בריאות ותזונה

דיאטה קטוגנית – כל מה שצריך לדעת

מהי הדיאטה הקטוגנית, למה היא טובה ולמי היא מתאימה? כל הפרטים על אחת הדיאטות שנעשו נפוצות לאחרונה

  • כ"ה אלול התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הדיאטה הקטוגנית, או "קטו", כפי שמכנים אותה, תופסת תאוצה בשנים האחרונות, ורבים ממהרים לאמץ אותה. מהן ההשפעות שלה על ירידה במשקל, איזון סוכרת, מניעת מחלות לב, ועל בריאות כללית ואולי מניעת אלצהיימר וסרטן? החלטנו לעשות רגע סדר ולהסביר - מהי דיאטה קטוגנית?

הדיאטה הקטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות ועתירת שומן. בשיטה זו מגבילים  את כמות הפחמימות–נמנעים מרוב הדגנים, פירות, ירקות עמילניים, קטניות וממתקים. את מקומן של הפחמימות תופס השומן. למשל במקום לאכול ארוחה שכוללת כריך מלחם מלא עם כף גבינה אוכלים חביתה מ-2 ביצים עם שמן זית או חמאה. כשצריכת הפחמימות יורדת בצורה משמעותית, רמות הסוכר והאינסולין בדם יורדות והגוף יכול "לגשת" למאגרי השומן שלו ואז קורה הקסם. אנחנו שורפים שומן.  תהליך שקורה גם בזמן צום, או בזמן פעילות גופנית עצימה. תוצרי הפירוק של שריפת השומן נקראים גופי קטון ומכאן מקור השם- דיאטה קטוגנית. חשוב להבין את עקרונות הדיאטה ולעשות אותה נכון כדי להנות מיתרונותיה.

 

הרעיון שמאחורי הדיאטה הקטוגנית

כשאנו אוכלים פחמימות, הן נספגות לדם ומעלות את רמות הסוכר. הלבלב מפריש אינסולין שבעזרתו הסוכר נכנס לתאים וכך רמתו בדם יורדת.  עודפי סוכר נאגרים בכבד כגליקוגן. כשמאגרי הגליקוגן מלאים ולא מנוצלים ואנו ממשיכים לנשנש פחמימות (אפילו תפוח בין הארוחות) יש אגירה של שומן. בשלב הבא (כשממשיכים להפריז בצריכת פחמימות  ולעלות במשקל) התאים הופכים עמידים לאינסולין. המשמעות של עמידות לאינסולין היא שקליטת הגלוקוז לתאים נבלמת ושהלבלב כתגובה מפריש כמויות גדולות יותר של אינסולין.

מצב זה יכול להימשך שנים רבות ונראה שהכל תקין, אך מגיע רגע שבו הלבלב "מתעייף" ולא מסוגל לעמוד בדרישות של הגוף להפריש אינסולין. אז רמות הסוכר בדם תעלינה ותתפתח אצל חלק מהאנשים סוכרת.

אחרים יפתחו תסמינים אחרים של עודף אינסולין, כמו למשל יתר לחץ דם. לכל אדם יש סף גנטי שממנו אגירת השומן חורגת מגבולות רקמת השומן ו"מתיישבת" על איברים שלא אמורים לאגור שומן, כמו כבד (כבד שומני),לב ולבלב, כך שמעבר לעניין האסתטי שבהשמנה - מדובר במצב שמעלה את הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי ואף דמנציה וסרטן. הדרך היחידה לעצור את מעגל הקסמים הזה היא להגביל את אכילת הפחמימות ולהוסיף לתזונה שלנו שומנים כיוון שאכילת שומן אינה גורמת לעליה ברמות הסוכר בדם, וע"י כך נמנעת העליה באינסולין. כמו כן, שומן תורם לתחושת שובע, ומקטין את הצורך לנשנש, כך שהסיכוי להתמיד בתהליך גבוה.

במחקר שהשווה בין חולי סוכרת שמטופלים בדיאטה קטוגנית לכאלו שמטופלים במרכז רגיל, נמצאו יתרונות לדיאטה הקטוגנית באיזון הסוכרת, זאת תוך כדי הפחתה בטיפול התרופתי. מדד ה- A1C ירד ב-17%, ב-94% מהחולים אינסולין הופחת או הופסק וב-25% מהחולים הייתה נסיגה של המחלה.

 

למי הדיאטה מתאימה?

הדיאטה הקטוגנית הוכחה כטיפול יעיל בילדים חולי אפילפסיה כבר לפני כמאה שנים. דווח על הפחתה בהתקפים ב-95% מהילדים ועל הפסקת התקפים ב-60% מהם. כמו כן, בעקבות הדיאטה חל שיפור קוגניטיבי ושיפור בערנות של הילדים..  בשנים האחרונות מצטברים מחקרים שמראים יתרון לדיאטה באיזון סוכרת סוג 2. בנוסף, הדיאטה מביאה לירידה מהירה במשקל, לשיפור במצב הרוח ולעליה באנרגיה. מפתחי הדיאטה טוענים גם כי הצורך בסוכר ופחמימות יורד. כמו גם, הדיאטה מתאימה גם לטיפול במצבי טרום סוכרת, במטרה למנוע את המחלה.

 

האם יש לדיאטה תופעות לוואי?

כן, במיוחד בשבועיים הראשונים. עד שהגוף מסתגל לניצול שומן כאנרגיה יכולות להופיע תופעות לוואי כדוגמת כאבי ראש, חולשה, עייפות, כאבי שרירים, סחרחורות, עצבנות ועצירות. כדי למנוע אותן, חשוב מאוד להקפיד על שתיית 2 ליטרים מים ביום, ועל צריכת מלחים נאותה. כדאי לשלב מרק מציר עצמות או מרק עוף צח בתפריט. כמו כן, מומלץ ליטול מגנזיום בתוסף.

4. חולי סוכרת מסוג 1 או מסוג 2 שמקבלים טיפול תרופתי - חשוב שייוועצו עם אנשי מקצוע לפני תחילת הדיאטה, מחשש להיפוגליקמיה או לקטואצידוזיס (ריכוז קטונים גבוה). הרופא המטפל ייתן הנחיות באשר למינון האינסולין, ויבצע שינוי בטיפול התרופתי. כמו כן, תיתכן גם המלצה לבדיקת קטונים בדם, על מנת שיתאפשר לסוכרתיים לבצע את הדיאטה בצורה בטוחה.

 

לסיום, ארבע טיפים שיסייעו לכם:

1. להתמקד באוכל טרי ולא מעובד. לא חייבים להתעסק יותר מדי עם בישולים, בהחלט ניתן לאכול בבוקר ובערב ביצים ובצהרים מנת בשר עוף או דג, ולשלב מעט ירקות (זו לא דיאטה שבה מנשנשים גזר או מתיישבים על קערת סלט ענקית) ושומנים בריאים. זו הדרך הכי טובה להרגיש שבעים, ולתת לגוף את כל רכיבי התזונה שהוא צריך.

2. לצרף בני משפחה לדיאטה כדי לשפר את סיכויי ההצלחה.

3. להקשיב לתחושות השובע והרעב - לאכול עד שובע ולא עד לתחושת מלאות, ולא לנשנש כאשר לא רעבים.

4. להשתחרר מהפחד משומן - שומני הדם ושומן הגוף נוצרים כתוצאה מעודף פחמימות, ולא משומן, שכאמור אינו מעלה את רמות הסוכר והאינסולין, ותורם לתחושת השובע המאפיינת את הדיאטה.

עדינה בכר היא דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת ויו"ר עמותת עתיד (עמותת הדיאטנים בישראל)

תגיות:בריאותדיאטת קיטו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה