חדשות בעולם

ארצות הברית הודיעה על ביטול עסקת ה- F-35 עם טורקיה

בעקבות צאתה לדרך של העסקה להעברת מערכת ה- S-400 מרוסיה לטורקיה, מימש הממשל האמריקני את איומיו והודיע על הוצאתה של טורקיה מהתוכנית לייצור מטוסי ה- F-35 בה היא שותפה

F-35 (צילום: שאטרסטוק)F-35 (צילום: שאטרסטוק)
אא

ארצות הברית הודיעה אמש (רביעי) על הוצאתה של טורקיה מהתוכנית לייצור מטוסי ה- F-35 בה היא שותפה, וזאת לאחר שהעסקה עליה חתמה עם רוסיה לרכישת מערכת ההגנה האווירית המתקדמתS-400  יצאה ביום שישי האחרון לדרך.

"למרבה הצער, החלטתה של טורקיה לרכוש את המערכת הרוסית הופכת לבלתי אפשרית את המשך מעורבותה בפרויקט ה- F-35", נאמר בהודעה שיצאה מהבית הלבן. "ה- F-35 אינו יכול להתקיים יחד עם פלטפורמת איסוף מודיעין רוסית, שתשמש על מנת ללמוד על היכולות שלו. טורקיה הייתה שותפה נאמנה וחברה בנאט"ו במשך למעלה מ- 65 שנים, אבל קבלת ה- S-400 מערערת את ההתחייבויות ההדדיות של כל חברות נאט"ו להתרחק מהמערכות הרוסיות". בהודעה הודגש, עם זאת, כי "ארצות הברית עדיין מעריכה מאוד את יחסינו האסטרטגיים עם טורקיה. נמשיך לשתף פעולה עם טורקיה באופן נרחב, תוך שימת לב לאילוצים הנובעים מנוכחות מערכת ה- S-400 בטורקיה". בתדרוך שערך הפנטגון לעיתונאים לאחר מכן, הבהירה תת-מזכיר ההגנה לענייני רכש, אלן לורד, כי "ארצות הברית ושאר השותפות לפרויקט ה- F-35 מתואמות בהחלטה להשעות את טורקיה מהתוכנית ולהתחיל בתהליך הסרתה הרשמית מהפרויקט".

בתגובה להחלטת הממשל, קראה טורקיה לארצות הברית לחזור בה מהצעד בו נקטה. בהודעת משרד החוץ באנקרה נאמר כי מדובר בטעות, ש"תפגע ביחסים באופן חסר תקנה", וכי הצעד האמריקני החד-צדדי "אינו עולה בקנה אחד עם רוח הברית, ואין לו בסיס חוקי. אין זה הוגן להסיר את טורקיה, אחת השותפות המרכזיות בתוכנית ה- F-35".

כזכור, ביום שישי הגיע המשלוח הראשון של מערכת טילי הנ"מ הרוסית המתקדמת לבסיס חיל האוויר מורטד שליד אנקרה. בימים שלאחר מכן המשיכו מטוסי מטען רוסיים להגיע לבסיס ולפרוק חלקים של המערכת. עד כה נחתו בטורקיה 14 משלוחים. מקור צבאי מסר לסוכנות הידיעות הרוסית טאס"ס, כי בסוף הקיץ יועבר בדרך הים משלוח, שיכיל למעלה מ- 120 טילים מונחים מסוגים שונים.

החוזה בין רוסיה לטורקיה לאספקת טילי ה- S-400 נחתם באפריל 2017. שוויה הכולל של העסקה מוערך בכ- 2.5 מיליארד דולר. מערכת ה- S-400, שנכנסה לשירות ב- 2007, היא מערכת ההגנה האווירית המתקדמת ביותר של רוסיה, ונחשבת לאחת המתקדמות בעולם. על פי המפרט של המערכת, היא מסוגלת להתמודד עם מטרות בטווחים של 100 עד 400 ק"מ ובגובה של עד 35 ק"מ, ולשגר במקביל טילים לעבר 80 מטרות.

העסקה רוסית-טורקית נתקלה בהתנגדותן החריפה של ארצות הברית וברית נאט"ו, בה טורקיה חברה. הממשל האמריקני איים כי במידה והעסקה תצא לפועל, יוטלו סנקציות על טורקיה, והיא תוצא מתוכנית מטוסי החמקן F-35. ארצות הברית טוענת כי המערכת הרוסית אינה תואמת את המערכות של נאט"ו, וכי היא עלולה לסכן את מטוסי החמקן האמריקניים שנרכשו על ידי טורקיה. בתחילת אפריל הודיע הפנטגון על השהיית אספקת הציוד הדרוש לקליטתם של מטוסי החמקן בטורקיה. על פי דיווחים בארצות הברית, בחודש שעבר הופסקה הכשרתם של הטייסים הטורקיים, המתאמנים באריזונה על מטוסי ה- F-35.

למרות הלחץ האמריקני, בכירי הממשל הטורקי – ובראשם הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן – הבהירו בשנתיים האחרונות כי אנקרה אינה מתכוונת לסגת מהחוזה עליו חתמה עם מוסקבה. בהתבטאות אחרונה שלו בסוגיה, במהלך ועידת ה- G-20 שנערכה לפני שבועיים באוסקה שביפן, אמר ארדואן כי "אין שום עיכוב בכל הנוגע לעסקה, אנחנו מתמקדים בתהליך ההעברה".

תגיות:טורקיהארצות הבריתרוסיהS-400F-35נאט"ו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה