וקריטי לקשר ביננו, אז אני יכול להבין שלדבר איתה פעם אחת, אפילו למשך עשר שעות, לא יגרום לקשר שלנו ללבלב לאורך זמן. כדי שיהיה לנו קשר אמיתי, אנחנו צריכים לדבר ולהקדיש זמן לקשר שלנו באופן קבוע.

עוד סכנה שיש בריבוי האור כדי לסלק בבת אחת את החושך לפי שיטת בית שמאי היא שאם אנחנו לא זהירים – אותה אש יכולה לשרוף אותנו. הרבה אנשים החליטו לעשות שינוי מהיר ודרסטי, כזה שלקח להם שנים להשתקם ממנו. זה דבר ידוע ומקובל בתחום ה״דיאטות״, גם אם מישהי יכולה לרדת בדיאטת ״זבנג וגמרנו״ עשרות קילוגרמים בזמן ממש קצר, בדרך כלל תוך כמה שנים, ולפעמים אפילו תוך כמה חודשים – היא יכולה להעלות את המשקל בחזרה ואפילו לעלות מעבר למה שהיא הייתה לפני כן. מה ממליצים? לבנות מהלך של שינוי אורחות החיים. גם שינוי של דיאטה, אבל גם תוספת ספורט ושינויים נוספים באורח החיים שלנו. זה נשמע מלהיב פחות מלהשיל עשרות קילוגרמים בזמן קצר, אבל בדרך כלל אפקטיבי יותר. מוסיף והולך יכול להראות בתחילה איטי אולי, אבל לאורך זמן – הוא השינוי האמיתי.

גם בזוגיות – עלינו לקבל החלטות של מעשים שבונים קשר לאורך טווח, ולנסות לתחזק אותם. זמן לשיחה אינטימית על מה שקורה איתנו לחוד וביחד, יציאה משותפת להליכות באוויר הצח או לבילוי משותף, התעניינות זה בזו וניסיון להיות שותפים באמת ולא רק בטכני. וגם אם נפלנו מכל ההחלטות (ואנחנו ודאי ניפול) – לקום ולהתחיל מחדש בכל פעם, שוב ושוב.

צריך להאמין ולחיות את זה. זה אפשרי להיות "מוסיף והולך" בקשר הזוגי. זאת מתנה שהשם יתברך נתן לנו, ואנחנו יכולים וצריכים לאמץ אותה בשתי ידיים. למעשה, במקרה שלנו – בארבע ידיים. אם שני בני הזוג מבינים שיש תהליך של בנייה ארוכת טווח, זה אפשרי. אם אנחנו מקבלים את זה שחלק מהבניה הוא גם ירידה לצורך עליה, זאת אומרת שמובן שיהיו קשיים בדרך, ומובן שמה שכבר היה נראה שנפתר – מתגלה כבור פתוח ולא פתור ואז שוב - מתעלים על כך, מדברים על זה ומשקיעים בזה, ושוב מגיעים לעליה מחודשת.

אני מאחל לכולנו שנזכה לבחינת מוסיף והולך בקשר הזוגי ובכל תחומי החיים. שנזכה להאמין שגם מעט טוב זה הרבה מאוד, ושגם אותו המעט יביא איתו עוד ועוד טוב. שנזכה להתמיד ולא לשכוח להוסיף עוד ועוד טוב בצורה קבועה ומדודה. לא לנסות להדליק את כל האש בבת אחת. אי אפשר להגיע לקרבה מקסימלית אחרי התרחקות ארוכה. להסתכל על הטווח הרחוק ולהאמין שבן או בת הזוג שלי רוצים טוב, כפי שאני רוצה טוב. אנחנו לא תמיד יודעים להגיד את זה בצורה הנכונה ולפעמים מה שאנחנו עושים, שאפילו יכול לפגוע אחד בשני, מגיע מתוך רצונות טובים. שנזכה שהאש תהיה אש שמאירה ומקרבת, ולא חס ושלום להפך, ושעל ידי שנאמין בטוב שלנו ובסוד של ״מוסיף והולך״ - נזכה לחיים מדודים ומאושרים.

תגיות:זוגיותשידוכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה