חדשות בארץ

מכה מבג"ץ לתיאטרון אלמידאן: "נתן במה למסיתים כנגד צה"ל"

בג"ץ דחה את עתירת תיאטרון אלמידאן, שהעלה הצגות שעודדו רצח חיילים ואזרחים ישראלים, ואישר למשרד לשלול מהתיאטרון את כל התקציבים שדרש. רגב: "הצדק יצא לאור. אל-מידאן אינו תיאטרון ולא היה כזה, הוא עסק בהסתה ובאלימות". אל-מידאן: "החלטה קשה. נשקול את צעדנו"

שופטי בית המשפט העליון בדיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)שופטי בית המשפט העליון בדיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

הבג"ץ אישרר היום (שני) את החלטת משרד התרבות לשלול את התקציב של התיאטרון הערבי בחיפה "אלמידאן", ובכך דחה את עתירת התיאטרון שעליו נקבע כי הוא אינו עומד בתנאי הסף של תיאטרון שזכאי לתמיכה ממשלתית. בפסק דינו של המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, חנן מלצר, נקבע כי הוא אינו מוצא מקום להתערב בשיקול דעתו המקצועי של משרד התרבות, נגדו הוגשה העתירה, שכן "ההחלטה מצויה במתחם שיקול הדעת הנתון לה כגורם מקצועי, והיא נראית, בנסיבות, סבירה, מנומקת ומבוססת על נתונים שהעותרת בעצמה סיפקה".

הרקע להחלטת הבג"ץ מתחיל ביוני 2015, אז החליט משרד התרבות להקפיא לאלתר את כל תקציבי התמיכה בתיאטרון אלמידאן, זאת בעקבות העלאת המחזה "הזמן המקביל", שנכתב בהשראת כתביו של המחבל וליד דקה, שהיה מעורב בחטיפה ורצח של החייל משה תמם הי"ד. בעקבות ההחלטה, עתר התיאטרון לבג"ץ, ושנה לאחר מכן הושג הסכם פשרה בין המשרד לתיאטרון, לפיו הוא יקבל את תקציב המשרד לשנת 2015 בסך מיליון שקלים, ממנו יקוצצו 300,000 שקלים בשל התנהלות לא נאותה.

עוד סוכם בין המשרד לתיאטרון כי אם יתברר שהקפאת התקציב ב-2015 הוא שפגע בפעילות התיאטרון – עובדה שהובילה לאיבוד זכאותו הטכנית בהמשך, הדבר לא ייחשב כעילה למניעת תמיכה ב–2016 ו–2017. אלא, שמאז לא חזר המשרד לתיאטרון ותקציבו לא הועבר כמתוכנן. שנה לאחר הסיכום הגיש התיאטרון עתירה נוספת לבג"ץ וחזר על טענתו כי איבוד זכאותו לתמיכה נבעה מכך שב-2015 לא היה לו תקציב להמשיך בהצגות ומשכך איבד גם בשנים שלאחריהן את זכאותו. באוגוסט 2018 עתר שוב, וכאמור, היום היא נדחתה.

לפי נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, "הניתוח המפורט שערכה הוועדה (ועדת התמיכות — א"פ) בנתונים שהובאו בפניה, הוביל אותה אל המסקנה כי היקף הפעילות הנמוך של העותרת בשנת 2016 לא נבע מהעיכוב בהעברת יתרת כספי התמיכות לשנת 2015, אלא מהחלטות ניהוליות של העותרת... ובמילים אחרות, הוועדה הגיעה למסקנה כי אין קשר סיבתי בין העיכוב הנ"ל ובין הפעילות הנתמכת של העותרת בפועל בשנת 2016, אשר ממנה נגזרות במידה רבה גם ההערכות לשנת 2017". החלטת ועדת התמיכות של משרד התרבות נובעת מהעובדה כי בשנים 2016 ו-2017 הפיק התיאטרון מספר זעום של הצגות, בעוד סף הפעילות המאפשר תמיכה הוא 100 הרצות.

ג'וזף אטרש, מנהל אלמידאן, מסר בתגובה לדחיית העתירה כי "ההחלטה קשה אך אנו מקבלים ומכבדים את החלטת בג״צ, למרות שאנו לא מסכימים עם הקביעה. נשקול את צעדינו ואת המשך דרכנו".

נזכיר כי ב–2009 נערך בתיאטרון כינוס תמיכה בארגון החזית העממית, וב–2012 נערך במקום כינוס תמיכה בשליט סוריה, בשאר אל אסד.

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "המשרד מברך על החלטת בג"צ, שקיבל את עמדתה המקצועית ואת החלטותיה של ועדת התמיכות, כי אלמידאן לא נהג כתיאטרון — כהגדרתו במבחני התמיכה — ולא קיים מתוך בחירה פעילות תיאטרונית על אף שהיתה ברשותו יתרה כספית לכך. בג"צ דחה את טענותיו של אלמידאן בדבר זיקה כלשהיא בין עיכוב התמיכה לאי קיומה של פעילות תיאטרונית בהתאם לתבחינים, ובכך חיזק את עמדתו הנחרצת של המשרד בנושא. זהו יום מצוין למשפט המינהלי ותמרור אזהרה לגופים הנתמכים. הזכות להיתמך אינה קנויה אלא מותנית בעמידה בתבחינים ובקריטריונים".

שרת התרבות, מירי רגב, מסרה: "הצדק יצא לאור. אלמידאן אינו תיאטרון ולא היה כזה בשנים האחרונות, ואני שמחה שגם בג"צ הבחין בכך. אלמידאן היה בית שנתן במה למסיתים כנגד צה"ל וכנגד מדינת ישראל, סמליה וערכיה, הוא עסק בהסתה ולא באמנות. כספי המדינה ומשלמי המיסים אינם הפקר והזכות לקבלם מותנית בעמידה בהגדרה הבסיסית של מה נחשב תיאטרון בישראל. לצד ניצחונו של המשפט המינהלי, אני גאה כי עלה בידי להוביל לשלילת התמיכה ב'מרכז אלמידאן למופעי הנכבה ובוגרי הטרור', שכונה בטעות 'תיאטרון אלמידאן".

תגיות:תיאטרוןמירי רגבבג"ץמשרד התרבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה