חדשות בארץ

בדרך לעסקת המאה: הרשות הפלסטינית לא תשתתף בכנס הכלכלי בבחריין

לאחר שהבית הלבן ובחריין הודיעו על כינוסה של סדנה כלכלית במנאמה, שתדון בקידום המרכיב הכלכלי של תוכנית השלום האמריקנית, הביעו בכירים ברשות הפלסטינית את התנגדותם לכנס: "כל פלסטיני שישתתף ייחשב למשתף פעולה עם האמריקנים וישראל"

מתחם המוקאטעה ברמאללה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)מתחם המוקאטעה ברמאללה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

ברשות הפלסטינית הגיבו היום (שני) בדחייה מוחלטת של הודעת הבית הלבן על כינוסה בחודש הבא של סדנה כלכלית בבחריין, שנועדה לקדם את יישום המרכיב הכלכלי של תוכנית השלום האמריקנית, והבהירו כי יחרימו את הכנס. על פי הדיווח של סוכנות הידיעות "רויטרס", השר הפלסטיני לפיתוח חברתי, אחמד מגד'לאני, הבהיר בתום ישיבת הממשלה השבועית ברמאללה כי הפלסטינים לא ייטלו חלק בסדנה שתיערך במנאמה בירת בחריין. לדבריו, "כל פלסטיני שישתתף ייחשב למשתף פעולה עם האמריקנים וישראל".

ראש הממשלה הפלסטינית, מוחמד אשתייה, אמר כי ארצות הברית לא נועצה עם הפלסטינים בנוגע לכנס בבחריין. בדבריו בישיבת הממשלה אמר אשתייה כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני ייפתר אך ורק "באמצעות פתרונות פוליטיים הקשורים לסיום הכיבוש". הוא הדגיש כי סיום הסכסוך טמון "בהקמת מדינה עצמאית לעם הפלסטיני בקווי 67' ובירתה ירושלים ובזכות השיבה לפליטים".

"הנושא הכלכלי הוא תוצאה של הפתרון המדיני, מפני שהעם הפלסטיני והנהגתו אינם מחפשים לשפר את תנאי חייהם תחת הכיבוש", הוסיף אשתייה. "המשבר הכלכלי בו נתונה הרשות הפלסטינית כיום הינו תוצאה של המלחמה הכלכלית המופעלת נגדנו, שמטרתה לסחוט מאיתנו עמדות מדיניות. לא ניכנע לסחיטה ולא נישא וניתן על זכויותינו הלאומיות בתמורה לכסף".

בתגובה שפרסם משרד החוץ הפלסטיני להודעה האמריקנית נאמר: "העסקה פועלת להעביר את הסכסוך מהמסגרת המדינית למסגרת הדתית, וזאת במסווה כלכלי. אין שלום כלכלי ללא שלום מדיני, המבוסס על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 67' שבירתה ירושלים המזרחית. כל הכסף שבעולם לא יביא אף אחד מאיתנו לוותר על סנטימטר אחד מאדמת פלסטין ובירתה ירושלים המזרחית הכבושה". בהמשך ההודעה נטען כי "רוב האלמנטים של העסקה כבר בוצעו ללא מחיר, תוך כדי הסכמה בין טראמפ לנתניהו לפתור את כל סוגיות הסדר הקבע בהדרגה ובאופן חד-צדדי לטובת הכיבוש".

דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, הגיב ברוח דומה כשאמר כי "תוכנית ללא אופק פוליטי לא תוביל לשלום". בהודעה שהוציא מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, נאמר: "לא התייעצו איתנו בנוגע לוועידה במנאמה. החזון של ממשל טראמפ מבוצע בשטח באמצעות ההחלטות בסוגיות ירושלים, ההתנחלויות, הפליטים ועוד. כל הניסיונות לקדם נורמליזציה כלכלית של הכיבוש הישראלי בפלסטין – יידחו".

בהודעה המשותפת, שפורסמה אתמול על ידי הבית הלבן ובחריין, הוכרז על כינוסה במנאמה של סדנת "שגשוג לשלום" ב- 25 וב- 26 ביוני, אליה יוזמנו אנשי עסקים ופקידי ממשל ממדינות אירופה, מזרח אסיה והמזרח התיכון. הפלסטינים, כפי שעולה מהתבטאויותיהם, יסרבו לשלוח נציגות רשמית לכנס הכלכלי למרות שיוזמנו אליו.

ועידת מנאמה תשיק בפועל את השלב הראשון ב"עסקת המאה", תוכנית השלום של ממשל טראמפ. בשלב זה הממשל מתכוון להציג את החלק הכלכלי של התוכנית. בהודעה נאמר כי "הסדנה מהווה הזדמנות מרכזית לכנס מנהיגי ממשל, חברה אזרחית ואנשי עסקים לחלוק רעיונות, לדון באסטרטגיות ולהשיג תמיכה בהשקעות וביוזמות כלכליות פוטנציאליות שהיתכנותן תתאפשר באמצעות הסכם שלום".

מאחורי הסדנה הכלכלית בבחריין עומדת שאיפתו של הממשל לגייס את הקהילה הבינלאומית – ובתוכה את מדינות המפרץ – להשקעות כלכליות מסיביות בשטחים הפלסטיניים ביהודה, שומרון ועזה ובמדינות ערב השכנות – מצרים, ירדן ולבנון. על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", הסכום אותו מצפה הממשל להשיג הינו 68 מיליארד דולר.

את המשלחת האמריקנית לכנס במנאמה יוביל שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, שאמר: "אני מצפה לדיונים חשובים אלו על החזון שיציע לפלסטינים הזדמנויות חדשות ומלהיבות לממש במלואו את הפוטנציאל שלהם. בסדנה זו ישתתפו מנהיגים מכל רחבי המזרח התיכון כדי לקדם צמיחה כלכלית והזדמנות עבור עמי האזור". גם המדינות האחרות שישתתפו בסדנה ייוצגו על ידי שרי אוצר ולא על ידי שרי חוץ, זאת כדי להדגיש כי היא מיועדת להתמקד בפן הכלכלי. גם ישראל אמורה לשלוח נציגות לכנס. על פי הדיווח בחדשות 13, בראש המשלחת הישראלית, שתכלול גם אנשי עסקים ועיתונאים, צפוי לעמוד שר האוצר משה כחלון – אם אכן הוא ימשיך לכהן בתפקיד זה גם בממשלה הבאה.

ברשת CNN ציטטו מקור בכיר בממשל, שאמר כי החלק הכלכלי של תוכנית השלום יתמקד ב- 4 מרכיבים: תשתית, תעשייה, העצמה והשקעה באנשים, ורפורמות ממשלתיות שנועדו "להפוך את האזור לבר השקעה ככל הניתן". ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, העומד בראש הצוות הממשלי לתוכנית השלום, אמר: "אנו מצפים לדון עם אנשי עסקים מכל רחבי האזור והעולם כדי לבנות קונצנזוס סביב הצעדים הטובים ביותר שהקהילה הבינלאומית יכולה לנקוט כדי לפתח את הבסיס לעתיד משגשג. העם הפלסטיני, יחד עם כל האנשים במזרח התיכון, ראויים לעתיד עם כבוד והזדמנות לשפר את חייהם". בממשל הבהירו כי החלק המדיני של "עסקת המאה" יפורסם בהמשך, ויכלול התייחסות לכל הסוגיות המרכזיות העומדות על הפרק בהסדר קבע בין ישראל והפלסטינים.

תגיות:בחרייןעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה