חדשות בארץ

מח"ש: השוטר שירה למוות ביהודה ביאדגה ז"ל לא יועמד לדין

בתום חקירת אירוע הירי בבת ים, שהוביל למותו של ביאדגה, הודיעה המחלקה לחקירות שוטרים כי השוטר היורה פעל מתוך "תחושה של סכנת חיים קרובה ומיידית"

נרות לזכרו של ביאדגה ז"ל בבת ים, ינואר 2019 (צילום: פלאש 90)נרות לזכרו של ביאדגה ז"ל בבת ים, ינואר 2019 (צילום: פלאש 90)
אא

המחלקה לחקירת שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) החליטה לסגור את התיק נגד השוטר שירה למוות ביהודה (אנטנך) ביאדגה ז"ל בחודש ינואר בעיר בת ים. בהודעה שהוציאה מח"ש נאמר כי ההחלטה התקבלה על דעת פרקליט המדינה. ההחלטה ונימוקיה נמסרו היום באופן מפורט למשפחתו של ביאדגה ולבא-כוחה.

לדברי מח"ש, מחקירת אירוע הירי בבת ים עלה כי לא נמצא חשד לביצוע עבירות פליליות על ידי השוטר, וכי הירי אותו ביצע לעבר ביאדגה נבע "מתחושה של סכנת חיים קרובה ומיידית, בנסיבות שבהן קמה הצדקה חוקית לשימוש בנשק".

על פי ההודעה, מחומר הראיות שהצטבר במהלך החקירה עלה כי ביום שישי, ה- 18 בינואר, הוזעקה המשטרה בשעת צהריים לטפל באירוע, במהלכו יצא ביאדגה בן ה- 24 מביתו בבת ים, כשהוא עטוף בטלית ובידו סכין. בני משפחתו פנו אל מכריהם בבקשה לקרוא למשטרה, כדי שיטפלו באירוע. בפניות אל המשטרה נאמר בין היתר, כי "הבחור משתולל עם סכין... אתם רוצים שהוא יפגע במישהו?". בפנייה אחרת תואר יהודה ז"ל כמי שאוחז בידו "סכין מטבח ענקית, כמו חרב, בשלוף".

כוח משטרה הגיע אל המקום. השוטר, שזיהה את יהודה, קרא לעברו לזרוק את הסכין, אך "המנוח החל להתקדם בריצה לעבר השוטר, כשידו האוחזת בסכין מונפת מעלה ומכוונת אל השוטר. בתגובה ביצע השוטר שתי יריות מטווח קצר ביותר, שכן לדבריו חש סכנת חיים ברורה ומיידית". השוטר הסביר כי פעל באופן זה משום שביאדגה רץ לכיוונו, ולא נרתע מכך ששלף נשק והורה לו לזרוק את הסכין.

שלושה אזרחים "אובייקטיביים", כהגדרת מח"ש, שהיו עדי ראייה לאירוע, תמכו באופן חד-משמעי בגרסתו של השוטר. אחד מהם, עובר אורח שהיה בזירה, תיאר את המנוח כמי שרץ לכיוון השוטר עם סכין שלופה מושטת קדימה, במהירות, כדי לפגוע. העד העריך כי "אם השוטר היה מתמהמה עוד שנייה, הוא היה 'אוכל' את הסכין". כשנשאל העד האם לדעתו השוטר היה בסכנה, השיב: "כן, חד משמעית".

בתו של עובר האורח, שהייתה אף היא עדה לאירוע, סיפרה כי ראתה את המנוח "רץ עם הסכין מונפת לעבר השוטר, ככה בשיא המהירות, כשהוא בא לדקור אותו". בדומה לאביה, הבהירה העדה כי לדעתה לא הייתה לשוטר ברירה אלא לירות ביהודה ז"ל.

עד נוסף לאירוע הקשה מסר שראה את ביאדגה מרים את "הסכין הענקית", כלשונו, בידו בתנועת הנפה כשהיא שלופה ומורמת בגובה הראש, תוך כדי שהוא עושה צעדים מהירים לכיוון השוטר. לדבריו, השוטר היה בסכנה מיידית, וזאת מכיוון "שהטווח ביניהם היה קצר מדי, והאזרח היה עם סכין שלופה ומורמת".

על פי כל עדי הראייה, לפני שירה לעבר המנוח התריע השוטר בשני אופנים: הראשון, בצעקתו למנוח כי ישליך את הסכין והשני, בכוונו את האקדח לעברו. "רק לאחר התרעות אלו, ולאור השינוי הפתאומי והדרסטי בהתנהגות המנוח, עת התחיל להתקדם לעבר השוטר היורה באופן מאיים, ירה השוטר מאקדחו. במצב הנתון האמור, הרי שנשקפה סכנה לחייו, לא רק מבחינה סובייקטיבית כפי שתואר על ידו, אלא גם בעיניהם האובייקטיביות של עדי הראייה הבלתי תלויים, ועל כן לא נמצא חשד לעבירה פלילית", קבעה מח"ש.

במח"ש הדגישו כי מחומר הראיות – שכלל, בנוסף לעדי הראייה, גם ראיות אובייקטיביות נוספות – התברר באופן חד-משמעי כי במהלך האירוע נורו 2 יריות בלבד. "יובהר כי טענות מסוימות שפורסמו במהלך החקירה, כגון הטענה כי המנוח נורה בראשו או הטענה כי בוצע בו וידוא הריגה, הופרכו לחלוטין לאחר שנבדקו ביסודיות", נאמר בהודעה.

במקביל לסגירת התיק נגד השוטר היורה, החליטה מח"ש להעביר מספר סוגיות שעלו מהאירוע לבחינת הגורמים המוסמכים במשטרה. מדובר, בין היתר, בבחינת פרק הזמן שחלף עד להגעת כוחות המשטרה לזירה, וכן בבחינת סוגיית טיפולם של שוטרי סיור במקרים של קריאה הנוגעת לאדם הלוקה בנפשו.

זעם בעדה האתיופית: "מח"ש – מחלקה לחיפוי שוטרים"

בני משפחתו של ביאדגה, שהגיעו למשרדי מח"ש, הגיבו בכעס על ההחלטה. דוד ביאדגה, אחיו של יהודה, אמר בראיון לגלי צה"ל כי מח"ש היא "מחלקה לחיפוי שוטרים" וכי לא הופתע לשמוע את ההחלטה שהתקבלה על ידה. הגוס ווסיו, גיסו של ביאדגה, אמר: "זה לא מקרה ראשון אלא המקרה ה- 14 של רצח אתיופי בידי שוטרים, ואף שוטר לא הועמד לדין. אנחנו לא נפסיק, ונמשיך לחפש עד שהצדק יצא לאור".

תגובות זועמות נשמעו גם בקרב העדה האתיופית בכללותה. חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) הגיבה על החלטת מח"ש באומרה כי היא "שערורייתית ומקוממת". תמנו-שטה כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "לצערי ובכאב אומר, שנגמרו הציפיות מהגוף שהיה אמור להוות הגנה עיקרית לאזרחים מפני שוטרים עבריינים. דרשתי ואמשיך לדרוש שתוקם ועדת חקירה חיצונית בראשות שופט בתיק". היא הוסיפה כי "כל הקווים האדומים נחצו במקרה של ביאדגה ז"ל. הוא ומשפחתו שילמו מחיר כבד מדי, ותשובת מח"ש לא קידמה את האמת והצדק".

חבר הכנסת גדי יברקן (כחול לבן), אף הוא בן העדה האתיופית, תקף בחריפות את ההחלטה שלא להעמיד לדין את השוטר שירה בביאדגה ואמר כי ינהל "מלחמת חורמה", כלשונו, נגד התנהלותם של "גורמים בכירים בפרקליטות", שלדבריו "מקבלים החלטות חורצות גורל מתוך בורות ועם סממנים מובהקים של גזענות". יברקן הוסיף כי "שוטרים שלא ממלאים את תפקידם כראוי, ואף מנצלים את סמכותם ונוהגים באלימות כלפי אזרחים, הם עבריינים על מדים ובסמכות החוק. יהודה ביאדגה נהרג על ידי שוטר שלא מילא את תפקידו, נקודה. למרות כל הממצאים והעדויות, הפרקליטות החליטה לסגור את התיק נגד השוטר שירה ביהודה למוות".

תגיות:משטרת ישראלהעדה האתיופיתמח"ש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה