חדשות בעולם

טראמפ לארדואן: "אור ירוק" למבצע הצבאי של טורקיה בצפון סוריה

לאחר שנשיא טורקיה איים בסוף השבוע, כי ארצו עומדת לפתוח במבצע צבאי בצפון-מזרח סוריה, שוחח עמו נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. מהבית הלבן נמסר לאחר השיחה, כי ארצות הברית לא תתמוך במבצע ולא תהיה מעורבת בו, וכוחותיה ייסוגו מהאזור. בפועל, ההודעה נותנת לארדואן "אור ירוק" לפעול באזור הנתון לשליטתם של הכוחות הכורדיים

טראמפ וארדואן, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)טראמפ וארדואן, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שוחח הלילה (שני) בטלפון עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ודן עמו במבצע הצבאי שטורקיה מתכננת לפתוח בו בצפון-מזרח סוריה. בהודעה שפורסמה על ידי דוברות הבית הלבן לאחר השיחה, נאמר כי טורקיה תפתח בקרוב במבצע, אותו תכננה מזה זמן רב: "הכוחות המזוינים של ארצות הברית לא יתמכו ולא יהיו מעורבים במבצע. הכוחות האמריקניים, שהביסו את ה'ח'ליפות' של דאע"ש, לא יישארו יותר באזור". ההודעה הוסיפה והבהירה כי "טורקיה תהיה אחראית כעת לכל לוחמי דאע"ש שנשבו באזור בשנתיים האחרונות". מלשכתו של ארדואן נמסר, כי שני המנהיגים סיכמו להיפגש בחודש הבא בוושינגטון.

ההודעה האמריקנית נותנת, למעשה, "אור ירוק" לארדואן לפעול בתוך שטח סוריה, באזור הנתון לשליטת "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" (SDF), המונהגים על ידי מיליציית ה- YPG הכורדית. הנוכחות הכורדית בסמוך לגבול עם טורקיה היוותה בשנים האחרונות אחת הסוגיות שהובילו למתיחות בין אנקרה לוושינגטון. בעוד ארצות הברית והכורדים שיתפו פעולה במאבק נגד דאע"ש, הטורקים מחשיבים את ה- YPG לארגון טרור, הקשור למחתרת ה- PKK הכורדית הפועלת בתוך השטח הטורקי. בהודעה שהוציאו הבוקר "הכוחות הסורים הדמוקרטיים" נאמר כי כוחות הצבא האמריקניים החלו כבר בנסיגתם מהעמדות בהן החזיקו באזור: "האמריקנים לא עמדו בהתחייבויותיהם והסיגו את כוחותיהם מאזורי הגבול, וטורקיה מתכוננת כעת למבצע פלישה".

הצעד של טראמפ מצטרף לנסיגתו ההדרגתית מהמחויבויות שארצו נטלה על עצמה בסוריה, כאשר הנימוק לכך היא הטענה שהנוכחות האמריקנית בסוריה השיגה את מטרתה עם הבסתו של דאע"ש. החלטת הממשל באה לאחר שבחודש אוגוסט סיכמו ארצות הברית וטורקיה על כינונו של "אזור בטוח" בצפון-מזרח סוריה, לאורך הגבול עם טורקיה. אלא שבשבועות שחלפו, טענה טורקיה כי ארצות הברית מתמהמהת ביישום ההסכם. בנוסף, השאלות מה יהיה גודלו המדויק של האזור ומי ישלוט בו נותרו עדיין במחלוקת בין שתי המדינות.

בעקבות שיחת הטלפון בין טראמפ וארדואן, אמר שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו, כי ארצו נחושה "לנקות" מטרוריסטים את האזורים הסמוכים לגבולה, ובכך "להבטיח את ביטחונה של טורקיה". דוברו של ארדואן, איבראהים קאלין, כתב בטוויטר כי "האזור הבטוח" אינו מהווה איום על שלמותה הטריטוריאלית של סוריה. לדבריו, הוא נועד "'לנקות' את גורמי הטרור ולהבטיח בכך את גבולותינו, ולאפשר את חזרתם הבטוחה של פליטים". במהלך שנות המלחמה בסוריה, שפרצה ב- 2011, ברחו לטורקיה כ- 3.6 מיליון פליטים. ארדואן מעוניין להשיב כ- 2 מיליון מהם לסוריה. בכך מכוון הנשיא הטורקי לא רק להקל את הנטל הכבד שמהווים הפליטים על ארצו, אלא גם לדחוק את הכורדים הרחק מהגבול עם טורקיה.

בסוף השבוע שב ארדואן ואיים כי בכוונת הצבא הטורקי לפעול בקרוב מאוד באוויר ובקרקע, בשטח שממזרח לנהר הפרת, כשלדבריו הכוונה היא להחזיר את השלום לאזור: "עשינו את ההכנות שלנו, הכנו תוכניות מבצעיות, והעברנו את ההנחיות הדרושות. התנהלנו בסבלנות מירבית", אמר. בתגובה מסרו "הכוחות הסורים הדמוקרטיים" כי לא יהססו "להפוך כל מתקפה טורקית למלחמה כוללת" על מנת להגן על עצמם.

תגיות:ארדואןסוריהדונלד טראמפכורדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה