כתבות מגזין

האם עיריית טבריה בדרך לוועדה קרואה? ח"כ לשעבר ציון פיניאן בראיון

"מעולם לא היה דבר כזה שסע חרדי-חילוני בטבריה", אומר בכאב ח"כ לשעבר ציון פיניאן. "רק הקצינו את הסוגיה"

(צילום: Miriam Alster/Flash90)(צילום: Miriam Alster/Flash90)
אא

ח"כ לשעבר ציון פיניאן, המכהן כיו"ר סיעת הליכוד בטבריה, כואב את מצבה של עירו ומוטרד מעתידה. פיניאן (68) כיהן כחבר כנסת מטעם הליכוד וכסגן ראש העיר של יוסי פרץ ובני קרייתי. פיניאן התמודד לתפקיד ראש הרשות כמועמד הליכוד בבחירות האחרונות, במערכה בה התמודדו יוסי בן דוד, ראש העיר הקודם, וראש העיר הנוכחי רון קובי. עד לאחרונה כיהן כראש המטה הצפוני במשרד התחבורה. הוא נחשב לאחד הפוליטיקאים המקומיים המנוסים והוותיקים וברזומה שלו 25 שנות כהונה מצטברות כחבר מועצת עיר וכחבר כנסת. במהלך כהונתו כח"כ, שימש פיניאן כמרכז הקואליציה בוועדת הכספים.

בימים אלה מתכונן ציון לבחירות הארציות. "כמו כל בן אדם אנושי, הרגשתי נבגד", הוא אומר על תוצאת הבחירות לרשויות המקומיות שהותירו אותו מחוץ למועצת העיר. "הייתה הצבעה מחאה בטבריה, וההצבעה נתנה את סימניה. כל השנים תושבי טבריה היו מאוכזבים, ועכשיו הם הביעו את אכזבתם בקלפי, המקום היחיד שיכלו להביע את תחושתם. אני הייתי בין הנפגעים".

ציון הוא מוותיקי העיר וכאמור מהפוליטיקאים המנוסים. הוא זוכר היטב את הימים שרחוב הגליל בטבריה - העורק המסחרי בעיר התחתית - היה אחד המבוקשים בארץ. את ההידרדרות ההדרגתית של העיר הוא רואה כתהליך. "פתאום נקלענו לסוגית החרדים שמעולם לא היתה על הפרק בטבריה. הרי תמיד החרדים חיו לצד החילונים. אומנם זה בא לידי ביטוי בחריפות כבר בקדנציה הקודמת, אבל העוצמה החזקה הגיעה בתקופת רון קובי, כלומר בקדנציה הנוכחית. להערכתי, הצבעה לרון קובי היתה הצבעת מחאה. מעולם לא היה ראש עיר שקיבל 6 מושבים במועצת העיר מתוך 15, ראש העיר יוסי פרץ קיבל 5 מנדטים מתוך 17 מושבים".

"מעולם לא היה דבר כזה שסע חרדי-חילוני. טבריה היא אחת מארבעת ערי הקודש, ככה כל העולם ומדינת ישראל מתייחסים אליה. אין הקצנה אלא הקצינו את המצב. הרי אין משפחה בטבריה שאין לה שורשים עמוקים מאוד ליהדות. ניתן לראות את זה גם לפי חלוקה עדתית: המרוקאים, העיראקים או התימנים – כולם מסורתיים בטבריה. אפילו הטבריינים השורשיים שבאו מהרי האטלס, גם הם קיבלו מסורת. פשוט הקצינו את הסוגיה".

מה דעתך על הניסיון להביא תחבורה ציבורית בשבת?

"לא הייתי עושה דבר כזה, זאת דוגמא להקצנה. אני אישית אדם דתי ששומר את השבת בביתו, ולעשות אוטובוס כאילו דווקא - זה לא מתאים, בכלל לא מתאים".

לדעתך, אפשר לדבר על סוף עידן הממלכתיות?

אני מקווה שלא, אבל אנחנו לא רחוקים משם. ראש העיר הוא זה שקובע את המדיניות. הוא צריך לדעת מה יהיה טוב ומה יהיה רע ולפי זה להחליט. בל נשכח שבחרו ברון קובי 10 אלף בני אדם - זה לא פשוט. הוא יכול להתוות את איך נחיה בשנים הקרובות בטבריה".

כתושב העיר, אתה מרגיש שינוי או שיפור בחודשים האחרונים?

"אני מנוע מלתת תשובה. זכות ההוכחה היא על ראש העיר. דיברתי עם רון מאז שנכנס לתפקיד, אבל אני לא מתערב לו באיך לנהל את העיר. אם הוא יהיה טוב הוא ייבחר שנית, אם הוא לא יהיה טוב – הוא לא ייבחר. ככה זה עובד".

ישיבת מועצת העיר הראשונה בטבריה היתה מחזה יוצא דופן: הקהל התלהם וחבר מועצת העיר החרדי, דוד אוחנה, נאלץ לצאת מהאולם כשהוא מלווה במאבטחים. "אני מודה - בושתי ונכלמתי. יתרה מכך התביישתי שאני תושב טבריה. זה ממש לא מתאים. מאז שחרורה של טבריה בשנת 1948 לא הייתה ישיבה כזאת. לא בתקופת ראשי הערים משה צחר ז"ל, יגאל ביבי, בני קרייתי, זוהר עובד או יוסי בן דוד. הייתי בשוק. מי שניהל את הישיבה היו הצופים ולא חברי מועצה. באשר למה שקרה לדוד אוחנה אני יכול לומר - כאשר ממרידים נגד הדת אל תצפו לאחרת".

כאמור, בקדנציה הקודמת היה ציון יו"ר האופוזיציה במועצת העיר. לקראת סוף הקדנציה, האופוזיציה במועצת העיר הלכה והגדילה את כוחה במועצה. כיום, ציון מעדיף להדיר את רגליו מישיבות המועצה. "היום אני עוסק יותר בפוליטיקה הארצית ואני יכול לומר שאני עושה חיל, הייתי רוצה לעשות חיל גם בטבריה ולהעלות אותה על דרך המלך אבל התושבים אמרו את שלהם, לכן אני לא מפריע לתושבים, אבל אני עושה חיל למען עם ישראל במישור הארצי".

לפני כ-4 שנים ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לביתו של ציון: "היה כנס פוליטי שקשור לבחירות הפנימיות בליכוד. ראש הממשלה ביקש שאארח אותו בבית, ותוך יום התארגנו והוא הגיע. למפגש הגיעו 300 מרכזי מרכז מהצפון, הוא דיבר עם כולם ובזכות הכנס הוא ניצח בצפון".

(צילום: Miriam Alster/Flash90)(צילום: Miriam Alster/Flash90)

 

כיסוי הגרעון הוא לא הפתרון: צריך מנוף כלכלי

ציון מודה שהיום, אולי יותר מתמיד, הוא דואג ומוטרד ממצבה של עירו. "לא רק שכואב לי - אני חרד לגורלה של טבריה כי אם לא ניזום כמה מהלכים עם ראש העיר או בלעדיו, אני לא יודע לאן נגיע. אבל דבר אחד אני יודע - חייב לעשות מהלכים ובטח שלא לשנוא את החרדים. גם לי יש חרדים במשפחה. האחיינים שלי כולם חרדים, וככה זה בכל משפחה בטבריה, לכולם יש חרדים. צריך לעשות דברים בצורה מכובדת בלי שנאת חינם.     

"בתקופה שהייתי יו"ר אופוזיציה, הגירעון הגיע כמעט ל-200 מיליון שקלים, ואני לא רואה איך הוא יכוסה בתקופה הקרובה, בפרט לאור האנטגוניזם נגד מפלגתו של שר הפנים אריה דרעי. טקטית זה לא נכון בכלל, הרי זאת לא מלחמה בכלל. בפוליטיקה אומרים: אם יש אדם שאתה לא יכול לו – תהיה חבר שלו".

בתקופת כהונתו של ראש העירייה זוהר עובד, בשנת 2012, הגיעו שרי הממשלה וראש הממשלה בעצמו לישיבה מיוחדת בטבריה, בה חולקו לה תקציבי ענק לטובת פרויקטים שונים. "טבריה צריכה מנוף. לתת כדור אקמול לחולה סרטן זה לא מועיל, ולא הולך. צריך חריש עמוק, שזה אומר להכריז על טבריה כעיר עם טיפול נקודתי במעלה ראשונה, ולהביא את ראש הממשלה לפה עם כל השרים, ולעשות ישיבת ממשלה על טבריה, לקבל החלטות ולצאת לדרך. הרי גם אם יכסו את הגרעון לא ירחק היום שיחזרו לאותו גרעון. צריך חריש עמוק. ראשי עיר קודמים כיסו גירעונות שנוצרו, אז למה חוזרים לגרעון?! צריך להביא לטבריה מחוללי כסף, צריך יזמים, אטרקציות, מפעלי עוגן – כשהם ייכנסו הם ישלמו מיסים, יעסיקו עובדים וגם התושבים שפטורים ממיסים יתחילו לשלם בגלל שהם יועסקו. צריך מנועי צמיחה -זה הדבר הכי חשוב".

עיריית טבריה טרם אישרה תקציב לשנת 2019. במשרד הפנים מאשרים ואומרים: "בהתאם לחוק, מועד האישור לתקציב 2019 הוא 31.3.19. מבירור עולה כי עיריית טבריה אכן טרם הגישה בקשה לאישור תקציב".

אחד התרחישים האפשריים הוא מינוי של ועדה קרואה – ועדה למילוי תפקידי ראש העירייה והמועצה שממנה שר הפנים כדי למלא את תפקידם של ראש העירייה ומועצת העירייה, או את תפקידה של המועצה בלבד, בהתקיים נסיבות שונות המנויות בפקודת העיריות, שמעידות על תפקוד לקוי של העירייה. ועדה קרואה מונתה, למשל, באופקים בשנים 2007 ועד 2013. סעיף 143 לפקודת העיריות מונה מספר עילות, שבגינן רשאי שר הפנים להורות על עריכת בחירות לראש העירייה, למועצתה, או לשניהם, וכן למנות ועדה קרואה במקום ראש העירייה והמועצה או במקום המועצה בלבד: מספר החברים במועצה פחת אל מתחת למספר המינימאלי; המועצה או ראש העירייה אינם ממלאים כראוי, לדעת השר, את התפקידים שהוטלו עליהם (ובכלל זה תפקידים שהוטלו על המועצה כוועדה מקומית לתכנון ולבנייה מכוח חוק התכנון והבנייה). מצב נוסף הוא שוועדת חקירה שמינה השר מצאה כי ראש העירייה או המועצה אינם עשויים למלא את תפקידיהם כראוי.

ציון כיהן כיו"ר ועדת בדיקה וחקירה במועצת עוספיה. "מכל מה שאני שומע – אנשים לא מבינים מה זה ועדה קרואה. עקרונית אם עד יוני לא יעבר תקציב, יש תרחיש אפשרי שראש העירייה יוזמן לשימוע במשרד הפנים בו יבררו איתו למה התקציב לא עבר. בודקים גם את המועצה ואז מחליטים את מי שולחים הביתה, במקרה של טבריה, להערכתי, ישלחו את שניהם וימונה יו"ר ועדה קרואה. הרי העיר גם ככה מתנהלת עם חשב מלווה (חשב מטעם משרד הפנים שמלווה את התנהלותה השוטפת)".

"במצב הנוכחי, כנראה שוועדה קרואה זה הדבר הנכון. ועדה קרואה תרגיע את הפוליטיקה המקומית, וחייבים להרגיע אותה. בתרחיש כזה כולם ילכו הביתה עד הבחירות הבאות. הבחירות בטבריה הסתיימו לפני 4-5 חודשים, אבל הספיחים של מערכת הבחירות לא נעלמו, הם עדיין קיימים. חייב להרגיע את הפוליטיקה המקומית. לא זכור לי מצב כזה. עיריית טבריה עמדה בעבר כמה פעמים במצב של פסע לפני ועדה קרואה, אבל מעולם לא התנהגו ככה. אני פונה לחברי המועצה מהאופוזיציה והקואליציה לשמור על שיח תרבותי והוגן בישיבת מועצה. היום בעידן הרשתות כולם רואים את כולם, והם לא נראים טוב".

מעיריית טבריה לא נמסרה תגובה. 

תגיות:עיריית טבריהציון פיניאן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה