חדשות יהדות

"ראש העיר יורק לדתיים בפרצוף": תושבי רמת גן נאבקים על השבת

ראש העיר של רמת גן, כרמל שאמה הכהן, מפתיע את התושבים הדתיים של העיר בשינויים שהופכים את העיר לחילונית יותר ויותר. השבוע, הם יוצאים למאבק

בעיגול: כרמל שאמה הכהן (צילומים: פלאש 90, shutterstock)בעיגול: כרמל שאמה הכהן (צילומים: פלאש 90, shutterstock)
אא

בחודשים האחרונים עושה רושם שרמת גן הופכת לחילונית יותר ויותר, כשהעומד מאחורי המהלכים השנויים במחלוקת הוא לא אחר מראש העיר כרמל שאמה הכהן, לשעבר חבר כנסת מטעם הליכוד. בין שלל המהלכים שהתחרשו בעיר בחודשים האחרונים ניתן למצוא עריכת אירועים המוניים במימון העירייה בערבי שבתות, תחבורה ציבורית מסובסדת בשבת ע"י העירייה ומספר שיא של אירועי מצעד הגאווה.

"זה התחיל בערך לפני חמישה חודשים, קצת אחרי ששאמה הכהן נכנס לתפקידו", אומרת בלה בוקובזה, מראשי המאבק העירוני נגד חילול השבת בעיר. "הוא התחיל לעשות שורה של שינויים בעיר, חלקם גם מבורכים, אבל הרבה מהם מאוד בעייתיים. זה התחיל בקיצוץ מאסיבי של התקציב לשיפוץ בתי כנסת, ומשם זה המשיך למהלכים שנועדו להפוך את העיר להרבה יותר חילונית ממה שהיא כיום".

כמו מה למשל?

"זה התחיל בהפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת לים בתל אביב. כשניגשנו אליו כדי למחות על העניין ועל השינוי בסטאטוס קוו נאמר לנו שאין כאן שום שינוי מהותי, כי כבר היו שני קווים שפעלו בעיר פעם בשעה ועברו על הצירים המרכזיים, וראש העיר אמר שהקווים האלה יהיו במתכונת דומה. אלא שלפי חוזר המנכ"ל שיצא בנושא, מסתבר שזה ממש לא כך. האוטובוסים האלה יעברו בכל השכונות ובתדירות גבוהה".

לא סתם מזכירה בוקובזה את הסכמי הסטאטוס קוו, שמעמדם נשחק קשות בשנים האחרונות. במשך עשרות שנים שמרה רמת גן על הסכמי הסטאטוס קוו, והעיר - על אף שרק 15% מתושביה הינם דתיים וחרדים - נותרה ברובה המוחלט סגורה בשבתות. בשנים האחרונות ישנה מגמה הולכת ומתמשכת של מספר ראשי ערים בארץ, ובראשם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, וראש עיריית טבריה החדש, רון קובי, של כרסום ההסכמים שמאפשרים את המשך החיים המשותפים של המגזרים השונים בישראל.

 

"לפני ארבעה חודשים היה האירוע הראשון שהרגיש כאילו ראש העיר יורק לדתיים בפרצוף"

"עד היום, היחסים בין הדתיים לחילונים בעיר היו של חיה ותן לחיות", אומר יעקב אפרתי, תושב העיר וממנהלי המחאה בה. "רמת גן היא לא עיר דתית בכלל. כל הדברים האלה היו במינון נמוך מאוד, וזה מעולם לא הגיע למצב של קרע בין הציבורים. אבל כיום, ראש העיר וחברי הקואליציה שלו החליטו שהם 'הולכים על הראש' של הדתיים. זה יכול להיות קיצוץ תקציבים או עריכת אירועים שאופיים נוטה לכיוון החילוני באופן קיצוני. כל האירועים שמתקיימים בעיר בחודשים האחרונים הם כאלה".

אכזבתו של אפרתי מתפקודו של ראש העיר החדש ברמת גן גדולה, כנראה, משל אחרים. בבחירות האחרונות היה אפרתי פעיל מרכזי בקמפיין של שאמה הכהן. "ידעתי שלא אסכים איתו עם כל מהלך ושאתאכזב מפעם לפעם, אבל ידעתי שצריך להחליף את ראש העיר הקודם, שמצד אחד עשה המון נזק לעיר, ומצד שני אני יכול היום להבין הרבה מהלכים שהוא עשה. שאמה הכהן רץ על הטיקט שרמת גן היא עיר חילונית, שכל אחד מהמגזרים שלה צריך לקבל מענה לצרכים שלו, לשחרר את כל מה שלא נעשה בעיר במשך שנים. בפועל, המשמעות היא רק מענה לצרכים החילוניים, בין אם זה בפתיחת העיר, בין אם זה במסיבות גדולות במימון ציבורי בעיר בשבת, בין אם זו תחבורה ציבורית בשבת, הכל. הוא אומר בצורה הכי ברורה ומעל לכל במה אפשרית שהוא רוצה לפתוח את העיר בשבת ולהשריש בה אופי סופר חילוני, והכל ממונף ע"י כספי משלמי המיסים, שבתוכם הרבה מאוד אנשים דתיים ומסורתיים שמתנגדים מאוד למהלכים האלה".

"לפני ארבעה חודשים היה האירוע הראשון שהרגיש כאילו ראש העיר יורק לדתיים בפרצוף", אומר ניר גרמי, ממנהלי המאבק. "ראש העיר הזמין את כל תושבי העיר בדף הפייסבוק הרשמי שלו, ביום השבת, להגיע למתחם הבורסה, ושם ליהנות מארבעה שפים ספרדים בעלי כוכבי מישלן, דבר שאין לאף מסעדה בארץ כיום, שיגישו להם שריפסים, קלמרי, תמנונים ושאר פירות ים. הוא כתב שם 'תבואו, יהיה טעים'. כל זה בסבסוד גדול של העירייה, במתחם ששייך לעירייה, ביום שבת והכל על חשבון הארנונה של משלמי המיסים, כולל כל אלה שמתנגדים לכל מה שהאירוע ההוא מסמל".

אלא שזאת היתה רק ההתחלה. לאחר אותו פסטיבל אוכל לא כשר בשבת, יזם ראש העיר "מסיבת טבע" בפארק הלאומי, גם היא במהלך השבת. "זה לא שהוא לא יכול היה לדחות אותה למוצ"ש או לעשות אותה ביום אחר. זה לא היה מסובך מאוד, אלא שזה לא היה לו נוח. הוא טרח הרבה כדי שהמסיבה הזאת תצא לפועל, וגם זה על חשבון העירייה וכספי הארנונה של הדתיים. בלי קשר, אנחנו גם הזהרנו שיהיו פצועים והכל, וכמובן שהיו, כמו שתמיד קורה במסיבות כאלה. זה הרגיש כאילו הוא תוקע עוד 'אצבע בעין' לציבור הדתי", מוסיף גרמי.

"האמירה של ראש העיר היא שיש רצון להכניס רוח חדשה וצעירה לעיר, כשבפועל זה פתח חזית נגד הציבור הדתי בעיר, נגד מה שהיה בעיר כל הזמן. נכון שרוב התושבים בעיר לא דתיים, אבל יש בה גם הרבה מאוד מסורתיים וחילונים, שבחייהם האישיים אולי הם לא שומרי שבת, אבל הם לא רוצים שהעיר תהיה פתוחה בשבת, עם מסחר ותחבורה ציבורית", אומרת בוקובזה.

 

העובדה שגם חלק מהציבור החילוני בעיר לא רוצה שהיא תהיה פתוחה בשבת - זאת תחושה אישית, או קולות שבאמת נשמעים בשטח?

"אלה דברים שאני שומעת גם מאנשים שהם לא דתיים. אני שליחת חב"ד בעיר, ויוצא לי להיפגש המון עם ציבור מסורתי וחילוני, ואלה הקולות שאני שומעת מהם. זה לא באג'נדה שלהם להפוך את רמת גן לתל אביב שאין בה שבת במרחב הציבורי".

רמת גן באמת פתוחה היום בשבתות?

"זה עדיין לא שם, אבל אנחנו רואים את התהליכים שמובילים לשם. היום אלה בעיקר אירועים שהעירייה מקיימת בשבת, ויש גם סנוניות של פאבים ומקומות בילוי שנפתחים בשבת. אני יודעת גם שראש העיר ניסה לשכנע את מנהל קניון ביאליק לפתוח את הקניון בשבת, אבל המנהל סירב. הוא אמר שהוא רוצה שהעובדים במתחם שלו ינוחו יום בשבוע. אם זה היה תלוי בראש העיר, העיר היתה הרבה יותר פתוחה. אבל עצם זה שתהיה תחבורה ציבורית בשבת זה כבר יהווה עילה לפתיחת מסחר גם בשבת".

"היום רק כעשרה אחוזים מהעיר פתוחים בשבת, אבל זה רק הולך ומתגבר", אומר אפרתי. "התוכניות שלו לתחבורה ציבורית בשבת או למתחם הבורסה הן של עיר שאין לה בכלל שבת ציבורית. ואת כל זה הוא לא עושה את זה בשקט, אלא הכי בקול שאפשר. הוא שולח וואטסאפים לתושבים, מעלה הכל לפייסבוק, בכל פלטפורמה אפשרית. אני אישית, כפעיל לשעבר, מקבל שישה-שבעה סמסים ממנו ביום. כל מי שרוצה להתעדכן במה שקורה בעיר, ברמה הכי בסיסית, מקבל את כל המידע הזה. והכל ממוסגר בכותרת של פתיחת העיר בשבת וכל זה".

 

שערי בתי ספר דתיים נצבעו בצבעי גאווה

כל ראיון של שאמה הכהן נעטף במסגרת של מלחמה בדתיים ובחרדים. כך, למשל, גם הריאיון שלו באתר מאקו לאחרונה. בראיון עצמו, כשנשאל על כך שהוא מקדם יוזמות שלא מתאימות לעיר שמרנית כמו רמת גן, ענה: "הציבור בחר ראש עיר צעיר וליברל, אז הוא מקבל שבוע גאווה... אני חוטף על זה הרבה ביקורת מאנשים שמרנים, בדרך כלל דתיים... אבל הבורות היא כולה שלהם...".

במסגרת אירועי שבוע הגאווה ביצע שאמה הכהן שורה של מעשים מעוררי מחלוקת ציבורית כבדה. "זה מעולם לא היה ברמה כזו בעיר. בכל מקום יש דגלי 'גאווה', הספסלים בעיר נצבעו בצבעי 'דגל הגאווה' ומעל לכל - כל השערים של בתי הספר ברמת גן נצבעו באותם צבעים, כולל בתי ספר דתיים. זה הכי 'אצבע בעין' שיכול להיות", אומר אפרתי.

"רמת גן תמיד היתה עיר מסורתית בטבעה, גם בנושאי שבת וגם בנושאים אחרים. זה לא רק מטעמי דת, אלא גם החילונים בעיר רצו את זה, כי הם רצו שהעיר תהיה שקטה יותר בסופי שבוע ושכולם יחיו בטוב האחד עם השני. ופתאום הגיע מישהו שכל מה שהוא עושה זה פירוד ושיסוי של המגזרים השונים בעיר זה בזה", אומר גרמי.

"החלק שהכי מפתיע אותי בסיפור הוא העובדה שכרמל (שאמה הכהן. א"מ) מגיע מבית מסורתי. סבתא שלו, כמו שהוא אומר תמיד, ומתגאה בזה, היתה אישה צדיקה. לפני הבחירות הוא הגיע לתושבים הדתיים ואמר שהוא אוהב דת ושהוא ישמור על העיר ועל הערכים שלה, ולכן הרבה רבנים ומפלגות דתיות תמכו בו, והיום כולם בהלם ממה שהוא עושה. אף אחד לא חשב שזה יהיה ככה", אומרת בוקובזה.

יש לך איזה הסבר לשינוי הזה?

"הטיעון של העירייה הוא שהעיר רדומה ומזדקנת, והם רוצים להפוך את העיר למשהו דומה לתל אביב או לגבעתיים, עם צעירים ומסיבות. אבל בתכל'ס, הוא פתח חזית נגד חלק ניכר מהתושבים. אני לא יודעת אם זה הרצון להיות בולט או לרכוב על זה פוליטית אחרי זה, אבל אין ספק שהשינוי הזה הוא משהו שלא חשבנו שיקרה".

"יש הרגשה בקרב התושבים הדתיים, שמנסים לדחוק אותם החוצה מרמת גן", אומר אפרתי. "בקבוצות פייסבוק של העיר, בכל פעם שאני מפרסם דברים - ואני מסורתי, ואשתי חוזרת בתשובה - יש הרבה מאוד תגובות מצד החילונים, שאומרות שהם רוצים שאנחנו נסתלק מרמת גן. אנשים אומרים לי 'תיקחו את הדברים שלכם ותעברו לבני ברק'. אני מנסה להסביר להם שאני אוהב אותם ואין לי שום בעיה איתם, שאני אוהב את העיר ולא רוצה לעזוב אותה. אבל הרבה פעמים אין עם מי לדבר. אומרים לי שאנחנו רוצים לנעול את העיר, שהחילונים לא יוכלו לצאת מהבית בשבתות, ועוד דברים שאין להם שום אחיזה במציאות. השיח רק הולך ומקצין והופך למקטב יותר ויותר, וזה כואב לנו מאוד".

 

עצרת מחאה בשלישי הקרוב

תושבי העיר הדתיים לא מתכוונים לתת לעיר שלהם לשנות את פניה בלי מאבק, והם מארגנים ביום שלישי הקרוב עצרת תמיכה בשבת, בכיכר רמב"ם בעיר, בשעה 19:00. בין משתתפי העצרת יהיו הרב זמיר כהן, הרב יגאל כהן, הרב יצחק בצרי והרב יוסף בן פורת, זאת אחרי שבשבת הקרובה, ערב חג שבועות, התקבלה החלטה של בתי הכנסיות בעיר לקיים את התפילה מחוץ לבתי הכנסת, ושכל הדתיים בעיר יתפללו במקום אחד. בעצרת, השאיפה היא להביא את כל תושבי העיר הדתיים, ואלה שאופייה של רמת גן חשוב להם.

"חושבים שהדתיים הם קבוצה קטנה בעיר, כי מדובר רק ב-15%, אבל במספרים מוחלטים מדובר על 30 אלף איש. וזה לא כולל מסורתיים ובעלי עסקים שרוצים שהחנויות לא יפתחו בשבת. הציפייה שלנו היא שכל מי שהשבת בעיר חשובה לו - יגיע לעצרת. אנחנו מצפים לאלפי אנשים שיגיעו", אומר אפרתי.

"זאת למעשה עצרת שבאה להראות למי שמנסה לשסות את אזרחי העיר האחד בשני, שזה לא המקום. אנחנו באים במסר של אחדות ושמירה על צביונה של העיר. זאת המטרה שלנו", אומר גרמי.

העצרת המתוכננת מעוררת חשש גדול בקרב תומכי המהלכים השונים של ראש העיר, וכבר החל מסע הדה-לגיטימציה לעצרת. "הם אומרים מראש שהאנשים שיגיעו לעצרת הם לא תושבי העיר, ולכן לא צריך להקשיב להם. אבל זאת אמירה שאין לה בסיס במציאות. מישהו מנסה לעמעם מראש את המחאה ולהגיד שהיא לא אותנטית, ולכן לא צריך להתייחס אליה", אומר אפרתי.

תגובת עיריית רמת גן לא התקבלה עד כה.

ביום שלישי: עצרת תפילה וזעקה ברמת גן – במחאה על חילול השבת, לחצו כאן.

תגיות:דתייםרמת גןראש העיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה