פורום מומחיות

למה הילד מעדיף לשחק לבד, ולא עם חברים?

למה הילד לא משחק עם חברים, איך משחררים לחץ, ולמה החברות לא צריכות אותי?

  • י"ד אייר התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בננו בן ה-6 משחק במכינה לבדו. הרב יודע לומר שהוא לא אוהב לשחק עם חברים, מתעסק עם עצמו וזהו. גם בשיעור, הוא מעדיף לשבת במקום הבודד, מאשר לשבת עם חברים לידו.הרב טוען שזה נראה לו לא תקין. סיכמנו יחד לשאול אותך.

אכן, ילד הוא יצור חברתי שמטבעו רוצה חברה ואוהב אותה. ילדכם, משום מה, יושב לבדו ומשחק לבדו.

ייתכן שאכן יש לו בעיה חברתית, שתצטרכו לבודקה, אבל כרגע בואו לא נרתום את הכרכרה לפני הסוסים.

כדי לבדוק אם יש לילד בעיה אמתית, או התנהגותית, התחילו לעקוב אחר ילדכם ולראות מה קורה עמו.

הקפידו להזמין עבורו חברים בכל יום אחר הצהריים. תוכלו להזמין חברים שלכם, שיבואו עם ילדיהם ואתם תוכלו לראות מה מידת האינטראקציה ביניהם. בדקו עד כמה הילד משחק עם חברו, ועד כמה הוא ממש מתנזר ויושב בצד. נסו זאת עם ילדים שונים, כדי שתוכלו להיות בטוחים שאכן התנהגות הילד היא החריגה. התערבו מעט כדי לדעת מה קורה אם ילדכם משחק במשחק שהוא אוהב מאוד, ומה קורה אם משחק במשחק שרק החבר אוהב. נסו לעניין אותו במשחקים שטרם ניסה לשחק בהם.

לאחר מספר מפגשים כאלו, תוכלו אתם, ההורים, לראות האם מדובר במשהו חריג. הורים שאלו אותי בעבר את השאלה הזו, ולאחר שנהגו כך התבררו להם דברים מעניינים: שהילד ביישן מעט, הוא לא מציע חברות, אבל הוא נענה לבקשת חברו; שהילד אוהב לשחק בסוג מסוים של משחקים ובכתה שלו לא משחקים בהם כלל; וכך הלאה.

לקחת זמן למעקב זה לא בזבוז, זה הכרח.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

* * *

רציתי לדעת: מה מומלץ לעשות כדי לשחרר לחץ?מדובר על סטרס ולחץ נוראי שמשפיע על כל התפקוד וגורם לרעד חזק ולחרדות.

קודם כל, הערכתי נתונה לך על הפניה לעזרה וסיוע, דבר שמורה על התנהגות בוגרת ולקיחת אחריות, וכן על אישיות בריאה.

וכעת לנושא השאלה - לחץ לעולם אינו דבר נעים, אך כשהוא משפיע על התפקוד היומי שלנו, צריך לטפל בו בצורה יסודית.

הייתי מציעה דבר ראשון לבדוק מה מקור הלחץ. נסי לעשות בדק בית, להגיע לדבר שגורם לך למועקה כזאת. אם וכאשר תגלי אותו, תוכלי לנסות לפתור את הבעיה. אך גם אם הבעיה לא פתירה מכל מיני סיבות, עצם העובדה שתגלי מה גורם לסטרס כבר עשויה לסייע לך, כנאמר - ידיעת המחלה, חצי רפואה.

מלבד זאת, במקביל רצוי שתפני לטיפול בשיטת ה-CBT (תרפיה קונגטיבית-התנהגותית). זוהי שיטה פסיכולוגית יעילה מאוד וקצרת מועד, המניבה אחוז גבוה של הצלחה בטיפול בחרדות, במצבי לחץ ועוד.

הטיפול הוא קצר מועד, ואפשר לראות שיפור כבר מהטיפולים הראשונים. סי.בי.טי, אגב, הוא אמנם טיפול פסיכולוגי, אך אינו כרוך בשיחות על העבר, אלא בטיפול ממוקד בהווה על ידי טכניקות פשוטות ויעילות מאוד.

בנוסף, הייתי מציעה לך להתייעץ עם נטורופת, או אדם שמבין בוויטמינים, שימליץ לך אלו תוספי מזון / ויטמינים עשויים להקל מעליך את הסימפטומים הללו (סטרס משתק וכן רעידות).

במידה וכל הנ"ל אינם עוזרים לך, יתכן שתצטרכי טיפול תרופתי קצר טווח, על מנת לאפשר לך "לצאת" מזה.

(אסתר נזרי, מטפלת מוסמכת ב-CBT ובדמיון מודרך, סופרת ומרצה)

* * *

אני בחורה רווקה, ומרגישה בתקופה האחרונה שיש לי חוסר/צורך בחברות. אני מנסה ליזום וליצור קשרים מעצמי,אך מפריע לי מאוד שזה בא רק מצדי. מה לעשות?

בשאלתך לא ציינת האם את בתיכון או שסיימת לימודים, שאז המצב החברתי, מטבע הדברים, שונה. אתייחס לנקודת השוויון. ממה שהבנתי, הקושי הוא בעיקר בחוסר הסימטריה. את מרגישה שבקשרים החברתיים שאת יוזמת ומפתחת - הצורך הוא בעיקר שלך ופחות של חברותייך.

לרב לא קיימת סימטריה במערכות יחסים. הרבה פעמים ישנו הצד שיוזם וצורך יותר את הקשר, והצד שמשתף פעולה. לפעמים קשה לחברה להראות שגם לה חשוב הקשר הזה, או שהיא אינה יודעת לבטא זאת.

עם זאת, ברור לי כי גם למי שנראה שאולי מעוניין פחות בקשר, יש הצורך והרצון בקשר, והצדדים שבהם הוא זקוק לקשר ולא להיפך. נסי להביט על התמונה בפרספקטיבה רחבה, ולבדוק אלו דברים את תורמת לקשר, שאותם חברתך צריכה. יתכן שתוכלי לפתוח עם החברה שיחה בפתיחות, ואז תופתעי לגלות שגם היא שמחה עם הקשר, אף על פי שאינה מביעה זאת.

(אסתי בראון, עו"ס קלינית. מתמחה בטיפול בגישה הנרטיבית וב-IPT)

 

תגיות:חבריםבדידותפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה